Yrittäjät: Koronan rajoitussääntelyä ei tule jatkaa – koronatoimista tehtävä riippumaton selvitys

Väliaikaisille koronasäännöksille, jotka mahdollistavat elinkeinotoiminnan rajoitukset, esitetään jatkoa. – Sääntelyä ei tule pitää voimassa varmuuden vuoksi, sillä se puuttuu merkittävällä tavalla perustuslaissa turvattuun yrittäjien elinkeinovapauteen ja aiheuttaa epävarmuutta, sanoo Karoliina Katila Suomen Yrittäjistä. Lisäksi Yrittäjät esittää riippumatonta selvitystä, jossa perataan toteutettujen koronatoimien välttämättömyys perusteellisesti.

Väliaikaisten tartuntatautilain koronasäännösten jatkamista esitetään vuoden loppuun. Nykyinen rajoitussääntelyn oli voimassa kesäkuun loppuun saakka. Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausuntoja hallituksen esitysluonnokseen tartuntatautilain väliaikaisen sääntelyn jatkamisesta. Lausuntoaika päättyy tänään.

Koronavilkkua ja koronapassia koskevaa sääntelyä ei ehdoteta jatkettavaksi. Esitys mahdollistaisi edelleen asiakastiloihin kohdistuvat rajoitukset, kuten ravintoloiden rajoitukset ja peräti täyssulun tiettyjen tilojen, kuten liikunta- ja harrastetilojen osalta.

- Rajoitussäännösten voimassaolon jatkaminen aiheuttaa epävarmuutta yrityksissä huolimatta siitä, otettaisiinko rajoituksia missään käyttöön, Suomen Yrittäjien asiantuntija Karoliina Katila sanoo.

- Kaiken lisäksi rajoitusten toimeenpano kesäkuun jälkeen olisi aikaisempaa tuhoisampaa yrityksille. Tämä johtuu siitä, että mahdollisten rajoitusten kompensointi ei olisi nykyisen valtiontukilainsäädännön mukaan enää kesäkuun jälkeen mahdollista, Katila toteaa.

Esitysluonnoksessa esitetään peräti sellaisia lisäsääntelyä asiakastilojen asiakasmäärien rajoittamiseksi, joita yrittäjä ei voisi enää välttää erilaisin tilajärjestelyin.

- Muun Euroopan luopuessa rajoituksistaan ja sitä koskevasta sääntelystään Suomessa sääntelyyn jopa tehtäisiin jopa tiukennuksia. Nykyisessä tilanteessa ole perusteita esittää tiukennuksia sääntelyyn, Katila painottaa.

Väliaikaisen sääntelyn jatkamisen vaihtoehtoina olisivat terveydenhuollon kantokyvyn ja kapasiteetin kasvattaminen sekä tartuntatautilain uudistus. Suomen Yrittäjät katsoo, että nämä toimet ovat tärkeitä myös tulevia kriisejä ajatellen.

Yrittäjät esittää riippumatonta sulkuselvitystä

Suomen Yrittäjät esittää, että koronarajoituksista ja pandemian johtamisesta tehdään riippumaton selvitys, jossa päätökset ja niiden vaikutukset perataan pohjamutia myöten. Valtioneuvoston tulisi tämä tilata.

- Koronakriisin vuoksi Suomessa on rajoitettu ennennäkemättömällä tavalla elinkeinovapautta ja ihmisten mahdollisuuksia osallistua mm. kulttuuri- ja liikuntapalveluihin. Myös liikkumisvapautta rajoitettiin sulkemalla Uudenmaan rajat, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

- Moni yrittäjä joutui sulkemaan toimintansa viranomaisen vaatimuksesta. Tänä päivänä näyttää ilmeiseltä, että moni rajoitustoimi oli ylimitoitettu ja niitä pidettiin yllä kaiken varalta. On myös aiheellista kysyä, että olivatko kaikki toimenpiteet täysin välttämättömiä sekä ihmisten terveydelle ja hyvinvoinnille enemmän haitaksi kuin hyödyksi, Pentikäinen toteaa.

- On varmaa, että joskus tulee uusi pandemia tai kriisi. Siksi koronasta pitää ottaa kaikki oppi, Pentikäinen jatkaa.

Inbjudan till massmedia: Tusen kommunala beslutsfattare samlas i Vasa 18-19 maj10.5.2022 09:08:57 EEST | Kutsu

I vilka kommuner är verksamhetsförutsättningarna för företagande de bästa i landet? Varför är vissa kommuner mer framgångsrika än andra? Erbjuder Finland företagen en bra grogrund för tillväxt och internationalisering? Vilken kommun har det bästa företagsklimatet? Bland annat dessa frågor diskuteras på Kommunledningens seminarium som Företagarna i Finland ordnar i Vasa 18-19 maj 2022. Temat i år är tillväxt och livskraft.

Yrittäjägallup: Puolet pk-yrityksistä riippuvaisia alustapalveluista9.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Puolet pk-yrityksistä on riippuvaivaisia alustapalveluista, kuten hakukoneista ja pilvipalveluista. Riippumattomia on vain 15 prosenttia yrityksistä, osoittaa Yrittäjägallup. - Pk-yritysten markkinointi ja myynti sekä välttämättömät liiketoiminnot pyörivät yhä useammin alustapalveluiden varassa, jotka ovat tyypillisesti yritysjättien tarjoamia. Uusi sääntely tulee parantamaan yritysten asemaa alustojen käyttäjinä, sanoo digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä Suomen Yrittäjistä.

Suomen ja Ruotsin yrittäjäjärjestöt: Nato-jäsenyys tärkeä yrittäjille ja yrityksille5.5.2022 12:30:00 EEST | Tiedote

// Kirjoitus on julkaistu alun perin Kauppalehdessä ja Dagens Industrissa 5.5.2022. // Nyt on aika. Vuosien jahkailu ja jaarittelu ovat ohi. Ruotsin ja Suomen yrittäjäjärjestöt haluavat lähettää vahvan viestin molempien maiden johdolle puolustusliitto Nato-jäsenyyden hakemiseksi mahdollisimman pian. Se vahvistaisi turvallisuutta, vapautta ja vakautta Pohjoismaissa ja koko Itämeren alueella. Tämä on olennaista yritysten ja yrittäjien kannalta. Se myös selkeyttäisi Ruotsin ja Suomen asemaa sekä vähentäisi Venäjän aiheuttamaa maihin kohdistuvaa markkinariskiä, joka on kasvanut Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Jäsenyys vahvistaisi yritystoiminnan edellytyksiä koko Pohjolassa. Nato-jäsenyys on nyt erityisen perusteltua, koska Ruotsin ja Suomen turvallisuusympäristössä on tapahtunut Venäjän hyökättyä Ukrainaan suuri muutos. Venäjän aloittama sota vaarantaa koko Euroopan vakauden. Myös pohjoisen Euroopan turvallisuustilanne on vakavampi ja vaikeammin ennakoitava. On syytä olettaa, että tilanne ei