Yrittäjägallup: Puolet pk-yrityksistä riippuvaisia alustapalveluista

Puolet pk-yrityksistä on riippuvaivaisia alustapalveluista, kuten hakukoneista ja pilvipalveluista. Riippumattomia on vain 15 prosenttia yrityksistä, osoittaa Yrittäjägallup. - Pk-yritysten markkinointi ja myynti sekä välttämättömät liiketoiminnot pyörivät yhä useammin alustapalveluiden varassa, jotka ovat tyypillisesti yritysjättien tarjoamia. Uusi sääntely tulee parantamaan yritysten asemaa alustojen käyttäjinä, sanoo digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä Suomen Yrittäjistä.

Digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä. Kuva: Markus Sommers

Lähes kaikki pk-yritykset käyttävät eri alustapalveluista käyttöjärjestelmiä (88 %), verkkoselaimia (85 %) ja hakukoneita (80 %). Suuri enemmistö hyödyntää pilvipalveluja (72 %) ja verkkoyhteisöpalveluja (72 %). Vähiten käytetään videonjakopalvelua (32 %) ja verkkomarkkinapaikkoja (25 %).

- Alustapalvelut ovat tyypillisesti yritysjättien tarjoamia. Alustayritykset, kuten Google, toimivat portinvartijoina monella talouden sektorilla. Alustoja käyttävien pk-yritysten kannalta tämä johtaa ajoittain epäreiluihin käytäntöihin sekä tarjolla olevien vaihtoehtojen vähäisyyteen, Mikkilä sanoo.

- Onneksi EU viimeistelee juuri nyt digimarkkinasäädöstä ja digipalvelusäädöstä. Säädösten päämääränä on vahvistaa alustojen käyttäjien asemaa, karsia alustayritysten väärinkäytöksiä ja lisätä alustojen keskinäistä kilpailua. Tavoitteet ovat kannatettavia.

Asetukset astunevat voimaan lähivuosina. Niitä sovelletaan sellaisenaan Suomessa.

- Uusi säädäntö tulee parantamaan pk-yritysten asemaa alustojen käyttäjinä. Viranomaiset ja alustayritykset on saatava viestimään alustoja käyttäville yrityksille uusista säännöistä ja käytänteistä.

Pk-yritysten edellytyksiä alustojen käyttöön parannettava

70 prosenttia pk-yrityksistä raportoi alustapalveluiden käyttöä estävistä tai haittaavista tekijöistä.

Yleisimmät alustapalveluiden käyttöä estäviä tai haittaavia tekijöitä ovat osaamisen puute (28 %), korkea hinta (23 %) ja tekniset häiriöt (19 %). Hieman useampi kuin joka kymmenes yritys kokee haittaavana myös vaikeaselkoiset käyttö- ja sopimusehdot, puutteellisen tietoturvan ja huonon käytettävyyden.

- Alustat ovat tuoneet monet digitaaliset työkalut myös pienempien firmojen ulottuville. Silti pk-yrityksille tarvitaan koulutusta, toimivampia palveluita ja ymmärrettävämpiä ehtoja, sanoo Mikkilä.

”Alustat tarjoavat mahdollisuuden tuotteen uudistamiseksi”

Useimmiten pk-yritykset käyttävät alustapalveluita tiedon jakamiseen (73 %) ja tallentamiseen (72 %) sekä markkinointiin (71 %). Tuotekehitys (29 %) ja tuotanto (31 %) ovat harvinaisimpia käyttökohteita.

- Alustat tarjoavat mahdollisuuden tuotteen tai liiketoimintamallin uudistamiseksi. Tähän innovointiin on yrityksiä kannustettava mm. Business Finlandin toimesta.

Gallupin toteutti Kantar. Haastattelut tehtiin 1.–11.4.2022. Tutkimukseen vastasi 1 033 pk-yrityksen edustajaa. Tulosten luottamusväli on kokonaistuloksen osalta +- 3,1 prosenttiyksikköä.

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä. Kuva: Markus Sommers

Mediakutsu: Puoluejohtajien paneelikeskustelu: Miten vauhdittaa yrittäjyyttä ja investointeja?19.5.2022 09:49:11 EEST | Kutsu

Kokoomuksen varapuheenjohtaja Antti Häkkänen, keskustan varapuheenjohtaja Markus Lohi, SDP:n varapuheenjohtaja Nina Malm ja perussuomalaisten eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Lulu Ranne kohtaavat Suomen Yrittäjien tentissä tiistaina 24.5. kello 11.15–12.30 hotelli Scandic Parkissa Helsingissä. Samalla julkistetaan Suomen Yrittäjien ratkaisut hyvinvointialueille.

Lähes 10 000 yrittäjää vastasi: kunnille kiitosta infrasta, moitteita julkisista hankinnoista18.5.2022 16:30:37 EEST | Tiedote

Parhaiten kunnat suoriutuvat infrastruktuurin hoitamisesta ja heikoiten hankintapolitiikasta, käy ilmi Suomen Yrittäjien teettämästä Yrittäjien kuntabarometrista. Kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyys on yrittäjille elinkeinopolitiikassa ylivoimaisesti tärkeintä. Kuntabarometrin yhteydessä palkitaan myös parhaat kunnat eri kokoluokissa. Tällä kertaa voittajiksi nousivat Marttila, Lieto ja Seinäjoki.

Inbjudan till massmedia: Tusen kommunala beslutsfattare samlas i Vasa 18-19 maj10.5.2022 09:08:57 EEST | Kutsu

I vilka kommuner är verksamhetsförutsättningarna för företagande de bästa i landet? Varför är vissa kommuner mer framgångsrika än andra? Erbjuder Finland företagen en bra grogrund för tillväxt och internationalisering? Vilken kommun har det bästa företagsklimatet? Bland annat dessa frågor diskuteras på Kommunledningens seminarium som Företagarna i Finland ordnar i Vasa 18-19 maj 2022. Temat i år är tillväxt och livskraft.