Yrittäjät budjettiriihestä: "Toivottavasti emme astu holtittoman talouspolitiikan tielle”

Yrittäjät on huolissaan Suomen kansantalouden tilasta ja finanssipolitiikan virityksestä. – Hallituksen pitäisi tiukentaa finanssipolitiikkaansa ja tehdä aitoja työllisyyttä vahvistavia työmarkkinareformeja. Investointiohjelmassa on hyviä aineksia, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen arvioi hallituksen talousarvioesitystä.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Maailmankaupan hyytymisen vanavedessä myös Suomen vienti laskee ja kasvu hiipuu, vaikka äkkipysäystä ei ole Pk-yritysbarometrin mukaan näköpiirissä.

– Nyt pitäisi varautua hitaamman kasvun aikaan ja joskus väistämättä iskevään talousshokkiin ja laittaa julkista taloutta kuntoon. Menoja lisätään liian kevyellä kädellä. Toivottavasti emme astu holtittoman talouspolitiikan tielle, Pentikäinen sanoo.

Hallituksen budjettiesitys ensi vuodelle on 2,0 miljardia euroa alijäämäinen. Valtion velka nousee ensi vuonna arviolta 109 miljardiin.

- On vaikea nähdä, että 2023 saavutetaan julkisen talouden tasapaino. Aika nopeasti kuopataan Sipilän hallituksen talouspoliittinen perintö, Pentikäinen arvioi.

Tarvitaan vaikuttavia työmarkkinareformeja

Pentikäinen kaipaa vaikuttavia työmarkkinareformeja. Olennaista olisi saada työvoiman ulkopuolelta väkeä työmarkkinoille. Parhaassa työiässä olevia eli 25–64-vuotiaita on työvoiman ulkopuolella noin 450 000.

- Olisi tarvittu vaikuttavia työllisyyspäätöksiä. Nyt toistetaan pääasiassa hallitusohjelman linjauksia. On huolestuttavaa, että yksityisen sektorin palveluksessa olevien työntekijöiden määrä laskee. Tilanne on kestämätön, Pentikäinen sanoo.

- Palkkatuen uudistaminen ja rekrytointituki ovat tarpeen, mutta eivät ole rakenteellisia uudistuksia. Pitää olla rohkeutta uudistaa työttömyys- ja sosiaaliturvaa sekä avata ovia ulkomaiselle työvoimalle. Erityisen tärkeää on lisätä työelämän sääntelyn joustavuutta ja paikallista sopimista. Keväälle 2020 on saatava vaikuttavia ehdotuksia.

Pentikäinen muistuttaa, että työllisyystyöryhmät ovat paljon vartijoita.

- Yrittäjät haluaa olla mukana etsimässä ratkaisuja, joilla on aidosti vaikutusta. Jos ryhmissä ei saada tuloksia, hallituksen pitää ottaa ohjat käsiinsä ja toteuttaa reformeja, Pentikäinen sanoo.

Investointiohjelmassa hyviä ainespuita

Investointien vauhditusohjelmassa on Yrittäjien mielestä hyviä ainespuita.

- Esimerkiksi määräaikaiset tuplapoistot voivat rohkaista investointeja. Ohjelma ei kuitenkaan kitke maailmantalouden pilvisten näkymien aiheuttamaa epävarmuutta.

Yritystukien leikkaus voi nostaa kuljetuskuluja

Yrittäjien mukaan yritystukien leikkausohjelma jäi vaatimattomaksi. Dieselöljyn verohelpotuksen leikkaus uhkaa nostaa pienten ja keskisuurten yritysten kuljetuskustannuksia.

- Yritystukien leikkaus olisi pitänyt tehdä tavalla, joka ei syö pk-yritysten kilpailukykyä vaan uudistaa taloutta ja samalla edistää ilmastosuojelua, Pentikäinen sanoo.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.