Yrittäjät: Lapset, nuoret, yrittäjät ja työntekijät huomioon koulutuspanostuksissa

- Suomessa pitää vahvistaa lasten ja nuorten sekä yrittäjien ja työntekijöiden oppimista ja osaamista. Oppivelvollisuuden laajentaminen ei ole kuitenkaan paras tapa parantaa tilannetta, vaikka sen tavoite on oikea. Lisäresursseja tarvitaan muualla kuin maksuttomissa materiaaleissa tai koulumatkoissa, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Lausuntokierros oppivelvollisuuden laajentamisesta päättyy 15. kesäkuuta.

- Osaaminen on silta yli vaikeiden aikojen, joten hallituksen on tehtävä osaamiseen ja koulutukseen panostuksia. Niukat yhteiset varat on kuitenkin sijoitettava viisaasti, Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät pitää oppivelvollisuusuudistuksen taustalla olevia tavoitteita oikeina. Jokaisen nuoren olisi tärkeätä suorittaa toisen asteen tutkinto. Hallituksen esittämä oppivelvollisuuden laajentaminen on kuitenkin Yrittäjien mielestä keinona väärä.

- Se ohjaa leijonanosan koulutuksen niukoista lisäresursseista maksuttomiin oppimateriaaleihin ja koulumatkoihin, Suomen Yrittäjien koulutusasioiden asiantuntija Marja Vartiainen toteaa.

- Toisen asteen koulutuksen maksuttomuus on harkitsematon linjaus, koska ammatillisen koulutuksen rahoitus on edellisten hallituskausien aikana supistunut. Säästöt ovat näkyneet paitsi oppilaitosten opetuksessa myös työpaikoilla tapahtuvan oppimisen ohjauksessa, johon erityisesti pienyritykset kaipaavat tukea, Vartiainen toteaa.

- Tässä tilanteessa lisäresurssi olisi käytettävä opetuksen ja ohjauksen vahvistamiseen varhaiskasvatuksessa, peruskouluissa, ammattioppilaitoksissa ja työpaikoilla, Vartiainen jatkaa.

Koronapandemia lisää painetta yritysläheisten oppimispalvelujen kehittämiseen

Kantarin Yrittäjille tammikuussa tekemän Yrittäjägallupin mukaan 46 prosentilla pk-yrityksistä oli ollut vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa. Yli 10 henkilön yrityksistä 73 prosenttia oli kokenut ongelmia. Haasteita oli yhtäläisesti ympäri Suomen. 30 prosenttia ilmoitti osaajapulan estäneen yrityksen kasvua.

- Pandemia kiihdyttää teknologiamurrosta. Elinkeinot ja ammatit muuttuvat entistä nopeammin. Moni työntekijä ja yrittäjä on tilanteessa, jossa vanhoilla opeilla ei voi jatkaa. Jos tarve tietojen ja taitojen päivittämiselle oli kasvussa jo ennen koronaa, on se kriisin jälkeen vielä kertaluokkaa isompi, Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä toteaa.

Hallituksen käynnistämä jatkuvan oppimisen parlamentaarinen uudistus on tämän vuoksi Yrittäjien mielestä tärkeä. Sen on ulotuttava hallitus- ja oppositiopuolueiden yhteisen strategian saattelemana yli hallituskausien.

- Osana uudistusta olisi käynnistettävä korkeakoulujen oppisopimustyyppisen järjestelmän valmistelu sekä yrityslähtöisten osaamisverkostojen kokeilu. Ensimmäinen vastaisi korkean osaamisen kysynnän kasvuun. Jälkimmäinen toisi oppimispalvelut lähemmäksi yritysten arkea ja rakentaisi yrityksiin väkevämpää osaamisen johtamisen kulttuuria, Mikkilä sanoo.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Suomen Yrittäjät ei näe työ- ja elinkeinoministeriön kaavailemaa kansallista yritysvastuulakia tehokkaana ratkaisuna ongelmaan, joka pitää sisällään ihmisoikeuksien toteutumisen tai ympäristöön kohdistuvien haittavaikutusten arvioimista liiketoiminnassa. Mikäli yritysvastuun osalta halutaan luoda velvoittavaa sääntelyä, tulee se toteuttaa EU-tasolla. Vain suomalaisia yrityksiä koskeva sääntely heikentää suomalaisten yritysten kilpailuasemaa eurooppalaisiin verrokkeihin verrattuna.

Etelä-Karjala ja Varsinais-Suomi aktiivisimpia omistajanvaihdosten edistämisessä29.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Etelä-Karjalassa ja Varsinais-Suomessa omistajanvaihdospalvelut toimivat maakunnista parhaiten. Lisäksi omistajanvaihdospalvelut ovat viime vuosina kehittyneet koko maassa parempaan suuntaan. Sukupolvenvaihdosten ja yrityskauppojen edistäminen on kuitenkin yhä edelleen liian projektiluontoista, mikä estää toiminnan pitkäjänteisen kehittämisen. Tiedot käyvät ilmi evaluoinnista, jonka teki Seinäjoen ammattikorkeakoulu valtakunnallisen Omistajanvaihdosfoorumin toimeksiannosta.

Yrittäjägallup: 65 prosenttia työnantajayrittäjistä toivoo, että lomautusilmoitusajan ja yt-lakiprosessin lyhennys olisi pysyvä11.6.2020 07:03:00 EESTTiedote

65 prosenttia työnantajayrittäjistä toivoo, että koronakriisin takia lyhennetyistä yt-neuvotteluprosessista ja lomautusilmoitusajasta tulisi pysyvä, kertoo Yrittäjägallup. - Lomautusmekanismi ehkäisee irtisanomisia, joten sen vuoksi järjestelmää on syytä kehittää nykyistä ketterämmäksi, työmarkkinajohtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.