Yrittäjät joutuvat poliittisen lakon maksajiksi - työrauhasääntelyä uudistettava

- Lakko-oikeus kuuluu vapaaseen yhteiskuntaan. Mutta miksi yrittäjien ja yritysten pitää kärsiä siitä, kun mieltä osoitetaan poliittisessa lakossa maan hallitusta vastaan? Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo ja vaatii työrauhasääntelyn uudistusta.

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen. Kuva: Jarkko Översti

Yrittäjäjärjestön mukaan on arvokasta, että Suomessa voi vapaasti ja turvallisesti ilmaista mielipiteensä.

- Tänään järjestettävien poliittisten lakkojen kustannukset maksavat kuitenkin yritykset ja niiden työntekijät sekä asiakkaat, ei maan hallitus, jota kohtaan mieltä osoitetaan, Mäkynen huomauttaa.

Perjantaina 2.2. osoitetaan mieltä vuoden alussa voimaan tullutta työttömien aktiivimallia vastaan.

- Aktiivimallissa on ongelmia, mutta tämän poliittisen lakon ulkopuolisiin aiheuttamat kustannukset ovat täysin kohtuuttomat. Pidän ammattiyhdistysliikkeen toimintaa vastuuttomana, Mäkynen sanoo.

Mäkynen muistuttaa, että työntekijöillä on normaalit demokraattiset oikeudet ilmaista poliittiset mielipiteensä työajan ulkopuolella.

- Kannattaa muistaa, mihin uudet työpaikat Suomessa on jo yli kymmenen vuoden ajan luotu: pieniin ja keskisuuriin yrityksiin! Nyt juuri nämä yritykset joutuvat vaikeaan tilanteeseen, jos työntekijät eivät tule tai liikennevälineiden lakkojen vuoksi pääse töihin palvelemaan asiakkaita. Se ei paranna yritysten tilannetta ja auta tarjoamaan lisää työtä, Mäkynen muistuttaa.

Työrauhasääntely yli puolen vuosisadan takaa - sitä on korkea aika uudistaa

Suomen Yrittäjien mukaan työrauhasääntelyä pitää uudistaa. Nykyinen säätely on peräisin 1940- ja 1960-luvuilta. Parasta olisi uudistaa työrauhasääntelyä osana laajempaa työmarkkinareformia, jota tarvitaan työllisyysasteen nostamiseksi.

- Tarvitaan sääntely, joka rajoittaa poliittisia työtaisteluja ja suhteettomia tukilakkoja. Lisäksi on korotettava laittomien lakkojen sanktioita, Mäkynen ehdottaa.

- Poliittisen lakon osapuoleksi ilman omaa syytään joutuneella työnantajalla tulee myös olla mahdollisuus saada korvausta kärsimistään vahingoista, hän lisää.

Uudistus on kirjattava seuraavaan hallitusohjelmaan.

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen. Kuva: Jarkko Översti

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

////// KORJATTU: LASSE SAARENPÄÄN TITTELI VAIHDETTU KONELIIKKEEN YRITTÄJÄKSI ///////// Vuoden nuori yrittäjä -finalistit julki: voitosta kisaavat maatalousyrittäjä, siivousyrittäjä, ohjelmistoyrittäjä, koneliikkeen yrittäjä ja fitness-yrittäjä18.5.2018 09:36Tiedote

Vuoden nuori yrittäjä -finalistit on valittu. Voittoa tavoittelevat maatalousyrittäjä Simo Larmo Varsinais-Suomesta, siivousyrittäjä Jenni Parpala Rannikko-Pohjanmaalta, ohjelmistoyrittäjä Janne Puustinen Keski-Suomesta, koneliikkeen yrittäjä Lasse Saarenpää Etelä-Pohjanmaalta ja personal trainer Emmi Salo Keski-Pohjanmaalta.

Vuoden nuori yrittäjä -finalistit julki: voitosta kisaavat koneyrittäjä, maatilayrittäjä, siivousyrittäjä, fitness-yrittäjä ja ohjelmistoyrittäjä18.5.2018 09:00Tiedote