Yrittäjät: Exit-suunnitelma ei ole onnen oikotie

- Exit-strategia on tervetullut. Se ei ole kuitenkaan onnen oikotie. Yritysten ahdinko ei lopu koronakriisin päättyessä. Tarvitaan toimia, jotka tukevat yritysten toipumista, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen huomauttaa.
Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Vaikka exit-strategia on vielä kesken, eikä sitä epidemiologisista syistä päästäisi toteuttamaan toivotusti, se luo Pentikäisen mukaan toivoa paremmasta kuluttajille ja yrityksille.

Kriisi jättää yrityksiin kuitenkin pitkät jäljet.

- Talouden viiveet toimivat. Yritysten taseiden tervehtyminen vie aikansa. Maksuvaikeudet jatkuvat monilla kriisin hellitettyäkin, Pentikäinen huomauttaa.

- Exit-strategian tulee sisältää toimia, jotka auttavat yrityksiä toipumaan: yritystukia tarvitaan vielä kesän yli, yritysten rahoitus on turvattava ja Verohallinnon sekä työeläkeyhtiöiden kanssa on voitava tehdä yksilöllisiä maksujärjestelyjä. Tarvitaan määräaikaisia hallinnollisia joustoja, Pentikäinen listaa.

- On aiempaa enemmän kriisin heikentämiä yrityksiä, jotka etsivät jatkajia. Jotta työpaikat eivät häviä, pitää edistää yritysten omistajanvaihdoksia eri puolilla Suomea, hän jatkaa.

Yrittäjät kannattaa koronapassia ja rokotusten kohdentamista

Suomen Yrittäjät kannattaa koronapassin käyttöön ottamista.

- Se nopeuttaa yrityselämän toipumista ja antaa kansalaisille mahdollisuuksia palata kohti normaalia. Erityisen tärkeä se on tapahtuma-alalle, Pentikäinen perustelee.

Yrittäjät on jo pitkään vaatinut rokotusten kohdentamista vaikeimmille tautialueille sen jälkeen, kun riskiryhmät on rokotettu.

- Kun tilanne pahimmilla tautialueilla hellittää, koko maa toipuu paremmin. Rokotuksia pitää myös kohdistaa työtehtäviin, joissa ollaan asiakaspalvelussa eikä etätyö onnistu. Pitää huomioida myös matkailu- ja vientiyritykset.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin keskusjärjestö, joka ajaa yrittäjien sekä pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäseniä Yrittäjien paikallisyhdistyksissä on lähes 70 000 ja toimialajärjestöissä noin 36 000. Ne työllistävät Tilastokeskuksen (2023) mukaan yrittäjät mukaan lukien noin 590 000 henkilöä ja yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 171 miljardia euroa. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 372 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.