Yrittäjät: Muutokset eivät kaada sote-uudistuksen tavoitteita

On hyvä, että perustuslakivaliokunta pitää mahdollisena valinnanvapauslainsäädännön läpivientiä eduskunnassa tehtävien korjausten jälkeen. Vaaditut pitkät siirtymäajat ovat kuitenkin ongelma sote-alan pienyrityksille, kommentoi Suomen Yrittäjät perustuslakivaliokunnan valinnanvapauslausuntoa.
Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Perustuslakivaliokunta antoi lausuntonsa sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen valinnanvapauslakiehdotuksesta tänään. Valiokunta edellyttää pakettiin huomattavia muutoksia.

- Vaikuttaa siltä, että muutokset ovat kuitenkin sellaisia, etteivät ne kaada uudistuksen keskeisiä tavoitteita lisätä monituottajamallin ja valinnanvapauden kautta sosiaali- ja terveyspalveluiden laatua ja tuottavuutta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Pitkä siirtymäaika on uhka sote-alan pk-yrityksille

Valiokunnan vaatima siirtymäaikojen pidentäminen on ongelmallista erityisesti sote-alan pk-yrittäjien näkökulmasta.

- On merkkejä siitä, että julkiset toimijat ajavat ahtaalle yksityisiä yrityksiä siirtymäkauden aikana, Pentikäinen sanoo.

- Jos näin käy, se vaarantaa koko valinnanvapauden edellytykset eri puolilla maata. On tärkeää turvata siirtymäkauden yli monimuotoinen sote-alan yritysrakenne hyödyntämällä esimerkiksi palveluseteleitä.

Pentikäisen mukaan on hyvä, jos uudistukseen valmiit maakunnat - joita tulee olemaan valmistelun perusteella useita - pystyvät aloittamaan jo siirtymäkauden kuluessa.

Yrittäjät arvioi sote-uudistuksen kokonaisuutta työvaliokunnassaan 12. kesäkuuta.

Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers