Yrittäjät ja Pyhäjoen kunta: Suomi tarvitsee lisää ydinvoimaa, uusi hanke saatettava alulle

Fennovoiman ydinvoimahanke kaatui, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Puhtaan ja vakaan sähköntuotannon tarve ei ole kuitenkaan Suomessa poistunut. Suomen Yrittäjät ja Pyhäjoen kunta esittävät yhteiskannanotossaan, että valtiovalta lähtisi siksi edistämään hankkeen uutta alkua ja etsimään uutta läntistä kumppania.

Ilmastoystävälliselle sähköntuotannolle on kasvava tarve Suomessa. Olkiluodon uuden voimalan jälkeenkin tarvitaan perusvoimaa runsaiden tuulivoimainvestointien rinnalle. Huoltovarmuus on keskeinen asia isojen sähköntuotantolaitosten sijoituspaikkaa suunniteltaessa.

- Menneessä kieriskelyn sijaan katseet pitää välittömästi suunnata tulevaisuuteen. Nyt on lähdettävä uutta hanketta kohti. Toivomme, että valtio antaa voimakkaan tuen ja suuntaviivat uuden hankkeen edistämiselle, Pyhäjoen kunnanjohtaja Matti Soronen sanoo.

Hanhikiven ydinvoimalahankkeen talous- ja työllisyysvaikutukset ovat jo tähän saakka olleet merkittävät.

- Hanke on merkittävä paikallisesti ja kansallisesti niin huoltovarmuuden kuin elinvoimavaikutusten johdosta. Yrittäjät tukee hankkeen uutta alkua. Tarvitaan tietenkin uusi läntinen kumppani, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi lauantaina Pyhäjoella, jossa hän tutustui hankkeen ja yrittäjien tilanteeseen.

- Monet yrittäjät ovat vaikeassa tilanteessa, kun suurilla odotuksilla ladattu hanke on pysähtynyt. Halusin kuulla paikan päällä kunnan ja yrittäjien näkemyksiä tilanteesta ja ajatuksia tulevasta, Pentikäinen jatkaa.

Pyhäjoelle on syntynyt vuodesta 2013 alkaen 60 uutta yritystä tai yrityksen toimipaikkaa. Työpaikkaomavaraisuus on noussut 20 prosenttiyksilöllä.

- Tämä näkyy kuntaveron, yhteisöveron ja kiinteistöveron myönteisenä kehityksenä Pyhäjoella, Soronen sanoo.

Yrittäjät ja Pyhäjoen kunta muistuttavat, että Pohjois-Pohjanmaalla Pyhäjoella sijaitsee kansainvälinen harvinaisuus: valmis ydinvoimalalle kaavoitettu ja luvitettu tontti sekä arvokas infrastruktuuri. Se olisi tukirakennuksia ja satamaa myöten valmis uuden hankkeen kotipaikaksi.

- Ydinvoimalan rakentaminen ja käyttö tuovat merkittävät talous- ja työllisyysvaikutukset koko Pohjois-Suomeen, Pentikäinen muistuttaa.

Lisätietoja: Mikael Pentikäinen, toimitusjohtaja, 040 5041944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi, Suomen Yrittäjät ja Matti Soronen, kunnanjohtaja, 040 359 6001, matti.soronen@pyhajoki.fi, Pyhäjoen kunta.

Närmare 10 000 företagare svarade: Multilokaliteten inverkar på var femte företagares lokalbehov4.7.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Bland företagarna rapporterade 21 procent att distansarbetet, som eventuellt ökar, inverkar på deras lokalbehov. - Multilokalitet innebär en stor möjlighet att öka livskraften i landsbygds- och stugkommunerna. Den kan även förbättra tillgången på arbetskraft som företagarna behöver, säger Henrik Wickström, sakkunnig inom näringspolitik vid Företagarna i Finland.

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.

Yrittäjägallup: Moni yrittäjä ei lomaile – kolmannes yrittäjistä on pitänyt enintään viikon lomaa27.6.2022 10:05:00 EEST | Tiedote

Lomien pitäminen on monille yrittäjille edelleen kovin hankalaa alkavalla lomakaudella. Yrittäjistä vain kolmannes pitänyt lomaa viimeisen vuoden aikana enintään viikon. Keväällä 2020 heitä oli vielä vähemmän, vain 26 prosenttia. Vain puolet, 52 prosenttia, yrittäjistä kokee pystyvänsä pitämään lomaa riittävästi. Osuus on hieman kasvanut viime vuosina.

Yrittäjägallup: Käänne työvoiman saannissa, vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat vähentyneet23.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

– On tapahtunut kiinnostava käänne. Yritysten vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat hieman vähentyneet. Ne ovat kuitenkin edelleen suuret. 35 prosenttia yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Vielä marraskuussa osuus oli 44 prosenttia. Yritykset odottavat uudelta hallitukselta lukuisia työllistämistä helpottavia säädösmuutoksia, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.