Yrittäjät: Infrapaketti paikallaan, rakenneuudistuksia tehtävä heti

Hallitus julkisti tiistai-iltana lisätalousarvion, jonka suuruus on 5,5 miljardia euroa. Yrittäjät pitää hyvänä infrapakettia mutta on pettynyt rakenneuudistusten puuttumiseen. - Tarvitaan elvyttävää infrapakettia mutta vähintään yhtä paljon työllisyyttä tukevia rakenteellisia uudistuksia. Niitä lisäbudjetti ei sisällä ollenkaan, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers. Kuva vapaasti käytettävissä.

Koronakriisin hoitoon liittyvä lisäbudjetti nostaa valtion velanoton tänä vuonna lähes 19 miljardiin. Yrittäjät on erittäin huolissaan velkaantumisen kasvutahdista.

- Liikenneinfraan ja koulutukseen pitää panostaa. Samalla on sanottava, että otamme velkaa vaarallista tahtia ja rahaa menee myös kohteisiin, jotka eivät ole välttämättömiä, pääekonomisti Mika Kuismanen sanoo.

- Kokoamme raskasta perintöä tuleville sukupolville. Tarvitsemme jo elvytysvaiheeseen rakenneuudistuksia, jotka vahvistavat kasvua, lisäävät työllisyyttä ja parantavat julkisen talouden tasapainoa, Kuismanen vaatii.

Työllisyyttä vahvistettava vakavammin

Hallitus julkisti lisäbudjetin yhteydessä kannanoton ”Kohti kestävää julkista taloutta”.

- Kannanotossa on tärkeitä linjauksia. Hallituksen kädet tekevät kuitenkin muuta kuin suu puhuu. Emme näe sellaista vakavaa valmistelua, joka tähtäisi työllisyyden vahvistamiseen. Päinvastoin kuuluu paljon reformien vähättelyä. Työllisyysryhmätkin miettivät enemmän työllisyyttä heikentäviä kuin lisääviä toimia, Pentikäinen ihmettelee.

Yrittäjät kiittää siitä, että yrittäjän työttömyysturvan määräaikaa jatketaan muiden kriisiajan määräaikaisten työlakimuutosten rinnalla.

- Tämä on reilu ja oikea linjaus, Pentikäinen kiittää.

Kustannustukea tarvitaan enemmän

Hallituksen on määrä julkistaa tällä viikolla uutta kustannustukea koskeva lakiesitys. Lisäbudjetin yhteydessä hallitus kertoi, että kustannustukeen varataan 300 miljoonaa.

- Yritysten tilanne on yhä vaikea - ja uhkaa monella alalla vaikeutua, kun myös vientiteollisuuden ongelmat syvenevät. Kustannustukea tarvitaan enemmän, jotta tuki riittää auttamaan yrityksiä pahimman yli ja säilyttämään työpaikkoja, Kuismanen sanoo.

- Moni tarvitsee kustannustuen rinnalle kehittämistukia, joita voi hakea enää muutamia päiviä. Yritysten kannattaa nyt kiirehtiä hakemuksia, jos kriteerit vain täyttyvät, Kuismanen kannustaa.

Ulkorajoja kannattaa avata

Yrittäjät kannustaa hallitusta avaamaan ulkorajoja.

- Koronatilanne on monessa naapurimaassamme samankaltainen kuin meillä. On tärkeää taloudelle, että ulkorajoja avataan maltillisesti. Esimerkiksi Pohjois-Suomessa on luonnotonta, että rajaliikennettä Norjasta ja Ruotsista rajoitetaan, Pentikäinen toteaa.

Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen. Kuva: Markus Sommers. Kuva vapaasti käytettävissä.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Suomen Yrittäjät ei näe työ- ja elinkeinoministeriön kaavailemaa kansallista yritysvastuulakia tehokkaana ratkaisuna ongelmaan, joka pitää sisällään ihmisoikeuksien toteutumisen tai ympäristöön kohdistuvien haittavaikutusten arvioimista liiketoiminnassa. Mikäli yritysvastuun osalta halutaan luoda velvoittavaa sääntelyä, tulee se toteuttaa EU-tasolla. Vain suomalaisia yrityksiä koskeva sääntely heikentää suomalaisten yritysten kilpailuasemaa eurooppalaisiin verrokkeihin verrattuna.

Etelä-Karjala ja Varsinais-Suomi aktiivisimpia omistajanvaihdosten edistämisessä29.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Etelä-Karjalassa ja Varsinais-Suomessa omistajanvaihdospalvelut toimivat maakunnista parhaiten. Lisäksi omistajanvaihdospalvelut ovat viime vuosina kehittyneet koko maassa parempaan suuntaan. Sukupolvenvaihdosten ja yrityskauppojen edistäminen on kuitenkin yhä edelleen liian projektiluontoista, mikä estää toiminnan pitkäjänteisen kehittämisen. Tiedot käyvät ilmi evaluoinnista, jonka teki Seinäjoen ammattikorkeakoulu valtakunnallisen Omistajanvaihdosfoorumin toimeksiannosta.