Yrittäjägallup: 63 prosentilla työnantajayrityksistä pula osaavasta työvoimasta

Työnantajayrityksistä jopa 63 prosentilla on vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa, Yrittäjägallup kertoo. “Yrittäjät toivovat ratkaisuiksi palkan sivukulujen alentamista, henkilöperusteisen irtisanomisen helpottamista ja paikallisen sopimisen lisäämistä”, toteaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Valokuvaaja Markus Sommers.

Yli kymmenen hengen yrityksistä peräti 80 prosenttia kertoo vaikeuksista osaavan työvoiman saatavuudesta. Työvoiman saatavuus on monen yrityksen kasvun este ja mittava ongelma. Työvoimavaje on merkittävin teollisuudessa ja rakentamisessa.

– Meillä on noin 160000 työtöntä ja 320000 25–59-vuotiasta työvoiman ulkopuolella. Suomen malli ei toimi. Tarvitaan rohkeita uudistuksia, Pentikäinen sanoo.

29 prosenttia kaikista yrityksistä ilmoittaa, että työvoimapula on ollut yrityksen kasvun este.

Työllisyys ei vahvistu hallintohimmeleitä rakentamalla

Yrittäjille mieluisimmat keinot yrityksille työvoimapulan helpottamiseksi sääntelyn osalta olisivat palkan sivukulujen alentaminen, henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen, paikallisen sopimisen lisääminen ja määräaikaisten työsopimusten helpottaminen.

– Näitä on pidetty esillä vuosikausia, mutta mitään ei tapahdu. Hallituksen työvoimapolitiikka on hallintohimmeleiden rakentamista, ei aidosti vaikuttavia toimenpiteitä. On aika toimia, jotta kasvua hidastavaa työvoimapulaa voidaan helpottaa, Pentikäinen esittää.

– On merkille pantavaa, että sääntelymuutosten tarve on yrittäjien parissa nopeasti myös kasvanut, hän lisää.

Harjoittelupaikat ja oppilaitosyhteistyö osa ratkaisua

Yrittäjiltä kysyttiin myös yrityksiä omia toimia työvoimapulan ratkaisemiseksi. Tärkeimmiksi nostetaan harjoittelupaikkojen tarjoaminen, yhteistyön lisääminen oppilaitosten kanssa sekä vuokratyövoiman käyttäminen.

Oppilaitosyhteistyö korostuu erityisesti yli 10 hengen yrityksissä.

On selvää, että yritysten on itse tehtävä enemmän, kun hallitus tekee vähemmän. Tutkimus osoittaa oppilaitosyhteistyön arvon. Myös vuokratyötyövoima, johtamisen sekä brändin kehittäminen ja kannustava palkkaus ovat tärkeitä keinojaPentikäinen sanoo.

Kantar selvitti Yrittäjägallupissa työvoiman saatavuutta Suomen Yrittäjien toimeksiannosta marras-joulukuussa. Tutkimuksessa haastateltiin 1047 yrittäjää ja yrityksen edustajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on kokonaistuloksen osalta +-3,1 prosenttiyksikköä.

Tutustu aineistoon tarkemmin tästä.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Valokuvaaja Markus Sommers.

Yrittäjät: Konkurssin tehnyt yrittäjä pääsee nopeammin jaloilleen – velkajärjestelylakiin useita parannuksia20.1.2022 14:16:04 EET | Tiedote

Hallitus esittää useita muutoksia velka-ahdingosta kärsiville yrittäjille. Ylivelkaantunut tai konkurssin kokenut yrittäjä pääsee jatkossa helpommin velkajärjestelyyn ja kohtuullisessa ajassa eroon vanhoista yritystoiminnan veloista. – Esityksellä tuetaan yrittäjyyttä ja yrittäjän pääsyä takaisin jaloilleen, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.