DNA Oyj

Yritätkö opastaa ikäihmistä ”aateekoossa”, mutta ette tahdo päästä puusta pitkälle? DNA neuvoo, miten auttaa digiasioissa niin, ettei kukaan hermostu

Jaa

Ei ole tavatonta, että suvusta löytyy vähintään yksi sellainen digiosaaja, jonka puoleen vanhemmat ja isovanhemmat kääntyvät, kun laite herjaa erroria. Kyse voi olla milloin tietoturvan raukeamisen vaatimista toimenpiteistä, milloin esimerkiksi digikarttapalveluihin liittyvästä osaamattomuudesta. Vaikka haasteet olisivat tietäjälle peruskauraa, opettaminen ei välttämättä ole. DNA:n asiakaspalvelu kertoo, millä keinoin oppi välittyy auttajalta autettavalle niin, ettei kukaan turhaudu.

"Asiakkaita opastaessamme vältämme lyhenteitä ja teknistä termistöä. Lisäksi puhelun lopuksi summataan käsitelty asia: kerrataan, mitä juuri tehtiin ja mitä sovittiin jatkosta", DNA:n asiakaspalvelun ammattilainen kertoo.
"Asiakkaita opastaessamme vältämme lyhenteitä ja teknistä termistöä. Lisäksi puhelun lopuksi summataan käsitelty asia: kerrataan, mitä juuri tehtiin ja mitä sovittiin jatkosta", DNA:n asiakaspalvelun ammattilainen kertoo.

Ukki tuskailee jo kolmatta viikkoa sen kanssa, miten googlettaminen toimii. Koitat parhaasi mukaan selittää työpöydän kuvakkeista, välilehdistä ja osoiteriveistä, mutta yksinpuhelu tuntuu aiheuttavan enemmän sekaannusta kuin mitä se antaa vastauksia. Mikä siis avuksi? DNA:n Kiireettömästä linjasta osaltaan vastaava osastopäällikkö Eija Kemiläinen kertoo, että digiasioiden opettamisessa tärkeintä on ottaa rauhallisesti ja välttää kiireen tuntua.

”Rauhallinen tahti on hyvä lähtökohta digiopastamisessa, kuten myös asian esittäminen useammalla eri tavalla. Opastaessamme asiakastamme vältämme käyttämästä lyhenteitä ja teknistä termistöä, sillä muuten asioiden sisäistäminen vaikeutuu. Puhelun lopuksi esimerkiksi meillä Kiireettömällä linjalla aina summataan käsitelty asia: kerrataan, mitä juuri tehtiin ja mitä sovittiin jatkosta. Näitä keinoja voi hyödyntää myös, kun itse on opastamassa tai auttamassa senioria tai jonkin rajoitteen omaavaa läheistä”, Kemiläinen vinkkaa.

”Hyvä apu on kuvayhteyden käyttäminen apuna, sillä se helpottaa haasteiden selättämistä. Kuvayhteys mahdollistaa visuaalisen apuvälineen, jolla voi esimerkiksi piirtää kuvaan, että nämä kaksi piuhaa on yhdistettävä toisiinsa. Esimerkiksi Kiireettömän linjan asiakasneuvojilla on käytössään valmiuksia, joilla he voivat asiakkaan niin halutessa ottaa video- tai kuvayhteyden”, hän jatkaa.

DNA:n Kiireetön linja -palvelu on suunnattu jokaiselle, joka haluaa saada vastauksia puhelimia, liittymiä tai muita digilaitteita koskeviin kysymyksiinsä omassa rytmissään. Suurimmalla osalla soittajista on jokin rajoite, jonka vuoksi he kaipaavat erityisen selkeää ohjeistusta pulmiensa ja kysymystensä kanssa. Rajoite voi olla heikentynyt kuulo tai näkö, fyysinen vamma, huono kielitaito, sairaus tai kokemattomuus digilaitteiden kanssa.

Eniten kiinnostaa liittymien ja palveluiden hinta

Kemiläisen mukaan Kiireettömälle linjalle tulee kysymyksiä laajasti taivaan ja maan väliltä, mutta osa on muita toistuvampia.

