Yousician on Vuoden Digipalvelu 2020: ”Digitalisaatio voi tehdä jokaisesta muusikon” – Maailmassa jo kymmeniä miljoonia käyttäjiä

Miten jokainen voi muuttua musiikin kuluttajasta muusikoksi? Vastaus on Yousician, Suomessa 10 vuotta sitten perustettu yhtiö, jonka sovellus opettaa soittamaan ja laulamaan. ”Yousician on ollut huikea menestystarina. Kun halusimme tämänvuotisella palkinnolla tuoda esiin digitalisaation mahdollisuudet kulttuurissa, Yousician oli itsestäänselvä valinta Vuoden Digipalveluksi 2020”, kertoo Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Vuoden Digipalvelu 2020 on Yousician, kuvassa Yousicianin toimitusjohtaja Christian Thür. Kuva: Mikke Pöyhönen, Photomikke Oy

Lehdistötiedote 3.12.2020

Kaikki alkoi 10 vuotta sitten. Kaksi musiikkia osaamatonta ystävystä, sveitsiläinen fysiikan opiskelija Christian Thür ja suomalainen sähköinsinööri Mikko Kaipainen saivat idean. Voisiko soittamaan oppia uudella tavalla? Loppu on historiaa: Thürin ja Kaipaisen perustaman Yousicianin musiikinopiskelupeli ”löydettiin” Slushissa ja yhtiö on kivunnut huimaan menestykseen maailmalla. Nyt yritys palkittiin Vuoden Digipalvelu 2020 -palkinnolla, ainutlaatuisista ansioistaan.

”Yousician on niin loistava tarina, että sen voisi palkita vaikka millä perusteilla. Vuoden Digipalvelu kuitenkin esittelee nimenomaan digitalisaation avaamia uusia polkuja, ja siinä Yousician on tehnyt aivan ainutlaatuista työtä. Kuka tahansa voi nyt opetella soittamaan, hauskasti ja tehokkaasti. Se on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on innovaation kulttuurinen merkitys: Digitalisaatio antaa meille kaikille mahdollisuuden muuttua kulttuurin kuluttajista kulttuurin tekijöiksi”, perustelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Palkinnon koronaturvalliseksi rakennetussa hybridiseremoniassa torstaina otti vastaan Yousicianin toimitusjohtaja Christian Thür.

”On meille suuria kunnia saada tämä palkinto. Erityisesti sydäntäni lämmittää se, ettei palkintoa myönnetty vain taloudellisen menestyksemme perusteella, vaan alkuperäisen haaveemme mukaisesti: Olemme halunneet todella muuttaa ihmisten elämää, tarjota uutta aktiivista ja elämää rikastuttavaa tekemistä. Halusimme antaa ihmisille mahdollisuuden luoda itse kulttuuria”, kuvailee Thür tuntemuksiaan palkinnosta.

Palkinnon Thürille jakanut Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen jäsen Taija Engman nosti esiin Yousicianin menestyksen ällistyttävän mittakaavan.

”Kun käyttäjämäärissä puhutaan jo kymmenistä miljoonista kuukautta kohti, niin voihan tässä puhua yhtä aikaa sekä musiikkikulttuurin vallankumouksesta että huimasta taloudellisesta menestyksestä”, iloitsee Engman.

Engman on perustanut digitaalisen talouden liiketoiminta-alustan Good Signin, jota myöskin toimitusjohtajana luotsaa menestykseen. Engman osaa siis arvostaa onnistumista digitaalisen palvelun levittämisessä kaikkialle maailmaan.

”Yousician on myös todella sopiva vuoden 2020 voittajaksi, koska pandemian keskellä tämä digipalvelu on ollut entistäkin hienompi asia. Covid-19 on vähentänyt mahdollisuuksia kulttuuriin, viihteeseen, musiikkiin. Yousician tuo puolestaan lisää mahdollisuuksia. Luo hyvää oloa. Miljoonat ihmiset ympäri maailmaa, ja varsinkin nyt koronan kurimuksessa, ovat pystyneet Yousician-sovelluksen avulla kehittämään soittotaitojaan juuri niin paljon kuin ovat itse halunneet”, hehkuttaa Engman.

Myös Rasmus Roiha arvostaa Yousicianin korona-aikana tarjoamaa kädenojennusta.

