Yrittäjät: Liikenteen päästöt alas ilman kotimaista lisähinnoittelua, Suomen otettava unionissa ryhtiliike

Yrittäjät vaatii, että hallitus luopuu tieliikenteen kotimaisista päästökauppa-aikeista. – Nyt ei ole hätiköityjen päätösten aika. Samalla Suomen on otettava EU:ssa ryhtiliike, jotta yritystemme kilpailukyky ei heikentyisi, Suomen Yrittäjien ekonomisti Sampo Seppänen sanoo.

– Liikenteen päästöt vähenevät odotettua nopeammin ja vauhti voi yllättää tulevina vuosina. Kansallisia lisävelvoitteita ei siis tarvita varsinkaan nyt, kun asiat ovat Brysselissä kesken, Seppänen sanoo.

– Tämän lisäksi öljyn maailmanmarkkinahinta on kohonnut selvästi nostaen kuljetuskustannuksia ja parantaen vähäpäästöisempien ratkaisujen kilpailuasetelmaa, Seppänen jatkaa.

Yrittäjien mielestä EU:n laajuinen tieliikenteen päästökauppa olisi vaihtoehtona parempi ratkaisu kuin kotimaiset dieselin hintaa nostavat keinot. Se takaisi paremmin yritysten kilpailukykyä suhteessa muihin maihin. Samalla edistettäisiin päästövähennyksiä koko EU:n alueella.

Suomen Yrittäjät julkaisi nyt Tieliikenteen hinnoittelu -raportin. Julkaisu käsittelee Yrittäjien ratkaisuja liikenteen päästövähennysten kirittämiseksi kilpailukyky huomioiden.

EU:ssa ryhtiliike, dieselin hinnankorotus kohtuuton ehdotus

Komission esitys energiaverodirektiivistä tarkoittaisi sitä, että dieselin vero nousisi 26 senttiä litralta Suomessa.

– Tämä on kohtuuton ehdotus, jota ei pidä hyväksyä. Suomessa dieselin hinta on Euroopan korkeimpia ja etäisyydet pitkiä, toteaa Seppänen.

Aihe on ajankohtainen juuri nyt, koska hallituksen kanta komission ilmastopakettiin on eduskunnan käsittelyssä. Yrittäjät vaativat, että Suomen tulee ottaa tähän selvästi nykyistä jyrkempi linja, jotta kuljetuskustannukset eivät nouse holtittomasti.

Liikenne- ja viestintäministeriön tuore muistio tukee Yrittäjien arviota. Sen mukaan tilanne ei vaikuta edellyttävän kansallisen tieliikenteen päästökaupan välitöntä käyttöönottoa, mikäli kansalliset ja EU-tason toimet toteutuvat suunnitellusti. Muistio on parhaillaan lausunnoilla.

–  Asia on selvä. Ensin tulee katsoa, miten nykyinen politiikka ja hinnat purevat, sekä miten EU:n päästökauppa ja muut säädökset muotoutuvat, toteaa Seppänen.

Blogi: Sähkön arvonlisäveron alentaminen on ongelmallinen, mutta sitä ei kannata tyrmätä12.8.2022 09:06:03 EEST | Blogi

Venäjän aloittaman sodan myötä kallistunut sähkön hinta ja tulevat eduskuntavaalit kirvoittavat poliitikkoja ehdottamaan toimenpiteitä sähkön kuluttajahintojen alentamiseen. Ministeri Mika Lintilän (kesk.) esittämä sähkön arvonlisäverokannan alentaminen on monelta osin pulmallinen, mutta sen suoraviivainen tyrmääminen ei ole viisasta, kirjoittaa johtaja, pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen Yrittäjistä.

Yrittäjägallup: Yrittäjälle vastuullisuus merkitsee erityisesti lakien ja sopimusten noudattamista14.7.2022 11:00:29 EEST | Tiedote

Yrittäjille tärkeintä vastuullisuustyötä on se, että noudatetaan lakeja ja sopimuksia, maksetaan veroja ja palvellaan asiakkaita hyvin. - Tämä on tärkeä muistaa, koska yhteiskunta ei toimi, jos ei ole kannattavia ja yhteiskunnan yhteisiä pelisääntöjä kunnioittavia yrityksiä, jotka pitävät hyvää huolta työntekijöistään ja asiakkaistaan, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo Suomi-areenalla Porissa.