Yrittäjät: Esitykset T&K-rahoituksen kasvattamisesta kannatettavia – toimeenpano aloitettava viipymättä

”Parlamentaarisen työryhmän esitykset ovat tarpeellisia tutkimus- ja kehittämistoiminnan julkisen rahoituksen kasvattamiseksi. Rahoituslain, rahoitussuunnitelman ja pysyvän verokannustimen valmistelu on aloitettava välittömästi”, kommentoi johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen Yrittäjistä.

Osaaminen ja innovaatiot ovat yritysten tuottavuuden ja talouden kasvun kulmakiviä. Siksi Yrittäjät pitää huolestuttavana, että tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiojärjestelmän resurssit ovat viime vuosina rapautuneet.

Yrityksiin kohdistettujen julkisten kannusteiden pidemmän aikavälin trendi on ollut laskeva. Esimerkiksi Business Finlandin budjettirahoituksen taso tippui reaalisesti jaksolla 2008–2019 liki kolmanneksella. Verrokkimaihin nähden Suomi panostaa yritysten kehittymiseen vähän.

”Parlamentaarisen työryhmän esitykset luovat perustan kurssin kääntämiselle. Yritykset tarvitsevat tutkimus- ja kehittämisinvestoinneilleen ennustettavaa vipuvartta. Kunkin hallituksen on vuorollaan sitouduttava nyt sovitun tutkimus- ja kehittämispolitiikan ja -rahoitustavoitteen toteuttamiseen”, Kuismanen sanoo.

”Myös istuvan hallituksen on kannettava vastuunsa ja peruttava vuoden 2023 rahoitustason pudotus”, sanoo Kuismanen.

Yritykset kantavat nyt ja tulevaisuudessa päävastuun Suomessa tehdyistä tutkimus- ja kehittämisinvestoinneista kattaen niistä noin kaksi kolmasosaa. Valtiolla on silti merkittävä tehtävä yritysten uuden T&K-toiminnan vauhdittajana.

Erityisesti pk-yrityksiä on kannustettava kehittymään ja innovoimaan talouden ja teknologian murrosten keskellä.

”T&K-verovähennyksen on osoitettu kannustavan pk-yrityksiä tutkimus- ja kehittämispanostuksiin. Siksi nyt käytössä oleva verokannustin on säädettävä pysyväksi ja laaja-alaisemmaksi. Lisäksi kevyen byrokratian avustusmekanismeja, kuten innovaatioseteliä, on edelleen kehitettävä”, sanoo digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä Suomen Yrittäjistä.

Suomen Yrittäjät: Rajoituksia purettava esitettyä ripeämmin27.1.2022 21:42:04 EET | Tiedote

Hallitus päätti tänään keventää osaa koronarajoituksista. Yrittäjät pitää tärkeänä, että ylimitoitettuja rajoituksia puretaan, mutta odottaa hallitukselta nopeampia toimia. - Yritystoiminnan rajoituksia on purettava määrätietoisemmin ja nopeammin kaikilla toimialoilla. Yrittäjien elinkeinovapautta ja työntekijöiden oikeutta työhön on rajoitettu tarpeettoman voimakkaasti. Nyt on aika avata yhteiskuntaa, toteaa johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä. Suomen Yrittäjät esittää seuraavaa: Ruokaravintoloille on annettava mahdollisuus toimia kannattavasti. Nyt tilanne on yrityksille kohtuuton, kun Suomi vetää Euroopan yhtä tiukinta linjaa ravintolarajoituksissa. Ravintoloiden on voitava olla auki vähintään kello 23:een, jolloin anniskelu voisi loppua tuntia aikaisemmin. Myös muiden ravintoloiden yrittäjille on annettava selkeä näkymä siitä, milloin ja miten ne voivat normalisoida toimintaansa. Kulttuuri- ja liikunta-alan yrityksille on sallittava liiketoiminnan avaaminen viipymättä. Nyt on

Yrittäjät-akatemia tarjoaa koronan kurittamille yrittäjille maksutonta koulutusta27.1.2022 08:26:33 EET | Tiedote

Yrittäjät tahtovat lisää digiosaamista ja myös vastuullisuuskoulutukseen halutaan panostaa laajalti, osoittaa tuore Yrittäjägallup. Yrittäjistä 70 prosenttia kertoo, että ajan puute on suurin este osaamisen lisäämiselle. Toiseksi merkittävämmäksi syyksi mainitaan rahan puute. Tähän kysyntään ja haasteeseen vastataan pääosin verkossa tapahtuvalla maksuttomalla Yrittäjä-akatemialla.

Yrittäjät: Konkurssin tehnyt yrittäjä pääsee nopeammin jaloilleen – velkajärjestelylakiin useita parannuksia20.1.2022 14:16:04 EET | Tiedote

Hallitus esittää useita muutoksia velka-ahdingosta kärsiville yrittäjille. Ylivelkaantunut tai konkurssin kokenut yrittäjä pääsee jatkossa helpommin velkajärjestelyyn ja kohtuullisessa ajassa eroon vanhoista yritystoiminnan veloista. – Esityksellä tuetaan yrittäjyyttä ja yrittäjän pääsyä takaisin jaloilleen, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.