Yrittäjät: Maakunnan on panostettava kasvuun

Kasvupalvelut ovat maakunnan elinvoiman työkalu. Maakunnan on varattava rahaa myös kasvua luoviin yrityspalveluihin ja toimivien työmarkkinoiden synnyttämiseen. Näin kommentoi Suomen Yrittäjät hallituksen esitystä kasvupalvelulaeiksi.

Lakiesitys alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista annettiin tänään eduskunnan käsittelyyn. Esityksen tavoitteena on lisätä yritys- ja työvoimapalveluiden asiakaslähtöisyyttä ja vaikuttavuutta. Esitys antaa maakunnalle myös paljon vapautta kasvupalvelujen järjestämisessä.

Lakiesityksen mukaan maakunnan on järjestettävä vain perustason työllisyyspalvelut. Muiden työllisyyttä edistävien palvelujen sekä yrityspalveluiden järjestäminen jää maakunnan harkittavaksi.

- Vapaus tuo luonnollisesti mukanaan myös suuren vastuun. Maakuntapäättäjillä on oltava kirkkaana mielessä, että maakunnan tehtävä on laajempi kuin sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen alueen asukkaille, Suomen Yrittäjien kenttäjohtaja Mari Kokko sanoo.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että työllisyys- ja yrityspalveluihin on varattava riittävästi taloudellisia resursseja.

- Kaikki raha ei saa kulua sote-palveluihin, vaikka valtio ne maakunnille yhdessä pussissa antaakin, Kokko vaatii.

Lisäksi on määriteltävä palveluiden tavoitteet ja laatutaso riittävän korkealle.

- Työllisyyspalvelut eivät esimerkiksi saa tarkoittaa vain pitkäaikaistyöttömyyden hoitoa, vaikka sekin on tärkeä osa kokonaisuutta. Menestyvä maakunta varmistaa, että yrittäjien tarpeet ja työntekijät kohtaavat – että syntyy toimivat työmarkkinat.

Yrityspalvelut vaativat kuntien ja maakunnan yhteispeliä

Nykyisten ELY-keskusten tarjoamat palvelut siirtyvät uudistuksessa maakuntien vastuulle. Jatkossa yrityspalveluiden järjestäminen on maakunnalle vapaaehtoista.

- Fiksu maakunta ymmärtää, että ilman menestyviä yrityksiä ei ole työtä, eikä hyvinvointia. Yrittäjät aina yksinyrittäjästä isoon työnantajayritykseen tarvitsevat palveluita, jotka auttavat kasvuun ja menestykseen.

Palvelujen toimivuus ja asiakaslähtöisyys onnistuvat parhaiten niin, että annetaan asiakaan valita palvelutuottaja. Tästä hyvä esimerkki on Business Finlandin Innovaatioseteli.

Laadun lisäksi yrittäjille tärkeää on se, että palvelut löytyvät helposti.

- Oman kunnan tuttu kasvo on yrittäjälle usein se helpoin kontakti. On ratkaisevan tärkeää, että kunnan elinkeinopalveluissa osataan saattaa yrittäjä oikeiden palveluiden äärelle. Kasvun maakunnassa yrittäjät, kunnat ja maakunta toimivat saumattomasti yhteen, elinkeinoasioiden päällikkö Susanna Kallama Suomen Yrittäjistä sanoo.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Företagarna i Finland har valt Finland, väx! till sitt valtema.19.10.2018 11:43Tiedote

Företagarna i Finland vill att 2020-talet ska bli tillväxtens årtionde. Utan en hållbar tillväxt är det omöjligt att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. En hög sysselsättningsgrad är en förutsättning för att Finland på 2020-talet ska klara av vårdbehoven som den åldrande befolkningen medför samt klara av att satsa på utbildning, miljöskydd, försvaret och annan samhällsutveckling.

Yrittäjien liittokokous: Kansanvaltaa pitää kunnioittaa19.10.2018 11:24Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt siihen, että ammattiliitot jatkavat työtaisteluaan pienten yritysten henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä vastaan, vaikka eduskunnan enemmistö antoi hankkeelle tukensa keskiviikkona tiedonantoäänestyksessä. - Ay-liike taistelee nyt eduskunnan tahtoa vastaan, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. Yrittäjät kannustaa vastatoimena yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.