Yrittäjägallup: Työnantajayrittäjät toivovat Metsäteollisuuden tes-ratkaisuille seuraajia

- Kyselytutkimus osoittaa, että työnantajayrittäjät tukevat erittäin voimakkaasti Metsäteollisuus ry:n ratkaisua luopua työehtosopimuksista. Yli 70 prosenttia työnantajayrittäjistä toivoo, että heidän toimialallaan meneteltäisiin samoin, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kertoo Yrittäjägallupin tuloksista.

Metsäteollisuus ry päätti lokakuun alussa, että se lopettaa työehtosopimusten tekemisen. Jatkossa alalla sovitaan työehdot yrityksissä. Kantar kysyi Suomen Yrittäjien pyynnöstä pk-yrittäjien arviota Metsäteollisuuden ratkaisusta.

68 prosenttia vastaajista piti ratkaisua hyvänä ja 11 huonona. 21 prosenttia ei osannut sanoa. Eniten ratkaisusta pitivät 5 - 9 työntekijää työllistävät yrittäjät (82 %) ja toimialoista teollisuusyrittäjät (81 %).

62 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että myös heidän omalla toimialallaan pitäisi tehdä sama ratkaisu: siirtyä työnantaja- ja työntekijäliittojen välisestä sopimisesta työpaikkasopimiseen. 14 prosenttia vastusti ajatusta.

- Tämä kertoo laajasta tyytymättömyydestä nykyisiä työehtosopimuksia kohtaan ja valtavasta paikallisen sopimisen tarpeesta. Siksi työpaikkasopimista pitää edistää niin työehtosopimusten kuin lakimuutosten kautta, Pentikäinen sanoo.

Myös tässä innokkaimpia olivat 5 - 9 työntekijää työllistävät ja teollisuusyrittäjät.

- On erittäin kiinnostavaa, että erityisesti teollisuus haluaa heidän oman toimialansa tekevän samoin eli lopettavan työehtosopimusten tekemisen. Toivon, että työnantajaliitoissa otetaan tämä viesti vakavasti.

Näin kysyttiin

Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.

- Kyselyyn vastasi 1097 pk-yrityksen edustajaa.

- Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen sähköpostikyselyllä ja osa Gallup Forum -internetpaneelin kautta.

- Otos pyritään rakentamaan niin, että Yrittäjägallup kuvaisi edustavasti Suomen yrityksiä.

- Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

- Tiedot kerättiin 28.10. - 4.11.2020.