Yrittäjät: Liikenteen päästöt alas ilman kotimaista lisähinnoittelua, Suomen otettava unionissa ryhtiliike

Yrittäjät vaatii, että hallitus luopuu tieliikenteen kotimaisista päästökauppa-aikeista. – Nyt ei ole hätiköityjen päätösten aika. Samalla Suomen on otettava EU:ssa ryhtiliike, jotta yritystemme kilpailukyky ei heikentyisi, Suomen Yrittäjien ekonomisti Sampo Seppänen sanoo.

– Liikenteen päästöt vähenevät odotettua nopeammin ja vauhti voi yllättää tulevina vuosina. Kansallisia lisävelvoitteita ei siis tarvita varsinkaan nyt, kun asiat ovat Brysselissä kesken, Seppänen sanoo.

– Tämän lisäksi öljyn maailmanmarkkinahinta on kohonnut selvästi nostaen kuljetuskustannuksia ja parantaen vähäpäästöisempien ratkaisujen kilpailuasetelmaa, Seppänen jatkaa.

Yrittäjien mielestä EU:n laajuinen tieliikenteen päästökauppa olisi vaihtoehtona parempi ratkaisu kuin kotimaiset dieselin hintaa nostavat keinot. Se takaisi paremmin yritysten kilpailukykyä suhteessa muihin maihin. Samalla edistettäisiin päästövähennyksiä koko EU:n alueella.

Suomen Yrittäjät julkaisi nyt Tieliikenteen hinnoittelu -raportin. Julkaisu käsittelee Yrittäjien ratkaisuja liikenteen päästövähennysten kirittämiseksi kilpailukyky huomioiden.

EU:ssa ryhtiliike, dieselin hinnankorotus kohtuuton ehdotus

Komission esitys energiaverodirektiivistä tarkoittaisi sitä, että dieselin vero nousisi 26 senttiä litralta Suomessa.

– Tämä on kohtuuton ehdotus, jota ei pidä hyväksyä. Suomessa dieselin hinta on Euroopan korkeimpia ja etäisyydet pitkiä, toteaa Seppänen.

Aihe on ajankohtainen juuri nyt, koska hallituksen kanta komission ilmastopakettiin on eduskunnan käsittelyssä. Yrittäjät vaativat, että Suomen tulee ottaa tähän selvästi nykyistä jyrkempi linja, jotta kuljetuskustannukset eivät nouse holtittomasti.

Liikenne- ja viestintäministeriön tuore muistio tukee Yrittäjien arviota. Sen mukaan tilanne ei vaikuta edellyttävän kansallisen tieliikenteen päästökaupan välitöntä käyttöönottoa, mikäli kansalliset ja EU-tason toimet toteutuvat suunnitellusti. Muistio on parhaillaan lausunnoilla.

–  Asia on selvä. Ensin tulee katsoa, miten nykyinen politiikka ja hinnat purevat, sekä miten EU:n päästökauppa ja muut säädökset muotoutuvat, toteaa Seppänen.

Yrittäjät: Konkurssin tehnyt yrittäjä pääsee nopeammin jaloilleen – velkajärjestelylakiin useita parannuksia20.1.2022 14:16:04 EET | Tiedote

Hallitus esittää useita muutoksia velka-ahdingosta kärsiville yrittäjille. Ylivelkaantunut tai konkurssin kokenut yrittäjä pääsee jatkossa helpommin velkajärjestelyyn ja kohtuullisessa ajassa eroon vanhoista yritystoiminnan veloista. – Esityksellä tuetaan yrittäjyyttä ja yrittäjän pääsyä takaisin jaloilleen, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.