Ympäristövastuu ja kestävä talous ohjenuoria HSY:n toiminnassa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous hyväksyi kokouksessaan 18.11.2022 muun muassa HSY:n strategian 2030, toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2023 - 2025 sekä vesi- ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2023 - 2032. Toimintasuunnitelman tavoitteiden pohjana ovat strategiset päämäärät sekä investointien osalta 10 vuoden investointiohjelmat. Toimintaa ohjaavat vahvasti ympäristövastuu ja hiilineutraaliustavoitteet, mutta myös tuottavuus, joilla tähdätään tasapainoiseen talouteen.

Vesihuoltoverkostoa kunnostetaan.

HSY 2030: Yhdessä kestävään huomiseen

HSY:n merkittävimpiä tavoitteita vuoteen 2030 mennessä ovat muun muassa toimintavarmuuden parantaminen, kiertotalouden edistäminen, kehittyvät palvelut ja ympäristövastuu. Olemme jo hyvällä uralla kohti hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Jatkuvan lisävelkaantumisen välttämiseksi tavoittelemme myös taloudellista tasapainoa, jossa investoinnit kyetään rahoittamaan vesi- ja jätehuoltomaksuilla.

Turvattu juomavesi

Vesihuollon toiminnalla ja investoinneilla huolehdimme yli miljoonan asukkaan puhtaasta talousvedestä, vesihuollon toimintavarmuudesta sekä jäteveden tehokkaasta puhdistuksesta.   Juomaveden turvaaminen ja toimintavarmuuden ylläpitäminen kaikissa olosuhteissa on yksi tärkeimmistä tavoitteistamme.

Vesihuollon suunnitelmakauden kokonaisinvestoinnit ovat 177,0 miljoonaa euroa ja toimintamenot 124, 4 miljoonaa euroa. Investointiohjelma jakautuu pääsääntöisesti pääkaupunkiseudun kaupunkien kehittymiseen liittyviin kaupunkilähtöisiin investointeihin, kuten kaavoitusten mukainen laajentuminen ja johtosiirrot sekä vesihuoltojärjestelmän kehittämiseen ja ylläpitämiseen, kuten vedenhankinnan ja -puhdistuksen sekä verkoston investoinnit. Blominmäen jätevedenpuhdistamon valmistuminen pudottaa vesihuollon kokonaisinvestointien määrää aiempaan suunnittelukauteen verrattuna.

- Vesihuollon investointien taso säilyy kuitenkin korkealla johtuen pääosin jäsenkuntien infrastruktuuri-investointien suuresta määrästä. Erityisesti suuret raidehankkeet nostavat investointien määrää ja se vaikuttaa edelleen johtosiirtojen ja osin verkostojen saneerausinvestointien kustannuksiin. Vaikka saneerauksiin panostetaan, putkistojemme korjausvelka ei pienene suunnitelmakaudella. Nykyisillä vesimaksuilla ei kyetä ylläpitämään riittävää saneeraustasoa, toteaa toimitusjohtaja Tommi Fred.

Kiertotalouden keskiössä

Jätehuollon toiminnalla ja investoinneilla tähtäämme ensisijaisesti vastuullisiin ja kehittyviin kiertotalouden palveluihin ja niiden parantamiseen. Esimerkiksi biojätteen lajitteluvelvoitteet laajentuvat pieniin 1–4:n asunnon kiinteistöihin. Sekajätteen määrän arvioidaan edelleen laskevan, mutta hyödynnettävien ja kierrätettävien jakeiden määrien jatkavan kasvuaan. Kotitalousjätteen kierrätysaste pyritään nostamaan 63 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Jätehuollon suunnitelmakauden kokonaisinvestoinnit ovat 24,3 miljoonaa euroa ja toimintamenot 87,4 miljoonaa euroa.

- Jätehuollon investoinneilla parannetaan muun muassa asiakaspalvelua kuten Kivikon Sortti-aseman logistiikkaa, Sortti-asemille haetaan myös aktiivisesti uusia rakennuspaikkoja. Lisäksi Sortti-konseptien kehitystyötä jatketaan, toteaa Tommi Fred. Uutena avauksena käynnistämme muun muassa hankeen biokaasulaitoksen mädätteen ohjaamiseksi maatalouskäyttöön, hän jatkaa.

Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä päätöksistä sekä muut käsitellyt asiat:

Toimitusjohtaja Tommi Fred, tommi.fred@hsy.fi, puh. 040 062 2685

Vesihuoltoverkostoa kunnostetaan.
Kaasukello biokaasulle HSY:n Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa

Jäteveden lämmön talteenoton mahdollisuuksia tutkittu kaupunkimittakaavassa1.12.2022 09:12:00 EET | Tiedote

Jäteveden sisältämä lämpö on merkittävä resurssi, jonka nykyistä tehokkaampaan hyödyntämiseen kohdistuu paljon kiinnostusta. Jäteveden lämpö on samalla välttämättömyys jäteveden biologiselle käsittelylle, erityisesti typenpoistolle. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n käynnistämässä yhteishankkeessa tutkittiin jätevesilämpöä yhteiskunnan lämpöenergiataloudessa.

Poistotekstiilin maksuton keräys jatkuu pääkaupunkiseudulla vuonna 202330.11.2022 08:45:22 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden järjestämä poistotekstiilin keräys saa jatkoa. Käytöstä poistettujen, puhtaiden ja jatkojalostukseen kelpaavien tekstiilien maksuton vastaanotto jatkuu eri puolilla pääkaupunkiseutua myös vuonna 2023. Sen sijaan keräys Sortti-asemilla päättyy vuodenvaihteessa, mutta samaan aikaan avataan kaksi uutta keräyspistettä. Asukkaat ovat tuoneet tammi-lokakuun aikana kauppakeskuksissa järjestettyyn keräyskokeiluun sekä Sortti-asemille yhteensä 217 800 kiloa tekstiilejä.

Sähköinen jäteauto vähentää kantakaupungin melua ja päästöjä29.11.2022 09:30:14 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden täyssähköinen jäteauto on aloittanut päivittäiset jäteastiatyhjennykset Helsingin kantakaupungissa. Auto on ollut kokeilussa loppuvuoden aikana ja sen tavoitteena on tyhjentää jäteastiat mahdollisimman vähä-äänisesti ja ympäristöystävällisesti. Sen ansiosta myös kuljetustoiminnan hiukkaspäästöt pienenevät. Jos auto saavuttaa sille asetetut tavoitteet ja pärjää Suomen haastavissa keleissä, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö saattaa hyvinkin yleistyä.

HSY:n vaarallisen jätteen syyskeräys tavoitti asukkaat24.11.2022 08:54:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY järjesti syys–lokakuussa ensimmäistä kertaa erillisen vaarallisen jätteen keräyskierroksen syksyllä Espoossa ja Helsingissä. Palvelu tavoitti asukkaat hyvin, sillä autoon tuotiin lähes 8 700 kg vaarallista jätettä. Tämä on lähes yhtä paljon kuin kevään kierroksella, kun sen suhteuttaa pysähdyspaikkojen määrään. Keräysauto kiersi alueilla, joilla ei ole pysyvää vaarallisen jätteen keräyspistettä.