Yrittäjägallup: 63 prosentilla työnantajayrityksistä pula osaavasta työvoimasta

Työnantajayrityksistä jopa 63 prosentilla on vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa, Yrittäjägallup kertoo. “Yrittäjät toivovat ratkaisuiksi palkan sivukulujen alentamista, henkilöperusteisen irtisanomisen helpottamista ja paikallisen sopimisen lisäämistä”, toteaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Valokuvaaja Markus Sommers.

Yli kymmenen hengen yrityksistä peräti 80 prosenttia kertoo vaikeuksista osaavan työvoiman saatavuudesta. Työvoiman saatavuus on monen yrityksen kasvun este ja mittava ongelma. Työvoimavaje on merkittävin teollisuudessa ja rakentamisessa.

– Meillä on noin 160000 työtöntä ja 320000 25–59-vuotiasta työvoiman ulkopuolella. Suomen malli ei toimi. Tarvitaan rohkeita uudistuksia, Pentikäinen sanoo.

29 prosenttia kaikista yrityksistä ilmoittaa, että työvoimapula on ollut yrityksen kasvun este.

Työllisyys ei vahvistu hallintohimmeleitä rakentamalla

Yrittäjille mieluisimmat keinot yrityksille työvoimapulan helpottamiseksi sääntelyn osalta olisivat palkan sivukulujen alentaminen, henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen, paikallisen sopimisen lisääminen ja määräaikaisten työsopimusten helpottaminen.

– Näitä on pidetty esillä vuosikausia, mutta mitään ei tapahdu. Hallituksen työvoimapolitiikka on hallintohimmeleiden rakentamista, ei aidosti vaikuttavia toimenpiteitä. On aika toimia, jotta kasvua hidastavaa työvoimapulaa voidaan helpottaa, Pentikäinen esittää.

– On merkille pantavaa, että sääntelymuutosten tarve on yrittäjien parissa nopeasti myös kasvanut, hän lisää.

Harjoittelupaikat ja oppilaitosyhteistyö osa ratkaisua

Yrittäjiltä kysyttiin myös yrityksiä omia toimia työvoimapulan ratkaisemiseksi. Tärkeimmiksi nostetaan harjoittelupaikkojen tarjoaminen, yhteistyön lisääminen oppilaitosten kanssa sekä vuokratyövoiman käyttäminen.

Oppilaitosyhteistyö korostuu erityisesti yli 10 hengen yrityksissä.

On selvää, että yritysten on itse tehtävä enemmän, kun hallitus tekee vähemmän. Tutkimus osoittaa oppilaitosyhteistyön arvon. Myös vuokratyötyövoima, johtamisen sekä brändin kehittäminen ja kannustava palkkaus ovat tärkeitä keinojaPentikäinen sanoo.

Kantar selvitti Yrittäjägallupissa työvoiman saatavuutta Suomen Yrittäjien toimeksiannosta marras-joulukuussa. Tutkimuksessa haastateltiin 1047 yrittäjää ja yrityksen edustajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on kokonaistuloksen osalta +-3,1 prosenttiyksikköä.

Tutustu aineistoon tarkemmin tästä.

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Valokuvaaja Markus Sommers.

Blogi: Sähkön arvonlisäveron alentaminen on ongelmallinen, mutta sitä ei kannata tyrmätä12.8.2022 09:06:03 EEST | Blogi

Venäjän aloittaman sodan myötä kallistunut sähkön hinta ja tulevat eduskuntavaalit kirvoittavat poliitikkoja ehdottamaan toimenpiteitä sähkön kuluttajahintojen alentamiseen. Ministeri Mika Lintilän (kesk.) esittämä sähkön arvonlisäverokannan alentaminen on monelta osin pulmallinen, mutta sen suoraviivainen tyrmääminen ei ole viisasta, kirjoittaa johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen Yrittäjistä.

Yrittäjägallup: Yrittäjälle vastuullisuus merkitsee erityisesti lakien ja sopimusten noudattamista14.7.2022 11:00:29 EEST | Tiedote

Yrittäjille tärkeintä vastuullisuustyötä on se, että noudatetaan lakeja ja sopimuksia, maksetaan veroja ja palvellaan asiakkaita hyvin. - Tämä on tärkeä muistaa, koska yhteiskunta ei toimi, jos ei ole kannattavia ja yhteiskunnan yhteisiä pelisääntöjä kunnioittavia yrityksiä, jotka pitävät hyvää huolta työntekijöistään ja asiakkaistaan, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo Suomi-areenalla Porissa.