Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajenee

Suuret yritykset maksavat laskunsa pienille yrityksille entistä hitaammin. Ongelma näyttää laajenevan entistä pienempiin yrityksiin. Myös se yleistyy, että pitkästä maksuajasta ei sovita, vaikka laki niin määrää. Tiedot käyvät ilmi Yrittäjägallupista.

Ovatko asiakasyritykset pidentäneet kahden viimeisen vuoden aikana laskujen maksuaikoja, kysyi Kantar TNS Suomen Yrittäjien pyynnöstä yrittäjiltä. 1006 yrittäjää vastasi. Heistä 36 prosenttia kertoi maksuaikojen pidentyneen. Osuus on noussut vuoden takaisesta neljällä prosenttiyksiköllä.

Suurin ongelma on yli 10 työntekijän yrityksissä. Niistä 49 prosenttia vastasi asiakasyritysten pidentäneen maksuaikoja. 2 - 9 työntekijän yrityksissä näin oli 40 prosentilla. Yksinyrittäjille maksetaan vähän napakammin, heistä 28 prosenttia kertoi pidentyneistä maksuajoista.

- Huolestuttavaa on, että myös yksinyrittäjissä ongelma on vuodessa yleistynyt: vuosi sitten heistä 22 prosenttia kärsi pitkistä maksuajoista. Ongelma näyttää siis laajenevan, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Laki edellyttää sopimista, mutta lakia ei noudateta

Maksuaikoja venyttävät edelleen eniten suuret yritykset. Näin vastasi 67 prosenttia yrittäjistä, jotka olivat kokeneet pidentyneitä maksuaikoja. Tilanne oli suunnilleen sama vuosi sitten tehdyssä kyselyssä.

Maksuehtolaki määrää, että jos maksuajaksi halutaan yli 30 päivää, siitä pitää erikseen sopia yritysten kesken. Näin ei näytetä toimivan: Yli 30 päivän maksuajoista kärsiviltä kysyttiin, onko pitkästä maksuajasta sovittu. 61 prosenttia vastaajista kertoi, että ei. Tämäkin tilanne on pahentunut vuoden takaisesta, silloin osuus oli 56 prosenttia.

Kyselyn perusteella yrittäjät ovat entistä valmiimpia maksuehtolain kiristämiseen: sitä kannatti 44 prosenttia vastaajista. Lakia ei kiristäisi 29 prosenttia. Kiristämistä vastustavien osuus on tippunut vuoden takaisesta 10 prosenttiyksiköllä.

Tiina Toivosen mukaan kysely osoittaa, että lakia pitää kiristää.

- Pääministeri Rinteen hallituksen ohjelmassa on tästä hyvä kirjaus. Nyt pitää selvittää tehokkaimmat keinot. Pienyrittäjä tarvitsee laista turvan, ettei joudu kassakriisiin.

- Lisäksi valvontaa pitää kiristää, jotta ainakin laajamittaisesti lain vastaisesti toimivat jäisivät kiinni.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Suomen Yrittäjät ei näe työ- ja elinkeinoministeriön kaavailemaa kansallista yritysvastuulakia tehokkaana ratkaisuna ongelmaan, joka pitää sisällään ihmisoikeuksien toteutumisen tai ympäristöön kohdistuvien haittavaikutusten arvioimista liiketoiminnassa. Mikäli yritysvastuun osalta halutaan luoda velvoittavaa sääntelyä, tulee se toteuttaa EU-tasolla. Vain suomalaisia yrityksiä koskeva sääntely heikentää suomalaisten yritysten kilpailuasemaa eurooppalaisiin verrokkeihin verrattuna.

Etelä-Karjala ja Varsinais-Suomi aktiivisimpia omistajanvaihdosten edistämisessä29.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Etelä-Karjalassa ja Varsinais-Suomessa omistajanvaihdospalvelut toimivat maakunnista parhaiten. Lisäksi omistajanvaihdospalvelut ovat viime vuosina kehittyneet koko maassa parempaan suuntaan. Sukupolvenvaihdosten ja yrityskauppojen edistäminen on kuitenkin yhä edelleen liian projektiluontoista, mikä estää toiminnan pitkäjänteisen kehittämisen. Tiedot käyvät ilmi evaluoinnista, jonka teki Seinäjoen ammattikorkeakoulu valtakunnallisen Omistajanvaihdosfoorumin toimeksiannosta.