Yrittäjät: Kaivattu muutoksen tuuli puhaltaa työmarkkinoilla

Suomen Yrittäjät kiittää ja tukee Teknologiateollisuuden ratkaisua uudistaa työmarkkinatoimintaansa ja lisätä jäsentensä mahdollisuuksia sopia paikallisesti. – Ratkaisu on odotettu, tärkeä ja tervetullut. Se lisää väistämättä paikallista sopimista ja yritysten mahdollisuuksia valita heille sopiva sopimisen tapa, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

- Päätös kertoo, että väistämätön muutoksen tuuli puhaltaa nyt läpi työmarkkinoiden. Muutos on Yrittäjien pitkään kaipaama, ja annamme sille täyden tukemme, Pentikäinen lisää.

Hallituksenkin toimittava, lakimuutoksia tarvitaan

Yrittäjät odottavat, että myös maan hallitus herää työmarkkinoiden muutoksiin ja lähtee edistämään sen edellyttämiä lakimuutoksia. Paikallinen sopiminen ei onnistu, jos esimerkiksi sopimisen kieltoja ei poisteta. Myös työehtosopimusjärjestelmän ulkopuolella olevat yritykset pitää huomioida paremmin. Näitä kieltoja on lainsäädännössämme noin 50 kappaletta.

- Vetoamme maan hallitukseen, jotta se vähitellen toteuttaa sellaisia lakimuutoksia, joita paikallisen sopimisen yhdenvertainen eteneminen edellyttää, Pentikäinen sanoo.

- Tavoite on vahvistaa suomalaisia yrityksiä, lisätä ja turvata työpaikkoja, ja antaa kullekin yritykselle mahdollisuuksia rakentaa omaa menestyksen tietään oman väkensä kanssa, hän muistuttaa.

“Hyvä ehdotus, vastaa Yrittäjien ajattelua”

Teknologiateollisuus kertoi torstaina, että sen toiminta jakautuu kahteen eri yhdistykseen. Teknologiateollisuus ry luopuu valtakunnallisesta työehtosopimustoiminnasta, ja vastuu valtakunnallisista työehtosopimuksista siirtyy uuteen yhdistykseen, Teknologiateollisuuden työnantajat ry:hyn. Uusi yhdistys aloittaa elokuussa.

Käytännössä ratkaisu tarkoittaa, että jatkossa yrityksillä on kaksi vaihtoehtoista mahdollisuutta tes-sopimiseen. Sopiminen voi tapahtua valtakunnallisen työehtosopimuksen kautta tai edistäen yrityskohtaisia työehtosopimuksia.

Teknologiateollisuus suosittelee, että jäsenyritykset lisäisivät henkilöstön vaikutusmahdollisuuksia ottamalla henkilöstön edustajan mukaan yrityksen päätöksentekoon yrityksen toimintaan sopivalla tavalla. Suositus koskee vähintään 50 henkilöä työllistäviä teknologiayrityksiä.

- Tämä on hyvä ehdotus ja vastaa myös Yrittäjien ajattelua, Pentikäinen kiittää.

Yritys päättäisi, onko osallistuminen paras hoitaa hallituksessa, johtoryhmässä tai muulla yhteistoiminnan tehokkaasti toteuttavalla tavalla.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät: Lupaus yritysten auttamisesta kriisin yli lunastettava - 10 keinoa auttaa yrityksiä30.3.2021 09:23:39 EEST | Tiedote

Suomen Yrittäjät esittää 10 konkreettista keinoa, jotka tarvitaan, jotta yritykset selviytyvät pitkittyneestä koronakriisistä. - Hallitus on luvannut toistuvasti, että se auttaa yrityksiä kriisin yli eikä elinkelpoisia yrityksiä päästetä konkurssiin. Lupaus pitää lunastaa ja tukitoimia lisätä rajoitustoimien kiristyessä, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.