Yrittäjät joutuvat poliittisen lakon maksajiksi - työrauhasääntelyä uudistettava

- Lakko-oikeus kuuluu vapaaseen yhteiskuntaan. Mutta miksi yrittäjien ja yritysten pitää kärsiä siitä, kun mieltä osoitetaan poliittisessa lakossa maan hallitusta vastaan? Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo ja vaatii työrauhasääntelyn uudistusta.

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen. Kuva: Jarkko Översti

Yrittäjäjärjestön mukaan on arvokasta, että Suomessa voi vapaasti ja turvallisesti ilmaista mielipiteensä.

- Tänään järjestettävien poliittisten lakkojen kustannukset maksavat kuitenkin yritykset ja niiden työntekijät sekä asiakkaat, ei maan hallitus, jota kohtaan mieltä osoitetaan, Mäkynen huomauttaa.

Perjantaina 2.2. osoitetaan mieltä vuoden alussa voimaan tullutta työttömien aktiivimallia vastaan.

- Aktiivimallissa on ongelmia, mutta tämän poliittisen lakon ulkopuolisiin aiheuttamat kustannukset ovat täysin kohtuuttomat. Pidän ammattiyhdistysliikkeen toimintaa vastuuttomana, Mäkynen sanoo.

Mäkynen muistuttaa, että työntekijöillä on normaalit demokraattiset oikeudet ilmaista poliittiset mielipiteensä työajan ulkopuolella.

- Kannattaa muistaa, mihin uudet työpaikat Suomessa on jo yli kymmenen vuoden ajan luotu: pieniin ja keskisuuriin yrityksiin! Nyt juuri nämä yritykset joutuvat vaikeaan tilanteeseen, jos työntekijät eivät tule tai liikennevälineiden lakkojen vuoksi pääse töihin palvelemaan asiakkaita. Se ei paranna yritysten tilannetta ja auta tarjoamaan lisää työtä, Mäkynen muistuttaa.

Työrauhasääntely yli puolen vuosisadan takaa - sitä on korkea aika uudistaa

Suomen Yrittäjien mukaan työrauhasääntelyä pitää uudistaa. Nykyinen säätely on peräisin 1940- ja 1960-luvuilta. Parasta olisi uudistaa työrauhasääntelyä osana laajempaa työmarkkinareformia, jota tarvitaan työllisyysasteen nostamiseksi.

- Tarvitaan sääntely, joka rajoittaa poliittisia työtaisteluja ja suhteettomia tukilakkoja. Lisäksi on korotettava laittomien lakkojen sanktioita, Mäkynen ehdottaa.

- Poliittisen lakon osapuoleksi ilman omaa syytään joutuneella työnantajalla tulee myös olla mahdollisuus saada korvausta kärsimistään vahingoista, hän lisää.

Uudistus on kirjattava seuraavaan hallitusohjelmaan.

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen. Kuva: Jarkko Översti

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

//////////////////////// EMBARGO 20.10. KLO 19.45  /////////////////////////////// Valtakunnalliset yrittäjäpalkinnot Beautyhair Sirpa Mansnerille, Elcoline Groupille, Finnfoamille, Lyytille ja Nordic Business Groupille20.10.2018 19:45Tiedote

Beautyhair Sirpa Mansner Oy Helsingistä, Elcoline Group Oy Savosta, Finnfoam Oy ja Lyyti Oy Varsinais-Suomesta ja Nordic Business Group Oy Keski-Suomesta palkittiin Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla. Palkinnot jaettiin Suomen Yrittäjien vuoden päätapahtumassa, Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Turussa.

Företagarna i Finland har valt Finland, väx! till sitt valtema.19.10.2018 11:43Tiedote

Företagarna i Finland vill att 2020-talet ska bli tillväxtens årtionde. Utan en hållbar tillväxt är det omöjligt att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. En hög sysselsättningsgrad är en förutsättning för att Finland på 2020-talet ska klara av vårdbehoven som den åldrande befolkningen medför samt klara av att satsa på utbildning, miljöskydd, försvaret och annan samhällsutveckling.

Yrittäjien liittokokous: Kansanvaltaa pitää kunnioittaa19.10.2018 11:24Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt siihen, että ammattiliitot jatkavat työtaisteluaan pienten yritysten henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä vastaan, vaikka eduskunnan enemmistö antoi hankkeelle tukensa keskiviikkona tiedonantoäänestyksessä. - Ay-liike taistelee nyt eduskunnan tahtoa vastaan, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. Yrittäjät kannustaa vastatoimena yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.