Yrittäjägallup: Vain kolmannes yrittäjistä luottaa eläkejärjestelmään

Vain kolmannes yrittäjistä luottaa yrittäjien eläkejärjestelmään (YEL) ja valtaosa alivakuuttaa itsensä, kertoo tuore Yrittäjägallup. - Luottamusta järjestelmää kohtaan luotettavuutta pitää vahvistaa, jotta yrittäjien sosiaaliturva ei romahda, työmarkkinajohtaja Janne Makkula vaatii.

Suomen Yrittäjät pyysi Kantar TNS:ää selvittämään, miten yrittäjien eläkevakuutusjärjestelmään luotetaan. Vain 34 prosenttia vastaajista kertoi luottavansa siihen täysin tai osittain. Yrittäjägallup-kyselyyn vastasi 1183 yrityksen edustajaa.

- Yrittäjien luottamus YEL-järjestelmään on huolestuttavan alhainen, työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén sanoo.

Heikointa luottamus on nuorilla yrittäjillä: 20 - 39-vuotiaista yrittäjistä vain neljä prosenttia luottaa YEL-järjestelmään täysin ja 20 prosenttia osittain.

Yli 60-vuotiaista vastaajista YEL-järjestelmään luottaa täysin 17 prosenttia ja osittain 24 prosenttia.

YEL-järjestelmää pitää kehittää

Suomen Yrittäjät on pitänyt esillä järjestelmän ongelmia ja vaatinut siihen muutoksia. Asia on erittäin tärkeä myös nyt koronakriisin aikana, sillä yrittäjän koko sosiaaliturva määrittyy YEL-työtulon perusteella.

- Se kannattaa muistaa, kun määrittää YEL-työtulon tasoaan. Kannattaa siis perehtyä asiaan ja tehdä tietoisia ratkaisuja, työmarkkinajohtaja Janne Makkula muistuttaa.

- Luottamusta parantaisi se, että yrittäjä saisi järjestelmästä varmasti vakuutusmaksuilleen vastinetta, Makkula sanoo.

Yrittäjät turvaavat vanhuutensa sijoittamalla

Kyselyssä suosituin tapa turvata vanhuuden toimeentulo oli sijoittamalla (41 % vastaajista). Toiseksi suosituinta oli säästää rahaa ja maksaa riittävästi eläkemaksua (34 % vastaajista). Erityisesti nuoret säästävät. Tähän kysymykseen sai valita useampia vaihtoehtoja.

21 prosenttia luotti, että yrityksen myynti auttaa vanhuuden turvaamisessa.

- Aika monen vanhuuden turva on yrityksen myymisessä. Siksi on tärkeää, että yrittäjä pitää yrityksensä myyntikunnossa ja yritysmarkkina toimii, Harri Hellstén sanoo.

- Myös sijoitustoiminnan tuotot ja osingot ovat monen yrittäjän eläketurva. Siksi osingonjako on pienemmillekin yrityksille tärkeä asia.

Näin kysyttiin

- Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.
- Kyselyyn vastasi 1183 pk-yrityksen edustajaa.
- Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen sähköpostikyselyllä ja osa Gallup Forum -internetpaneelin kautta.
- Otos pyritään rakentamaan niin, että Yrittäjägallup kuvaisi edustavasti Suomen yrityksiä.
- Tutkimuksen virhemarginaali on 2,9 prosenttiyksikköä suuntaansa.
- Tiedot kerättiin 18. - 24.3.2020.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin keskusjärjestö, joka ajaa yrittäjien sekä pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäseniä Yrittäjien paikallisyhdistyksissä on lähes 70 000 ja toimialajärjestöissä noin 36 000. Ne työllistävät Tilastokeskuksen (2023) mukaan yrittäjät mukaan lukien noin 590 000 henkilöä ja yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 171 miljardia euroa. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 372 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.