Yrittäjägallup: Lisää vapautta sosiaaliturvaan

– Yrittäjät haluavat lisää vapautta sosiaaliturvansa järjestämiseen. On tärkeää, että seuraavalla vaalikaudella tehdään koko YEL-järjestelmää koskeva tarkastelu ja kehittämisohjelma, joka joustavoittaa nykyjärjestelmää ja lisää yrittäjien luottamusta YEL:iin, sanoo johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä.

Suomen Yrittäjien johtaja Janne Makkula. Kuva: Markus Sommers.

Kolme neljästä yrittäjästä katsoo, että yrittäjän vapautta valita sosiaaliturvansa taso ja tapa pitää lisätä. Vain 11 prosenttia on väitteen kanssa eri mieltä.

– Tämä on selvä viesti, jota ei pidä ohittaa. Vapauden lisäämiseen toki liittyy monia selvitettäviä kysymyksiä. Järjestelmääpitäisi kuitenkin joustavoittaa niin, ettäse huomioi nykyistä paremmin yritystoiminnassa tapahtuvia muutoksia. Esimerkiksi työtulon muuttamisen pitäisi olla helpompaa kuin tällä hetkellä. Pitää muistaa, että yrittäjän tilanne ja työ eivät ole rinnastettavissa palkansaajaan, jolle palkka tulee säännöllisesti työsopimuksen mukaisesti, Makkula toteaa.

Epäluottamus YEL-järjestelmää kohtaan on edelleen laajaa, mutta luottamus on hieman lisääntynyt viimeaikaisen keskustelun aikana. Luottamus on vahvinta isoimmissa yrityksissä ja ikääntyneimpien yrittäjien parissa. Heikointa luottamus on nuorten yrittäjien keskuudessa.

– Epäluottamus on huolestuttavaa ja sekin on peruste arvioida mahdollisuus järjestelmän suurempaan remonttiin. Viimeaikaisen keskustelun yksi hyvä tulos on kuitenkin se, että yrittäjät tietävät paljon aiempaa laajemmin, että valtio maksaa osan yrittäjien eläkkeistä. Edelleen lähes viidennes yrittäjistä ei tiedä, että valtio hoitaa osan yrittäjäeläkkeistä, Makkula toteaa.

Yrittäjägallupin toteutti Suomen Yrittäjien toimeksiannosta tutkimuslaitos Kantar. Tiedonkeruu tehtiin 18.8.–25.8.2022. Tutkimukseen vastasi 1 011 pk-yrityksen edustajaa. Tulosten luottamusväli on kokonaistuloksen osalta +- 3,1 prosenttiyksikköä.

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Suomen Yrittäjien johtaja Janne Makkula. Kuva: Markus Sommers.

Ukrainalaisten omistama perheyritys Enkora Oy vei voiton Vuoden maahanmuuttanut yrittäjä -kilpailussa7.12.2022 18:30:00 EET | Tiedote

Vuoden maahanmuuttanut yrittäjä -kilpailun ovat voittaneet Vassili Goutsoul ja hänen kaksi poikaansa Artem Goutsoul ja Anton Goutsoul. Perhe muutti Suomeen 1990-luvulla. Kunniamaininnan sai yksinyrittäjä Ruth Francon Lin Psychological Services Oy:stä. Suomen Yrittäjät järjesti kilpailun neljättä kertaa yhdessä työeläkeyhtiö Elon kanssa. Elo palkitsee voittaneen yhteensä 5 000 euron summalla. Kisaan ilmoitettiin 44 ainutlaatuista yrittäjää ympäri Suomen. Palkintoraadin haastavana tehtävänä oli valita joukosta yksi voittaja.

Yrittäjät: Valiokunnan selvennykset yrittäjän eläkelakiin tervetulleita29.11.2022 13:22:14 EET | Tiedote

- Sosiaali- ja terveysvaliokunnan esittämät muutokset yrittäjien eläkelakiin ovat kannatettavia. Esitys on syytä hyväksyä. Valiokunta otti tosissaan Suomen Yrittäjien lausunnossaan esittämät huolet. Valiokunta on tehnyt perusteellista ja tarkkaa työtä. Valiokunta linjasi, että työpanoksen arvon määrittäminen on kokonaisharkintaa, jossa tulee huomioida yrittäjän työtuntien ja alan palkkatason lisäksi myös esimerkiksi yritystoiminnan laajuus ja yrittäjän itsensä antamat tiedot, sanoo Suomen Yrittäjien johtaja Janne Makkula.