”Kyllä minuun teki vaikutuksen se, että kun korona keväällä esti normaalin musiikinopetuksen kuten miltei kaiken muunkin perinteisen opetuksen, Yousician muutti suunnitelmiaan ja tarjosi Yousician for Teachers -sovelluksen ilmaiseksi käyttöön. Sen ansiosta yli 100 000 opiskelijaa ympäri maailmaa pystyi paneutumaan musiikkiin ja soittamiseen, kun varmasti monella olivat seinät kaatumassa päälle. Hieno bisnes rakentuu hyvien arvojen varaan, Yousician on siitä erinomainen esimerkki”, kiittää Roiha.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Yritysten IT-kehitystarpeet nopeassa kasvussa, lähes 60% ostamassa lisää 2021: ”Nousukiito kasvuun” -tutkimus kiteytyi ostajan pikaoppaaksi4.1.2021 10:00:00 EETTiedote

Vuosi 2021 on jo liikkeellä, kuinka menestyä? Ohjelmistokehitysyhtiö Rakettitiede Oy ja Ohjelmisto- ja e business ry selvittivät, mitä IT-alan asiakkaat aikovat ja kuinka ne valitsevat kumppaninsa. IT-alan kysyntää vauhdittaa nopea teknologiakehitys: 58% asiakasyrityksistä arvioi tarvitsevansa lisää osaajia ohjelmistokehitykseen. ”Viesti on selvä: Kovaa kasvua on luvassa”, kiteyttää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ykkösohje IT-yrityksille vuonna 2021 on: verkostoidu! 75% asiakkaista etsii kumppaneita verkostojensa kautta. Tutkimus aiheesta julkistetaan tänään online-tilaisuudessa klo 15-16.

”Tavoite on 100M€, ja se on vasta alkua”, sanoo Esko Mertsalmi, auto-ohjelmistoyhtiö Unikien perustaja ja Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 20203.12.2020 10:10:00 EETTiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2020 on yksi auto-ohjelmistoyhtiö Unikien perustajista ja toimitusjohtaja Esko Mertsalmi. Jo 300 ihmistä työllistävä Unikie on keskittynyt kehittämään kokonaisvaltaista ohjelmistoratkaisua itseohjautuviin autoihin ja työkoneisiin. ”Mertsalmi on luotsannut Unikien nopeimmaksi ja vahvimmaksi toimijaksi kaikkein moderneimpien teknologioiden haastavassa pelikentässä ja kovassa kilpailussa”, avaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha arvostetun palkinnon perusteita.

Opetusministeri Andersson: ”IT-alalle saatava tasa-arvo tuleville sukupolville” – #mimmitkoodaa-ohjelmalla EU-tason merkitys20.11.2020 14:00:12 EETTiedote

Opetusministeri Li Andersson toi perjantaina vahvasti tulevaisuuteen vievät tasa-arvoterveiset ainutkertaisen suureen #mimmitkoodaa-virtuaalitapahtumaan. Andersson näkee tasa-arvon merkittävänä osana koko Euroopan rakentamista. ”Tukemalla tyttöjen ja naisten digitaalisten taitojen ja osaamisen kehittymistä, takaamme yhdenvertaiset mahdollisuudet rakentaa menestyvää ja tasavertaista Eurooppaa”, visioi Andersson. Virtuaalinen suurtapahtuma keräsi perjantaina mukaan lähes 2000 ilmoittautunutta.

MEDIAKUTSU tänään 20.11.: Li Andersson: #mimmitkoodaa on jo Suomen kansainvälinen valttikortti – perjantai kokoaa yhteen jopa 2000 naista20.11.2020 07:00:00 EETKutsu

#mimmitkoodaa-ohjelma yhdistää perjantaina kerralla ennätysmäärän naisia. Jo alkuviikosta mukaan oli ilmoittautunut yli 1800 koodaamisesta ja uusista uramahdollisuuksista kiinnostunutta ”mimmiä”. ”Tämä on aivan pökerryttävän huima suosio”, kiittää #mimmitkoodaa vetäjä Milja Köpsi. Ohjelman kansallinen merkitys on jo nyt suuri. Perjantain pääpuhuja, opetusministeri Li Andersson pitää #mimmitkoodaa-ohjelmaa yhtenä Suomen kansainvälisenä valttikorttina ja maakuvan positiivisena luojana.

MEDIAKUTSU 20.11.2020: Li Andersson: #mimmitkoodaa on jo Suomen kansainvälinen valttikortti – perjantai kokoaa yhteen jopa 2000 naista19.11.2020 08:00:00 EETKutsu

Milja Köpsi, a #mimmitkoodaa super woman, victorious in the Nordic Women In Tech competition – “Great recognition and boost for the entire community”16.11.2020 15:45:23 EETPress release

The #mimmitkoodaa program, which has already attracted more than 6,000 women, has received significant international recognition. Milja Köpsi, the super woman and face of the program, won the “Diversity Leader of the Year” series in the Nordic Women In Tech competition. Köpsi was the only Finn to bring home a victory in her series, but seven other acclaimed and influential Finnish women were also nominated. “Great work has been done in Finland. It warms my heart that the whole #mimmitkoodaa community now received this recognition,” Köpsi rejoices.