Yrittäjägallup: Työnantajayrittäjät toivovat Metsäteollisuuden tes-ratkaisuille seuraajia

- Kyselytutkimus osoittaa, että työnantajayrittäjät tukevat erittäin voimakkaasti Metsäteollisuus ry:n ratkaisua luopua työehtosopimuksista. Yli 70 prosenttia työnantajayrittäjistä toivoo, että heidän toimialallaan meneteltäisiin samoin, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kertoo Yrittäjägallupin tuloksista.

Metsäteollisuus ry päätti lokakuun alussa, että se lopettaa työehtosopimusten tekemisen. Jatkossa alalla sovitaan työehdot yrityksissä. Kantar kysyi Suomen Yrittäjien pyynnöstä pk-yrittäjien arviota Metsäteollisuuden ratkaisusta.

68 prosenttia vastaajista piti ratkaisua hyvänä ja 11 huonona. 21 prosenttia ei osannut sanoa. Eniten ratkaisusta pitivät 5 - 9 työntekijää työllistävät yrittäjät (82 %) ja toimialoista teollisuusyrittäjät (81 %).

62 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että myös heidän omalla toimialallaan pitäisi tehdä sama ratkaisu: siirtyä työnantaja- ja työntekijäliittojen välisestä sopimisesta työpaikkasopimiseen. 14 prosenttia vastusti ajatusta.

- Tämä kertoo laajasta tyytymättömyydestä nykyisiä työehtosopimuksia kohtaan ja valtavasta paikallisen sopimisen tarpeesta. Siksi työpaikkasopimista pitää edistää niin työehtosopimusten kuin lakimuutosten kautta, Pentikäinen sanoo.

Myös tässä innokkaimpia olivat 5 - 9 työntekijää työllistävät ja teollisuusyrittäjät.

- On erittäin kiinnostavaa, että erityisesti teollisuus haluaa heidän oman toimialansa tekevän samoin eli lopettavan työehtosopimusten tekemisen. Toivon, että työnantajaliitoissa otetaan tämä viesti vakavasti.

Näin kysyttiin

Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.

- Kyselyyn vastasi 1097 pk-yrityksen edustajaa.

- Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen sähköpostikyselyllä ja osa Gallup Forum -internetpaneelin kautta.

- Otos pyritään rakentamaan niin, että Yrittäjägallup kuvaisi edustavasti Suomen yrityksiä.

- Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

- Tiedot kerättiin 28.10. - 4.11.2020.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 380 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 59 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Työllisyys on hallituksen vastuulla1.12.2020 10:24:40 EETBlogi

"Nyt neuvottelupöydän ympärillä kukaan ei edustanut ammattiliittoihin kuulumattomia eli järjestäytymättömiä työntekijöitä tai työnantajia, jotka eivät kuulu EK:n jäsenliittoihin. Siksi esimerkiksi ylivoimainen valtaosa työnantajayrityksistä oli valmistelun ulkopuolella", Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kirjoittaa yli 55-vuotiaiden työllisyyden parantamista pohtineesta työryhmästä Yrittäjät.fi:n blogissaan.

Yle, EK ja markkinatalous23.11.2020 12:58:05 EETBlogi

On syntynyt jonkin verran keskustelua, kun Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila on ehdolla työnantajaliitto Paltan hallituksen puheenjohtajaksi. Siinä roolissa hän on myös tullut valituksi Elinkeinoelämän EK:n hallitukseen ja työvaliokuntaan. (---) Jokainen järjestö valitsee tietenkin itse hallintonsa. Entisenä mediajohtajana ja nykyisenä elinkeinoelämän järjestöjohtajana haluan todeta asiasta muutaman näkökulman yrittäjyyden näkökulmasta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kirjoittaa Yrittäjän puolella -blogissaan.

Yrittäjät: Kuntien korvattava suojautumisen kustannukset yksityisille palveluntuottajille20.11.2020 06:56:00 EETTiedote

- Valtio on luvannut korvata täysimääräisesti kunnille koronapandemiasta aiheutuneet lisäkustannukset. Korvausten ansiosta monen kunnan ennustettu tilinpäätöksen alijäämä muuttuu jopa ylijäämäksi. On hämmästyttävää, että kunnat eivät kuitenkaan ole maksaneet alihankkijoilleen niille kuuluvaa osuutta koronaviruksen aiheuttamista lisäkustannuksista, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala ihmettelee.