Yrittäjägallup: Yrittäjiltä selvä tuki työntekijöiden rokottamiselle ja koronapassille

Jopa 86 prosenttia yrityksistä pitää tärkeänä, että henkilökunta on saanut rokotukset, kertoo Yrittäjägallup. - Viesti on selvä. Yrittäjät pitävät rokotuksia ja koronapassia tärkeinä. Ne taltuttavat pandemiaa ja turvaavat niin sairaanhoidon kuin yritysten toimintaa, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Työnantajan pitäisi myös voida edellyttää työntekijöiltään koronarokotusta, toteaa yrittäjistä selvä enemmistö (72 %). Erityisesti kannatusta tulee teollisuudesta ja yli 10 henkeä työllistävistä yrityksistä.

- Tulokset kertovat, että yrittäjät kantavat vastuuta henkilökunnasta, asiakkaista ja kumppaneista.

Hallitus on viimein ryhtymässä toimeen työterveyden hyödyntämiseksi rokottamisessa. Työterveyshuollon piirissä on vajaa kaksi miljoonaa suomalaista.

- Yksityisen sektorin resurssit ja osaaminen on otettava käyttöön välittömästi.

Koronapassia tahdotaan laajentaa, mutta yrittäjän ehdoilla

Yrittäjistä enemmistö (72 %) on sitä mieltä, että koronapassin käyttöä pitäisi laajentaa. Miltei sama osuus on sitä mieltä, että yrityksen pitäisi voida itse päättää, edellyttääkö se asiakkailtaan koronapassia.

- Koronapassi on tärkeä monelle työnantajalle, joka yrittää varmistaa mahdollisimman terveysturvalliset palvelut niin asiakkailleen kuin työntekijöilleenkin. Työnantajalla pitäisi olla mahdollisuus edellyttää työpaikalla koronapassia, Pentikäinen sanoo.

Liki neljä viidestä yrittäjistä on sitä mieltä, että koronarokotuksen pitäisi olla pakollinen hoiva-alalla

Nuoret yrittäjät selvästi kriittisiä

Noin kolmannes alle 40-vuotiaista yrittäjistä on selvästi muita kriittisempiä rokotteille ja koronapassille, kun yli 60-vuotiaat yrittäjät kannattavat niitä erittäin selvästi.

- Tämä näkyy myös yrittäjäjärjestölle tulevasta palautteesta. Rokotukset ja koronapassi jakavat yrittäjäkuntaa kuten muutakin yhteiskuntaa. Tämäkin on tärkeä muistaa.

Kantar selvitti aihetta Suomen Yrittäjien toimeksiannosta marras-joulukuussa. Tutkimuksessa haastateltiin 1 047 yrittäjää ja yrityksen edustajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on kokonaistuloksen osalta +-3,1 prosenttiyksikköä.

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjägallup: Yrittäjät haluavat yhdistää työeläkeyhtiöitä29.12.2021 12:02:49 EET | Tiedote

Yrittäjät haluavat yhdistää työeläkeyhtiöitä. 55 prosenttia yrittäjistä tehostaisi järjestelmää yhtiöitä yhdistämällä, vain 10 prosenttia vastustaa, kertoo Yrittäjägallup. ”Sivukulujen kasvu syö yritysten kilpailukykyä. Eläkemaksut ovat tärkein sivukulu, ja ne ovat kasvamassa vauhdilla. Eläkejärjestelmää pitää tehostaa nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Yrittäjistä sanoo.