Yrittäjät elpymisrahoista: paketti jää teholtaan puolitiehen

Plussaa: panostukset energiatehokkuuden parantamiseen, digitalisaatioon ja t&k-panostuksiin. Miinusta: edelleen hajanainen ohjelma, osalla kokonaisuuksista minimaalinen vaikutus kasvuun. Näin kommentoi Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.

Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen. Kuva: Markus Sommers. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Valtiovarainministeriö julkaisi tänään tiedon siitä, että Suomen kestävän kasvun ohjelman ensimmäiset uudistukset ja investoinnit käynnistyvät jo kuluvana vuonna.

– Paketti jää teholtaan puolitiehen, sillä siitä ei saada irti kaikkea mitä pitäisi, Mika Kuismanen arvioi kokonaisuutta.

– Ohjelmassa on paljon hyvää: esimerkiksi panostukset energiatehokkuuden parantamiseen, digitalisaatioon ja tutkimus- ja tuotekehityspanostuksiin, hän sanoo.

– Ne luovat uutta työtä ja mahdollistavat tuottavuuden parantumisen ja sitä kautta talouskasvun vauhdittumisen. Oikein kohdennettuna ne antavat merkittävän mahdollisuuden suomalaisille yrityksille.

Kuismasen mukaan ohjelma on kuitenkin edelleen hajanainen ja koostuu liian pienistä osakokonaisuuksista.

– Siinä on myös asiakokonaisuuksia, joiden kasvuvaikutus jäänee minimaaliseksi.

Työllisyys paranee vain vähän, sillä rakenteisiin ei puututa

Yrittäjien mukaan myös osaamiseen panostaminen on tervetullutta.

– Työllisyyden parantamiseen kohdennettujen rahojen vaikuttavuus jää kuitenkin pieneksi, koska ne eivät muuta työmarkkinoidemme rakenteita. Vanhentuneet rakenteet ovat todellinen syy alhaiseen työllisyysasteeseen, Kuismanen huomauttaa.

– On myös kysyttävä, onko kustannustehokasta suunnata elpymisrahoja tässä mittakaavassa erinäisiin sosiaali- ja terveyspalveluhankkeisiin. Näitä rahoja olisi voitu suunnata enemmän vihreän siirtymän laariin ja siellä eritoten rakennusten lämmitysjärjestelmien uudistamiseen ja uuden energiateknologian käyttöönottoon.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Alle puolet yrittäjistä pystyy pitämään riittävästi lomaa9.6.2021 07:52:52 EEST | Tiedote

12 prosenttia yrittäjistä ei lomaile tänä kesänä ollenkaan, 16 prosenttia lomailee korkeintaan viikon, käy ilmi Yrittäjägallupista. Alle puolet kokee pystyvänsä pitämään riittävästi lomaa. “Nämä ovat huolestuttavia tietoja. Yrittäjäkin tarvitsee lomansa. Muuten voimat loppuvat eikä ajattelu uudistu. Jos vain mahdollista, kannattaa pitää edes lyhyt loma”, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät: Pienyrityksiä pitää auttaa digitalisoimaan taloushallintoaan - taloudenpitoon ja velvoitteisiin kuluva aika minimoitava, jotta jää aikaa tehdä bisnestä31.5.2021 13:31:04 EEST | Tiedote

- Pienyritysten taloushallinnon digitalisoitumista on edistettävä niin, että tunnistetaan yrittäjien arjen tarpeet ja vastataan niihin. Tuore selvitys paikantaa kehittämiskohtia, joihin viranomaisten ja taloushallintoalan on tartuttava, jotta taloudenhoidosta ja sen velvoitteista koituisi pienyrityksille mahdollisimman vähän vaivaa, Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä sanoo.