Yrittäjät kannustaa yrityksiä maksamaan henkilöstön työttömyyskassamaksun

Suomen Yrittäjät kannustaa jäsenyrityksiään harkitsemaan henkilökuntansa työttömyyskassan jäsenmaksun maksamista liitoista riippumattomaan työttömyyskassaan.

- On myös yrityksille tärkeää, että työntekijöiden työttömyysturva on kunnossa. Se tuo turvaa muutosten varalle ja vähentää epävarmuutta. Tämä luo myös hyvää työnantajakuvaa, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

- Korostan, että tämä on Suomen Yrittäjien työvaliokunnan kannustus. Yrittäjällä on tietenkin vapaus valita harkintansa mukaan.

Yrittäjät arvostelee joitakin ammattiliittoja siitä, että ne kytkevät perusteettomalla tavalla markkinoinnissaan ammattiliiton ja työttömyyskassan vahvistaakseen asemaansa.

- Ammattiyhdistystoiminta kuuluu vapaaseen yhteiskuntaa, mutta ei ole oikein, että työntekijöille annetaan ymmärtää, että liitto ja kassa kuuluvat yhteen, Pentikäinen toteaa.

Yrittäjät kannustaa sen vuoksi yrittäjiä harkitsemaan nimenomaan liitoista riippumattoman Yleisen työttömyyskassa YTK:n jäsenmaksun maksamista.

- YTK on luotettava ja tehokas kassa, joka ei ole naimisissa ammattiliiton kanssa, Pentikäinen perustelee.

- Haluamme tällä tavalla myös herättää keskustelua siitä, miten ammattiliitot koplaavat liittoja ja kassoja oman asemansa vuoksi, hän sanoo.

Työoikeudellisesti työttömyyskassan jäsenmaksun suorittaminen on henkilöstöetu, jossa työnantaja maksaa työntekijöidensä puolesta kassamaksun työttömyyskassaan.

Käytännössä tämä voidaan toteuttaa siten, että työnantaja informoi työntekijöitä mahdollisuudesta liittyä avoimeen työttömyyskassaan ja ilmoittaa maksavansa YTK:n laskun työntekijän puolesta, kun tämä toimittaa kassan jäsenmaksulaskun työnantajalle.

- Suoritus on työntekijälle normaalia rahapalkkaa, josta työnantajan on toimitettava ennakonpidätys, työmarkkinajohtaja Janne Makkula muistuttaa. Palkansaajalla on oikeus lopullisessa verotuksessaan aiheutuneita kustannuksia vastaaviin vähennyksiin.

Suomen Yrittäjät on päättänyt maksaa oman henkilökuntansa kassamaksut Yleiseen työttömyyskassa YTK:hon.

- Haluamme myös testata, miten tämä toimii, Pentikäinen sanoo.

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.

Yrittäjägallup: Moni yrittäjä ei lomaile – kolmannes yrittäjistä on pitänyt enintään viikon lomaa27.6.2022 10:05:00 EEST | Tiedote

Lomien pitäminen on monille yrittäjille edelleen kovin hankalaa alkavalla lomakaudella. Yrittäjistä vain kolmannes pitänyt lomaa viimeisen vuoden aikana enintään viikon. Keväällä 2020 heitä oli vielä vähemmän, vain 26 prosenttia. Vain puolet, 52 prosenttia, yrittäjistä kokee pystyvänsä pitämään lomaa riittävästi. Osuus on hieman kasvanut viime vuosina.

Yrittäjägallup: Käänne työvoiman saannissa, vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat vähentyneet23.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

– On tapahtunut kiinnostava käänne. Yritysten vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat hieman vähentyneet. Ne ovat kuitenkin edelleen suuret. 35 prosenttia yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Vielä marraskuussa osuus oli 44 prosenttia. Yritykset odottavat uudelta hallitukselta lukuisia työllistämistä helpottavia säädösmuutoksia, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Elinkeinoelämä varoittaa: Sote-alueiden yhtiöhimmelit tukahduttavat yksityisiä yrityksiä22.6.2022 08:00:04 EEST | Tiedote

Sote-alueiden yhtiöt ovat valtaamassa yksityisten pesula-, catering-, ict- ja kiinteistöpalveluyritysten markkinoita, osoittaa tuore selvitys. Elinkeinoelämän järjestöt vetoavat alueellisiin päättäjiin, jotta pk-yritysten toimintaedellytyksiä ei heikennetä. Järjestöt esittävät neljän kohdan listaa ongelmien korjaamiseksi. Viranomaisten on myös välittömästi selvitettävä toiminnan lainmukaisuus.

Yrittäjägallup: Ukrainan sodan vaikutukset suomalaisyrityksiin vahvistuvat, yhä useampi yritys aikoo nostaa hintoja20.6.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Selvästi yli kolmannes yrityksistä ilmoittaa energian ja raaka-aineiden hinnan sekä kuljetuskustannusten nousun vaikuttavan yrityksen toimintaan, Yrittäjägallup osoittaa. Toukokuussa yhä useampi yritys ilmoittaa nostavansa hintoja. – Kun Ukrainan sota pitenee, myös sodan vaikutukset yrityksiin laajenevat, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.