Yrittäjät: Koronan rajoitussääntelyä ei tule jatkaa – koronatoimista tehtävä riippumaton selvitys

Väliaikaisille koronasäännöksille, jotka mahdollistavat elinkeinotoiminnan rajoitukset, esitetään jatkoa. – Sääntelyä ei tule pitää voimassa varmuuden vuoksi, sillä se puuttuu merkittävällä tavalla perustuslaissa turvattuun yrittäjien elinkeinovapauteen ja aiheuttaa epävarmuutta, sanoo Karoliina Katila Suomen Yrittäjistä. Lisäksi Yrittäjät esittää riippumatonta selvitystä, jossa perataan toteutettujen koronatoimien välttämättömyys perusteellisesti.

Väliaikaisten tartuntatautilain koronasäännösten jatkamista esitetään vuoden loppuun. Nykyinen rajoitussääntelyn oli voimassa kesäkuun loppuun saakka. Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt lausuntoja hallituksen esitysluonnokseen tartuntatautilain väliaikaisen sääntelyn jatkamisesta. Lausuntoaika päättyy tänään.

Koronavilkkua ja koronapassia koskevaa sääntelyä ei ehdoteta jatkettavaksi. Esitys mahdollistaisi edelleen asiakastiloihin kohdistuvat rajoitukset, kuten ravintoloiden rajoitukset ja peräti täyssulun tiettyjen tilojen, kuten liikunta- ja harrastetilojen osalta.

- Rajoitussäännösten voimassaolon jatkaminen aiheuttaa epävarmuutta yrityksissä huolimatta siitä, otettaisiinko rajoituksia missään käyttöön, Suomen Yrittäjien asiantuntija Karoliina Katila sanoo.

- Kaiken lisäksi rajoitusten toimeenpano kesäkuun jälkeen olisi aikaisempaa tuhoisampaa yrityksille. Tämä johtuu siitä, että mahdollisten rajoitusten kompensointi ei olisi nykyisen valtiontukilainsäädännön mukaan enää kesäkuun jälkeen mahdollista, Katila toteaa.

Esitysluonnoksessa esitetään peräti sellaisia lisäsääntelyä asiakastilojen asiakasmäärien rajoittamiseksi, joita yrittäjä ei voisi enää välttää erilaisin tilajärjestelyin.

- Muun Euroopan luopuessa rajoituksistaan ja sitä koskevasta sääntelystään Suomessa sääntelyyn jopa tehtäisiin jopa tiukennuksia. Nykyisessä tilanteessa ole perusteita esittää tiukennuksia sääntelyyn, Katila painottaa.

Väliaikaisen sääntelyn jatkamisen vaihtoehtoina olisivat terveydenhuollon kantokyvyn ja kapasiteetin kasvattaminen sekä tartuntatautilain uudistus. Suomen Yrittäjät katsoo, että nämä toimet ovat tärkeitä myös tulevia kriisejä ajatellen.

Yrittäjät esittää riippumatonta sulkuselvitystä

Suomen Yrittäjät esittää, että koronarajoituksista ja pandemian johtamisesta tehdään riippumaton selvitys, jossa päätökset ja niiden vaikutukset perataan pohjamutia myöten. Valtioneuvoston tulisi tämä tilata.

- Koronakriisin vuoksi Suomessa on rajoitettu ennennäkemättömällä tavalla elinkeinovapautta ja ihmisten mahdollisuuksia osallistua mm. kulttuuri- ja liikuntapalveluihin. Myös liikkumisvapautta rajoitettiin sulkemalla Uudenmaan rajat, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

- Moni yrittäjä joutui sulkemaan toimintansa viranomaisen vaatimuksesta. Tänä päivänä näyttää ilmeiseltä, että moni rajoitustoimi oli ylimitoitettu ja niitä pidettiin yllä kaiken varalta. On myös aiheellista kysyä, että olivatko kaikki toimenpiteet täysin välttämättömiä sekä ihmisten terveydelle ja hyvinvoinnille enemmän haitaksi kuin hyödyksi, Pentikäinen toteaa.

- On varmaa, että joskus tulee uusi pandemia tai kriisi. Siksi koronasta pitää ottaa kaikki oppi, Pentikäinen jatkaa.