Yrittäjägallup: Käänne työvoiman saannissa, vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat vähentyneet

– On tapahtunut kiinnostava käänne. Yritysten vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat hieman vähentyneet. Ne ovat kuitenkin edelleen suuret. 35 prosenttia yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Vielä marraskuussa osuus oli 44 prosenttia. Yritykset odottavat uudelta hallitukselta lukuisia työllistämistä helpottavia säädösmuutoksia, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

– Arvelen muutoksen johtuvan työllisyystilanteen parantumisesta ja siitä, että uuden työvoiman tarve voi olla suhdanteen heikkenemisen vuoksi vähenemässä. Moni yritys on myös jo löytänyt tarvitsemaansa työvoimaa, Pentikäinen sanoo.

Edelleen silti joka neljäs yritys kertoo, että osaavan työvoiman puute on yrityksen kasvun este. Tämäkin osuus on laskenut viime syksystä. Eniten työvoimapula leikkaa kasvua Pohjois- ja Itä-Suomessa.

– Yritykset odottavat uudelta hallitukselta sääntelymuutoksia: palkan sivukuluja pitäisi alentaa, paikallista sopimista lisätä, henkilöperusteista irtisanomista ja määräaikaisia työsopimuksia helpottaa, takaisinottovelvoite poistaa ja sairausajan palkanmaksun velvoitetta lyhentää, Pentikäinen listaa.

Sivukuluongelma korostuu pienillä työnantajilla.

– Siksi on tärkeää, että erityisesti eläkemaksuihin kiinnitetään huomiota. Se vaatii eläkejärjestelmän tehostamista ja sijoitustoiminnan riskinottomahdollisuuksien lisäämistä.

– Paikallisen sopimisen tarve korostuu isommilla yrityksillä. Yritykset myös tekevät myös paljon omia toimia työvoimapulan helpottamiseksi. Ne tarjoavat harjoittelupaikkoja, lisäävät oppilaitosyhteistyötä, käyttävät vuokratyövoimaa, nostavat palkkoja, panostavat yrityksen brändiin ja kehittävät johtamista sekä tulospalkkiojärjestelmiä.

Lisäksi monipaikkatyön tarjoaminen on noussut aiempaa tärkeämmäksi keinoksi helpottaa yrityksen työvoimapulaa.

Yrittäjien 10 kohdan työllisyysohjelma

1. Sivukulujen, erityisesti eläkemaksujen, alentaminen.

2. Paikallisen sopimisen lisääminen.

3. Henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen.

4. Määräaikaisten työsopimusten helpottaminen.

5. Takaisinottovelvollisuuden poistaminen.

6. Sairausajan palkanmaksuajan lyhentäminen.

7. Oppisopimusjärjestelmän uudistaminen.

8. Työperäisen maahanmuuton helpottaminen.

9. Työttömyysturvan lyhentäminen ja porrastaminen.

10. Oppilaitosyhteistyön lisääminen.

Tutustu tuloksiin tarkemmin TÄSTÄ.

Yrittäjägallupin toteutti tutkimuslaitos Kantar. Tiedonkeruu tehtiin 24.5.–2.6.2022 välisenä aikana. Tutkimukseen vastasi 1 022 pk-yrityksen edustajaa. Tulosten luottamusväli on kokonaistuloksen osalta +- 3,1 prosenttiyksikköä.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.

Yrittäjägallup: Moni yrittäjä ei lomaile – kolmannes yrittäjistä on pitänyt enintään viikon lomaa27.6.2022 10:05:00 EEST | Tiedote

Lomien pitäminen on monille yrittäjille edelleen kovin hankalaa alkavalla lomakaudella. Yrittäjistä vain kolmannes pitänyt lomaa viimeisen vuoden aikana enintään viikon. Keväällä 2020 heitä oli vielä vähemmän, vain 26 prosenttia. Vain puolet, 52 prosenttia, yrittäjistä kokee pystyvänsä pitämään lomaa riittävästi. Osuus on hieman kasvanut viime vuosina.

Elinkeinoelämä varoittaa: Sote-alueiden yhtiöhimmelit tukahduttavat yksityisiä yrityksiä22.6.2022 08:00:04 EEST | Tiedote

Sote-alueiden yhtiöt ovat valtaamassa yksityisten pesula-, catering-, ict- ja kiinteistöpalveluyritysten markkinoita, osoittaa tuore selvitys. Elinkeinoelämän järjestöt vetoavat alueellisiin päättäjiin, jotta pk-yritysten toimintaedellytyksiä ei heikennetä. Järjestöt esittävät neljän kohdan listaa ongelmien korjaamiseksi. Viranomaisten on myös välittömästi selvitettävä toiminnan lainmukaisuus.

Yrittäjägallup: Ukrainan sodan vaikutukset suomalaisyrityksiin vahvistuvat, yhä useampi yritys aikoo nostaa hintoja20.6.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Selvästi yli kolmannes yrityksistä ilmoittaa energian ja raaka-aineiden hinnan sekä kuljetuskustannusten nousun vaikuttavan yrityksen toimintaan, Yrittäjägallup osoittaa. Toukokuussa yhä useampi yritys ilmoittaa nostavansa hintoja. – Kun Ukrainan sota pitenee, myös sodan vaikutukset yrityksiin laajenevat, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.