”Yleisimmät kysymykset koskevat liittymiä tai palveluja, kun ihmiset haluavat selvittää hintoja ja tuotteiden ominaisuuksia. Laskutukseen liittyviä kysymyksiä kysytään myös paljon. Kolmanneksi useimmiten linjalla vastataan erilaisiin teknisiin tiedusteluihin ja annetaan laitteiden käyttö- sekä asennusopastusta. Nämä liittyvät usein laitteiden tai palveluiden toimimattomuuteen, esimerkiksi uutta laitetta ei ole saatu toimimaan omin voimin tai sen asennuksessa kaivataan apua”, Kemiläinen kertoo.

”Digialoittelijan opastamiseen vihkiytyneen kannattaakin valmistautua siihen, että ainakin osa kysymyksistä sivuaa näitä aiheita. Taustatiedon hankkiminen niistä ei ole pahitteeksi, jos haluaa seuraavan apupyynnön tullen selviytyä tilanteesta joutuisammin.”

Älylaite valitaan tarkoituksen mukaan

Jos ja kun joutuu auttamaan omassa lähipiirissään muita laitehankinnoissa, ensimmäiseksi on hyvä miettiä, millaiseen käyttöön laite tulee. Onko käyttötarve vain puhelut ja viestit, vai onko tarkoitus käyttää myös mobiilipankkia tai muita digipalveluita. Kannattaa kiinnittää huomiota myös laitteen käytettävyyteen: miten hyvin laite sopii käteen, miten yksinkertainen se on käyttää ja ovatko näppäimet tarpeeksi isot.

”Huonosti kuuleville ja senioreille on suunniteltu omia puhelimia ja päätelaitteita. Huonokuuloisille esimerkiksi ei sovi tavallinen puhelin, vaan hänelle kannattaa hankkia puhelin, jossa on puheäänen vahvistus ja tarpeeksi lujalla soiva soittoääni, sillä he eivät välttämättä kuule tavallisessa puhelimessa kumpaakaan kunnolla”, Kemiläinen sanoo.

DNA:lla on jo pitkään haluttu auttaa kaikkia ihmisiä digiasioissa. Kiireetöntä linjaa edeltänyt Seniorilinja perustettiin vuonna 2008. Palvelun yhteiskuntavastuullinen pyrkimys on lisätä digitaalista yhdenvertaisuutta Suomessa.

Lisätietoja medialle

Eija Kemiläinen, osastopäällikkö, kuluttajaliiketoiminnan asiakasratkaisut, DNA Oyj, puh. 044 044 2012, eija.kemilainen@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Kuvat

"Asiakkaita opastaessamme vältämme lyhenteitä ja teknistä termistöä. Lisäksi puhelun lopuksi summataan käsitelty asia: kerrataan, mitä juuri tehtiin ja mitä sovittiin jatkosta", DNA:n asiakaspalvelun ammattilainen kertoo.
"Asiakkaita opastaessamme vältämme lyhenteitä ja teknistä termistöä. Lisäksi puhelun lopuksi summataan käsitelty asia: kerrataan, mitä juuri tehtiin ja mitä sovittiin jatkosta", DNA:n asiakaspalvelun ammattilainen kertoo.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

DNA’s 5G network already covers 190 towns – Kivijärvi, Kuhmoinen, Laitila, Soini, Uurainen and Ähtäri are the latest additions15.11.2022 10:00:00 EET | Press release

DNA’s 5G network already covers 77% of Finland’s population, based on the places of residence of the population. This translates to approximately 4.3 million people in 190 towns. The newest 5G towns are Kivijärvi, Kuhmoinen, Laitila, Soini, Uurainen and Ähtäri. DNA’s coverage map makes it easy to check the 5G coverage and available speeds in your area.

DNA:lla 5G-verkko jo 190 paikkakunnalla – uusina Kivijärvi, Kuhmoinen, Laitila, Soini, Uurainen ja Ähtäri15.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

DNA:n 5G-verkko tavoittaa laskennallisesti jo 77 % suomalaisista heidän asuinpaikkansa perusteella, mikä tarkoittaa noin 4,3 miljoonaa ihmistä 190 paikkakunnalla. Tuoreimmat 5G-paikkakunnat ovat Kivijärvi, Kuhmoinen, Laitila, Soini, Uurainen ja Ähtäri. DNA:n peittokartasta on helppo tarkistaa, onko oma asuinalue jo 5G-verkon piirissä ja millaisen nopeuden siellä voi saavuttaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme