Yrittäjät: Finanssivalvonnan pitäisi olla pontevampi

- Työttömyyskassoja valvovan Finanssivalvonnan pitäisi pontevammin edellyttää, että kassojen jäsenmaksut kerrotaan selkeästi. Ammattiliittojen jäsenyyttä ei myöskään pidä myydä väärin perustein työttömyysturvalla, jota liitto ei anna saati rahoita, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo.

Monet ammattiliitot koplaavat harhaanjohtavalla tavalla kassan ja liiton jäsenyydet, vaikka kyseessä on eri asiat.

- Haluamme kitkeä harhauttavaa markkinointia, joka on osaltaan johtanut siihen, että Suomessa työmarkkinajärjestöillä on liikaa valtaa, Mäkynen sanoo.

Finanssivalvonta on Mäkysen mukaan tässä avainasemassa.

- Tarvitsemme uudistuksia ja niistä keskustelua, jotta kasvu jatkuu, työllisyys vahvistuu, työmarkkinat uudistuvat ja julkinen talous saadaan kuntoon. Ei pidä kuvitella, että Suomen talousongelmat on ratkaistu.

Suomen Yrittäjien hallituksen työvaliokunta keskusteli asiasta kokouksessaan Tampereella tiistaina.

Ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta huolehdittava

Suomen Yrittäjät esitti toissa viikolla jäsenilleen, että nämä maksaisivat työsuhde-etuna henkilökunnalleen työttömyyskassan jäsenmaksun riippumattomaan Yleiseen työttömyyskassa YTK:hon. Etu olisi tarjolla syrjimättä kaikille työntekijöille riippumatta heidän järjestäytymisestään.

Lähes viidennes työntekijöistä on ansiosidonnaisen työttömyysturvan ulkopuolella, vaikka kaikki rahoittavat järjestelmää.

- On vastuullista huolehtia henkilökunnan muutosturvasta, koska yksikään yritys ei ole turvassa muuttuvien markkinoiden paineelta, Mäkynen sanoo.

Vauhtia työmarkkinareformeihin

Aloite pyrkii vauhdittamaan työmarkkinareformeja. Suomen Yrittäjät teki suosituksen, kun työmarkkinajärjestöt olivat torjuneet työaikalain uudistamisen siten, että työajoista olisi ollut samanlainen sopimisen vapaus kaikissa yrityksissä.

Mäkynen korostaa, että aloite ei ole suunnattu ay-liikettä tai järjestäytymistä vastaan. Ne kuuluvat vapaaseen yhteiskuntaan, jota Yrittäjät puolustaa.

- Aloite ei ole myöskään työehtosopimuksia vastaan eikä Suomen Yrittäjät halua niitä tekemään, Mäkynen sanoo.

- Työehtosopimuksia tarvitaan. Niiden tekeminen on työnantaja- ja työntekijäliittojen tehtävä. Niiden rinnalla pitää olla kuitenkin oikeus sopia toisin kuin työehtosopimuksessa lukee, jos sitä työpaikalla halutaan. Monella alalla työehtosopimus ei anna riittäviä mahdollisuuksia palvella asiakkaita ja vahvistaa yrityksen kilpailukykyä työpaikkojen turvaamiseksi.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

//////////////////////// EMBARGO 20.10. KLO 19.45  /////////////////////////////// Valtakunnalliset yrittäjäpalkinnot Beautyhair Sirpa Mansnerille, Elcoline Groupille, Finnfoamille, Lyytille ja Nordic Business Groupille20.10.2018 19:45Tiedote

Beautyhair Sirpa Mansner Oy Helsingistä, Elcoline Group Oy Savosta, Finnfoam Oy ja Lyyti Oy Varsinais-Suomesta ja Nordic Business Group Oy Keski-Suomesta palkittiin Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla. Palkinnot jaettiin Suomen Yrittäjien vuoden päätapahtumassa, Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Turussa.

Företagarna i Finland har valt Finland, väx! till sitt valtema.19.10.2018 11:43Tiedote

Företagarna i Finland vill att 2020-talet ska bli tillväxtens årtionde. Utan en hållbar tillväxt är det omöjligt att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. En hög sysselsättningsgrad är en förutsättning för att Finland på 2020-talet ska klara av vårdbehoven som den åldrande befolkningen medför samt klara av att satsa på utbildning, miljöskydd, försvaret och annan samhällsutveckling.

Yrittäjien liittokokous: Kansanvaltaa pitää kunnioittaa19.10.2018 11:24Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt siihen, että ammattiliitot jatkavat työtaisteluaan pienten yritysten henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä vastaan, vaikka eduskunnan enemmistö antoi hankkeelle tukensa keskiviikkona tiedonantoäänestyksessä. - Ay-liike taistelee nyt eduskunnan tahtoa vastaan, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. Yrittäjät kannustaa vastatoimena yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.