Yrittäjät huolissaan rakennusalan lakosta

Suomen Yrittäjät on hyvin huolissaan rakennusalan lakosta. Rakennusliitto sulki viime viikolla seitsemän yrityksen valmisbetonin ja betonielementtien tuotannon lähes kuukaudeksi ja ilmoitti maanantaina laajentavansa lakkoa. Lakko vaikuttaa laajalti koko rakentamiseen eri puolilla maata.

- Tässä tilanteessa pitäisi varjella talouskasvua ja tukea työllisyyttä eikä hakea ahneita osavoittoja. Nyt tarvitaan malttia, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo.

Suomen Yrittäjien työvaliokunta arvioi lakkotilannetta tiistaina kokouksessaan.

- Lakko iskee voimalla paitsi lakon vuoksi suljettuihin tehtaisiin - joista monet ovat perheyrityksiä - myös moniin rakennusalan pk-yrityksiin. Nämä pitävät hyvää huolta henkilöstöstään, Mäkynen muistuttaa.

Yrittäjät myös paheksuu tapaa, jolla Rakennusliitto on arvostellut lakon ulkopuolelle jääviä. Heitä on kutsuttu rakennusliiton kirjeissä ”saastaksi” ja ”limanuljaskoiksi”, joista liitto haluaa raportit jatkotoimia varten.

- Tällainen painostus ja kielenkäyttö on täysin asiatonta liiton edustajalta. Lakko-oikeus on oikeus eikä velvollisuus. On ymmärrettävää, että monet alan työntekijät haluavat tehdä työnsä ja palvella asiakkaita eikä lähteä hakemaan muita aloja korkeampia korotuksia, Mäkynen sanoo.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät kiertää vaalibussilla ympäri Suomen: Yksinyrittäjien asemaa kannattaa parantaa 18.2.2019 14:00:00Tiedote

Yksinyrittäjyyden yleistyminen on työelämässä 2000-luvun merkittävin trendi. - Moni yrittäjä nimenomaan haluaa tehdä töitä itsenäisesti. Moni kuitenkin kituuttaa todella pienillä tuloilla. Siksi yksinyrittäjien asemaa pitää parantaa, Suomen Yrittäjien kenttäjohtaja Mari Kokko sanoi Rovaniemellä, josta Suomen Yrittäjien Kasva Suomi -bussikiertue tänään starttaa.

Vuoden parhaat yrittäjäyhdistykset palkittiin2.2.2019 08:41:00Tiedote

Heinäveden Yrittäjät, Iitin Yrittäjät, Liedon Yrittäjät ja Kuopion Yrittäjät palkittiin Suomen Yrittäjien vuoden 2018 parhaina paikallisyhdistyksinä. Vuoden 2018 toimialajärjestö on Suomen Kiinteistövälittäjät SKVL ry. Lisäksi palkittiin Raahen Yrittäjät Vuoden tekijänä, Kauhajoen Yrittäjät Vuoden vaikuttajana ja Jyvässeudun Yrittäjät Vuoden viestijänä. Satakunnan Yrittäjät on Elon ja Fennian valinta parhaaksi aluejärjestöyhteistyökumppaniksi.