Yrittäjät: Kestävä lihantuotanto turvaa alan tulevaisuuden

Ruoantuotanto on kriittisen tärkeä osa Suomen taloutta ja huoltovarmuutta. Jotta suomalainen ruoantuotanto turvataan pidemmällä aikavälillä, alan pitää kehittyä asenteiden ja kuluttajien vaatimusten muuttuessa, Suomen Yrittäjät toteaa.

Yrittäjät korjasi torstaina keskiviikkona jättämäänsä lausuntoa kansalliseen luonnon monimuotoisuusstrategiaan.

”Pahoittelemme alkuperäisen lausunnon epäonnistuneita sanavalintoja ja ymmärrämme, että se on aiheuttanut keskustelua ja pahaa mieltä”, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

”Suomessa eläinten olot ovat kansainvälisesti vertailtuna hyvällä tasolla. Suomalaiset tuottajayrittäjät hoitavat vastuullisesti tilojaan. Se on hyvä ja välttämätön asia, sillä eläinten oloista huolehtiminen on enenevissä määrin suomalaisen ruoantuotannon kilpailukykykysymys”, Pentikäinen sanoo.

”Eläinten hyvä hoito on suomalaisten tuottajayrittäjien sydämen asia. Esimerkillinen eläinten hoito on parhaimmillaan Suomen ruuantuotannolle kilpailuetu maailmalla”, hän lisää.

Koko maan kannalta on tärkeää, että lihantuotannon kestävyyteen, myös eläinten oloihin, pitää panostaa alan jatkuvuuden turvaamiseksi, Yrittäjät toteaa lausunnossaan.

Yrittäjien mielestä monimuotoisuusstrategiassa pitäisi nostaa esitettyä vahvemmin mm. metsäteollisuuden jalostusasteen nostamista.

Yrittäjien korjattu lausunto on tässä.

Yrittäjät: Työmarkkinamalli ei toimi, ylisuuret palkankorotukset vastuuttomia27.1.2023 10:29:57 EET | Tiedote

“Suomea uhkaa työtaisteluiden aalto, joka vaikeuttaa jo valmiiksi vaikeaa taloustilannetta ja nakertaa tulevan kasvun eväitä. On erittäin valitettavaa, että Teollisuusliitto hylkäsi valtakunnansovittelijan ehdotuksen”, sanoo Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Yrittäjät muistuttaa, että kenenkään työntekijän ei ole pakko osallistua työtaistelutoimiin.

Yrittäjät: Yrittäjille tarvitaan energiatukilaina, maksuaikapidennykset tervetulleita18.1.2023 08:01:00 EET | Tiedote

Hallituksen on tuettava yrittäjiä energiakriisissä maksuaikojen pidennyksellä, mahdollisesti Finnveran energialainalla ja pahanpäivän varalta valmisteltavalla yleisellä energiatuella. ”Monella yrittäjällä on isoja hankaluuksissa suurien sähkölaskujen kanssa. Tukiohjelmalla pitää varmistaa, että yritykset pysyvät hengissä ja voivat jatkossakin tarjota työpaikkoja”, sanoo toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä.