Yrittäjät budjettiesityksestä: “Hiekalle perustettu”

- Elämme velaksi tulevien sukupolvien piikkiin. Meno jatkuu näillä näkymin läpi vaalikauden. Tässä mielessä budjetti on hiekalle perustettu, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi hallituksen budjettiesitystä.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Rinteen hallitus julkisti esityksensä vation ensi vuoden talousarvioksi tänään.

- Budjettiesityksen näkymä on kovasti erilainen kuin hallituksen ohjelmaansa kirjaama tavoite: julkisen talouden tasapaino vuonna 2023, Mikael Pentikäinen sanoo.

Valtion ja kuntien yhteenlaskettu velka on nyt noin 125 miljardia.

- Kun seuraava talouskriisi joskus koittaa, raskas velkalasti rajoittaa mahdollisuuksiamme toimia.

Työmarkkinauudistuksia on tehtävä, muuten työllisyysaste ei nouse tarpeeksi

Budjettiesityksessä todetaan kiertelemättä, että valtaosa hallituksen finanssipoliittisista tavoitteista jää saavuttamatta ilman työllisyyttä ja julkista taloutta kohentavia toimia. Työllisyystoimien laatiminen on pitkälti ulkoistettu työmarkkinajärjestöille.

- Työ etenee asiallisesti, mutta ihmeitä ei kannata odottaa. Hallituksen pitää olla valmis uudistuksiin, vaikka niitä vastustetaan, Pentikäinen sanoo.

Suomen työllisyysaste on viime vuosina parantunut, mutta hyvä kehitys on viime kuukausina pysähtynyt. Osaavan työvoiman puute estää monen yrityksen kasvua.

- Tämä kertoo työmarkkina- ja osaamisuudistusten tarpeesta. Ensi vuoden budjetissa välttämätön jää tekemättä. Välttämätön on väistämättä tehtävä, jos haluamme taloutemme hiekalta kalliolle, Pentikäinen sanoo.

Investointi- ja yrittäjyyspaketti sekä henkilöstöomistus hyviä kirjauksia - toteutettava nopeasti

Yrittäjät antaa tunnustusta hallitukselle investointi- ja yrittäjyyspaketeista. Myös henkilöstöomistusta lisäävä henkilöstöantimalli saa Yrittäjien tuen.

– Näitä hyviä kirjauksia on syytä toteuttaa pikaisesti, Pentikäinen evästää.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjägallup: Yrityksissä pientä virkoamista, mutta tilanne yhä paha29.5.2020 10:30:00 EESTTiedote

Yritysten tilanne on hieman parantunut toukokuussa, tuore Yrittäjägallup kertoo. - Pientä virkoamista on havaittavissa, mutta yleistilanne on yhä paha, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi. Yrittäjät ehdottaa hallitukselle laajaa työmarkkinauudistuspakettia. - Pitää lopettaa reformivälttely. Emme voi kiertää vuosikymmeniä työmarkkinauudistuksia kuin kissa kuumaa puuroa, hän sanoo.

Kutsu: Yrittäjägallup julki tänään klo 10: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut?29.5.2020 07:11:00 EESTKutsu

Miten koronakriisi vaikuttaa Suomessa toimiviin yrityksiin nyt? Onko kuukaudessa tapahtunut muutoksia? Jos on, mihin suuntaan? Ovatko tuet tehonneet? Suomen Yrittäjät julkistaa tuoreen Yrittäjägallupin tulokset verkkotiedotustilaisuudessa tänään klo 10 alkaen. Samalla kerrotaan, mitä keinoja Yrittäjät esittää, jotta Suomi pääsee kriisin jälkeen liikkeelle.

Kutsu: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut? Mennäänkö parempaan vai huonompaan suuntaan? Yrittäjägallup julki 29.5. klo 1028.5.2020 07:12:00 EESTKutsu

Miten koronakriisi vaikuttaa Suomessa toimiviin yrityksiin nyt? Onko kuukaudessa tapahtunut muutoksia? Jos on, mihin suuntaan? Ovatko tuet tehonneet? Suomen Yrittäjät julkistaa tuoreen Yrittäjägallupin tulokset verkkotiedotustilaisuudessa perjantaina 29.5. klo 10. Samalla kerrotaan, mitä keinoja Yrittäjät esittää, jotta Suomi pääsee kriisin jälkeen liikkeelle.

Kutsu: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut? Mennäänkö parempaan vai huonompaan suuntaan? Yrittäjägallup julki 29.5. klo 1026.5.2020 12:56:55 EESTKutsu