Yrittäjät budjettiesityksestä: “Hiekalle perustettu”

- Elämme velaksi tulevien sukupolvien piikkiin. Meno jatkuu näillä näkymin läpi vaalikauden. Tässä mielessä budjetti on hiekalle perustettu, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi hallituksen budjettiesitystä.
Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Rinteen hallitus julkisti esityksensä vation ensi vuoden talousarvioksi tänään.

- Budjettiesityksen näkymä on kovasti erilainen kuin hallituksen ohjelmaansa kirjaama tavoite: julkisen talouden tasapaino vuonna 2023, Mikael Pentikäinen sanoo.

Valtion ja kuntien yhteenlaskettu velka on nyt noin 125 miljardia.

- Kun seuraava talouskriisi joskus koittaa, raskas velkalasti rajoittaa mahdollisuuksiamme toimia.

Työmarkkinauudistuksia on tehtävä, muuten työllisyysaste ei nouse tarpeeksi

Budjettiesityksessä todetaan kiertelemättä, että valtaosa hallituksen finanssipoliittisista tavoitteista jää saavuttamatta ilman työllisyyttä ja julkista taloutta kohentavia toimia. Työllisyystoimien laatiminen on pitkälti ulkoistettu työmarkkinajärjestöille.

- Työ etenee asiallisesti, mutta ihmeitä ei kannata odottaa. Hallituksen pitää olla valmis uudistuksiin, vaikka niitä vastustetaan, Pentikäinen sanoo.

Suomen työllisyysaste on viime vuosina parantunut, mutta hyvä kehitys on viime kuukausina pysähtynyt. Osaavan työvoiman puute estää monen yrityksen kasvua.

- Tämä kertoo työmarkkina- ja osaamisuudistusten tarpeesta. Ensi vuoden budjetissa välttämätön jää tekemättä. Välttämätön on väistämättä tehtävä, jos haluamme taloutemme hiekalta kalliolle, Pentikäinen sanoo.

Investointi- ja yrittäjyyspaketti sekä henkilöstöomistus hyviä kirjauksia - toteutettava nopeasti

Yrittäjät antaa tunnustusta hallitukselle investointi- ja yrittäjyyspaketeista. Myös henkilöstöomistusta lisäävä henkilöstöantimalli saa Yrittäjien tuen.

– Näitä hyviä kirjauksia on syytä toteuttaa pikaisesti, Pentikäinen evästää.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers