Yrittäjägallup: Yrittäjät haluavat yhdistää työeläkeyhtiöitä

Yrittäjät haluavat yhdistää työeläkeyhtiöitä. 55 prosenttia yrittäjistä tehostaisi järjestelmää yhtiöitä yhdistämällä, vain 10 prosenttia vastustaa, kertoo Yrittäjägallup. ”Sivukulujen kasvu syö yritysten kilpailukykyä. Eläkemaksut ovat tärkein sivukulu, ja ne ovat kasvamassa vauhdilla. Eläkejärjestelmää pitää tehostaa nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Yrittäjistä sanoo.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Yrittäjistä 66 prosenttia pitää eläkemaksuja liian suurina. Eniten niitä pidetään liian suurina teollisuudessa ja pienissä työnantajayrityksissä.

”Työeläkeyhtiöiden palvelut ovat laadukkaita, mutta järjestelmä on tehoton, kuten kansainväliset raportit ja vertailut osoittivat. Yhtiöiden määrää pitää vähentää järjestelmän tehostamiseksi”, Pentikäinen sanoo.

Yrittäjistä 30 prosenttia keventäisi eläkeyhtiöiden vakavaraisuussäännöksiä suurempien tuottojen mahdollistamiseksi, mutta saman verran on muutosta vastaan. 40 prosenttia ei osaa sanoa.

”Vakavaraisuussääntely on monimutkaista. Asiaa pitää kuitenkin edistää, koska sillä on iso vipu eläkejärjestelmän tuottoihin”, Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät kannattavat työmarkkinajärjestöjen vallan vähentämistä eläkeyhtiöissä. 69 prosenttia sanoo, että järjestövaltaa yhtiöissä pitää vähentää ja vain kuusi prosenttia vastustaa.

”Eläkeyhtiöt ovat olleet järjestöjen temmellyskenttä. Hallinnossa on epäterveitä piirteitä. Siellä on paljon hyväpalkkaisia hallintopaikkoja. Tämä on vaikuttanut siihen, ettei sen tehokkuudesta ole haluttu huolehtia”, Pentikäinen arvioi.

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Kantar selvitti Yrittäjägallupissa asiaa Suomen Yrittäjien toimeksiannosta marras-joulukuussa. Tutkimuksessa haastateltiin 1047 yrittäjää ja yrityksen edustajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on kokonaistuloksen osalta +-3,1 prosenttiyksikköä.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Yrittäjät-akatemia tarjoaa koronan kurittamille yrittäjille maksutonta koulutusta27.1.2022 08:26:33 EET | Tiedote

Yrittäjät tahtovat lisää digiosaamista ja myös vastuullisuuskoulutukseen halutaan panostaa laajalti, osoittaa tuore Yrittäjägallup. Yrittäjistä 70 prosenttia kertoo, että ajan puute on suurin este osaamisen lisäämiselle. Toiseksi merkittävämmäksi syyksi mainitaan rahan puute. Tähän kysyntään ja haasteeseen vastataan pääosin verkossa tapahtuvalla maksuttomalla Yrittäjä-akatemialla.

Yrittäjät: Konkurssin tehnyt yrittäjä pääsee nopeammin jaloilleen – velkajärjestelylakiin useita parannuksia20.1.2022 14:16:04 EET | Tiedote

Hallitus esittää useita muutoksia velka-ahdingosta kärsiville yrittäjille. Ylivelkaantunut tai konkurssin kokenut yrittäjä pääsee jatkossa helpommin velkajärjestelyyn ja kohtuullisessa ajassa eroon vanhoista yritystoiminnan veloista. – Esityksellä tuetaan yrittäjyyttä ja yrittäjän pääsyä takaisin jaloilleen, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.