Yrittäjät: Budjetti väärää talouspolitiikkaa

Suomen Yrittäjät on pettynyt hallituksen budjettiesitykseen. ”Talousarvio lisää aivan liikaa velkaa tässä suhdannetilanteessa. On vastuutonta, että hallitus ei toteuta sopeutustoimia eikä tee aitoja työllisyyttä lisääviä rakenneuudistuksia”, johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen sanoo.

Pääekonomisti Mika Kuismanen. Kuva: Markus Sommers

Hallituksen pitäisi tasapainottaa julkista taloutta ja vahvistaa taloudellista kriisinsietokykyä, kun suhdannetilanne on vahva, Yrittäjät toteaa.

”On varma, että koettu kriisi ei jää viimeiseksi. Jos velkalastimme ei kevene, kykymme ottaa vastaan suhdanteen heikkeneminen ja seuraava kriisi on heikkoa”, Kuismanen sanoo.

Yritysten kasvua hidastaa tällä hetkellä erityisesti työvoimapula. Sen ratkaisemiseksi olisi tarvittu paljon vahvempia toimia kuin hallitus esittää.

”Työllisyyttä ja julkista taloutta vahvistavat rakenneuudistukset jäävät tekemättä. Työvoimapulaan ei ole luvassa näillä lääkkeillä olennaista helpotusta. Hallitus lykkää tapansa mukaan uudistuksia. Olisi pitänyt uudistaa työttömyys- ja muuta sosiaaliturvaa”, Kuismanen sanoo.

Yrittäjät antaa kiitosta hallitukselle siitä, että budjetissa on myös joitakin hyviä askeleita tutkimuksen ja tuotekehityksen ja maahanmuuton vauhdittamisen sekä opiskelijoiden työnteon helpottamisen osalta.

Pääekonomisti Mika Kuismanen. Kuva: Markus Sommers

Yritysten perintäkuluille tulossa rajat - ”Aivan erinomainen asia”17.9.2021 16:56:13 EEST | Tiedote

Oikeusministeriön työryhmä ehdottaa, että yritysperinnässä asetetaan euromääräiset kulukatot perintäkuluille. - Tämä on aivan erinomainen asia, sillä vuosien varrella lukuisat pienyritykset ovat joutuneet maksamaan huomattavan korkeita kuluja lainsäädännön puutteellisuuden vuoksi, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä iloitsee. Suomen Yrittäjät on jo pitkään vaatinut, että suuriin perintäkuluihin on puututtava.