Yrittäjät kannustaa yrityksiä maksamaan henkilöstön työttömyyskassamaksun

Suomen Yrittäjät kannustaa jäsenyrityksiään harkitsemaan henkilökuntansa työttömyyskassan jäsenmaksun maksamista liitoista riippumattomaan työttömyyskassaan.

- On myös yrityksille tärkeää, että työntekijöiden työttömyysturva on kunnossa. Se tuo turvaa muutosten varalle ja vähentää epävarmuutta. Tämä luo myös hyvää työnantajakuvaa, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

- Korostan, että tämä on Suomen Yrittäjien työvaliokunnan kannustus. Yrittäjällä on tietenkin vapaus valita harkintansa mukaan.

Yrittäjät arvostelee joitakin ammattiliittoja siitä, että ne kytkevät perusteettomalla tavalla markkinoinnissaan ammattiliiton ja työttömyyskassan vahvistaakseen asemaansa.

- Ammattiyhdistystoiminta kuuluu vapaaseen yhteiskuntaa, mutta ei ole oikein, että työntekijöille annetaan ymmärtää, että liitto ja kassa kuuluvat yhteen, Pentikäinen toteaa.

Yrittäjät kannustaa sen vuoksi yrittäjiä harkitsemaan nimenomaan liitoista riippumattoman Yleisen työttömyyskassa YTK:n jäsenmaksun maksamista.

- YTK on luotettava ja tehokas kassa, joka ei ole naimisissa ammattiliiton kanssa, Pentikäinen perustelee.

- Haluamme tällä tavalla myös herättää keskustelua siitä, miten ammattiliitot koplaavat liittoja ja kassoja oman asemansa vuoksi, hän sanoo.

Työoikeudellisesti työttömyyskassan jäsenmaksun suorittaminen on henkilöstöetu, jossa työnantaja maksaa työntekijöidensä puolesta kassamaksun työttömyyskassaan.

Käytännössä tämä voidaan toteuttaa siten, että työnantaja informoi työntekijöitä mahdollisuudesta liittyä avoimeen työttömyyskassaan ja ilmoittaa maksavansa YTK:n laskun työntekijän puolesta, kun tämä toimittaa kassan jäsenmaksulaskun työnantajalle.

- Suoritus on työntekijälle normaalia rahapalkkaa, josta työnantajan on toimitettava ennakonpidätys, työmarkkinajohtaja Janne Makkula muistuttaa. Palkansaajalla on oikeus lopullisessa verotuksessaan aiheutuneita kustannuksia vastaaviin vähennyksiin.

Suomen Yrittäjät on päättänyt maksaa oman henkilökuntansa kassamaksut Yleiseen työttömyyskassa YTK:hon.

- Haluamme myös testata, miten tämä toimii, Pentikäinen sanoo.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yritysten ja oppilaitosten yhteistyö odotettua yleisempää - Pohjois-Karjala ykkönen3.3.2021 05:03:00 EETTiedote

Lähes 40 prosenttia kaikista pk-yrityksistä tekee yhteistyötä oppilaitosten tai tutkimuslaitosten tai molempien kanssa. - Tämä on paljon mutta ei riittävästi. Mitä syvempää yhteistyö, sitä paremmin yritykset ja koko maakunta menestyy. Yhteistyö on tärkeää niin tuote- ja palvelukehityksen kuin työvoiman osaamisen kannalta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Työpaikkasopimisen edistäminen vaatii ehdottomasti lakimuutoksia1.3.2021 09:17:25 EETBlogi

"Työpaikkasopimisen kehittämisen on rakennuttava yhdenvertaisuudelle ja demokratian kunnioittamiselle. Yritysten ja työntekijöiden on oltava lain edessä yhdenvertaisessa asemassa riippumatta siitä, kuuluvatko liittoon vai eivät", Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula kommentoi Jukka Ahtelan ja Joel Salmisen tekemää paikallista sopimista koskevaa selvitystä Yrittäjän puolella -blogissa Yrittäjät.fi:ssä.

EK ja Suomen Yrittäjät: Kustannustuen liikevaihtokriteeriä ja omavastuuta alennettava25.2.2021 03:00:00 EETTiedote

EK ja Suomen Yrittäjät esittävät parannuksia kustannustuen kolmannelle rahoituskierrokselle. Liikevaihdon laskukriteeri tulee alentaa 20 prosenttiin ja kiinteiden kustannusten omavastuuta on laskettava. Maksatuksen alaraja tulee alentaa 1 000 euroon. Lisäksi suurille työllistäjille tulee käynnistää erillinen tukiohjelma. Kustannustuen kolmas kierros on tärkeää avata viiveettä.