Yrittäjät: Muutokset eivät kaada sote-uudistuksen tavoitteita

On hyvä, että perustuslakivaliokunta pitää mahdollisena valinnanvapauslainsäädännön läpivientiä eduskunnassa tehtävien korjausten jälkeen. Vaaditut pitkät siirtymäajat ovat kuitenkin ongelma sote-alan pienyrityksille, kommentoi Suomen Yrittäjät perustuslakivaliokunnan valinnanvapauslausuntoa.

Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Perustuslakivaliokunta antoi lausuntonsa sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen valinnanvapauslakiehdotuksesta tänään. Valiokunta edellyttää pakettiin huomattavia muutoksia.

- Vaikuttaa siltä, että muutokset ovat kuitenkin sellaisia, etteivät ne kaada uudistuksen keskeisiä tavoitteita lisätä monituottajamallin ja valinnanvapauden kautta sosiaali- ja terveyspalveluiden laatua ja tuottavuutta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Pitkä siirtymäaika on uhka sote-alan pk-yrityksille

Valiokunnan vaatima siirtymäaikojen pidentäminen on ongelmallista erityisesti sote-alan pk-yrittäjien näkökulmasta.

- On merkkejä siitä, että julkiset toimijat ajavat ahtaalle yksityisiä yrityksiä siirtymäkauden aikana, Pentikäinen sanoo.

- Jos näin käy, se vaarantaa koko valinnanvapauden edellytykset eri puolilla maata. On tärkeää turvata siirtymäkauden yli monimuotoinen sote-alan yritysrakenne hyödyntämällä esimerkiksi palveluseteleitä.

Pentikäisen mukaan on hyvä, jos uudistukseen valmiit maakunnat - joita tulee olemaan valmistelun perusteella useita - pystyvät aloittamaan jo siirtymäkauden kuluessa.

Yrittäjät arvioi sote-uudistuksen kokonaisuutta työvaliokunnassaan 12. kesäkuuta.

Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.