Yrittäjät: Palkankorotusten yleislinja liian korkea

Suomen Yrittäjät on huolissaan siitä, että yleinen palkankorotuslinja uhkaa nousta liian korkeaksi.

Teknologia- ja kemianteollisuus julkistivat maanantaina neuvottelutuloksen, joka lupaa kahden vuoden aikana yhteensä 3,2 prosentin korotuksia.

- Sopimus on kallis, jos se johtaa laajalti 3,2 prosentin korotuksiin. Isolle osalle yrityksiä 3,2 prosenttia kahdessa vuodessa on yleislinjana liikaa. Suomen kasvu on hauras, työllisyyskehitys heikkoa ja otamme yhä velkaa, siksi tarvittaisiin maltillisempi yleislinja, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Pentikäinen kuitenkin kiittää sitä, että saatavilla olevien tietojen mukaan Teknologiateollisuudessa voi sopia paikallisesti myös alle yleiskorotuslinjan.

- Nyt on tärkeää, että yrityksissä myös sovitaan niiden tilanteeseen sopivia ratkaisuja, Pentikäinen sanoo.

Yrittäjien mielestä on erittäin tärkeää lisätä paikallisen sopimisen liikkumatilaa kaikissa työehdoissa, ei vain palkoissa, jotta yritykset voivat menestyä kansainvälisessä kilpailussa.

Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen on huolissaan siitä, että liian isot yleiskorotukset syövät kilpailukykysopimuksen tuomat edut.

- Jos yleiskorotukset ovat tätä tasoa, kilpailukykysopimus taitaa olla Pyrrhoksen voitto, josta tuli iso kitinä mutta lyhyt ilo, Kuismanen sanoo.

- Työehtosopimuskierroksen lopputulos ei voi olla se, että jokaiselle alalla syntyy samanlainen sopimus kuin teknologia- ja kemianteollisuudessa. Jos näin käy, on käyty asiallisesti jälleen keskitetty kierros, joka ei huomioi yritys- eikä alakohtaisia eroja, Kuismanen sanoo.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät eivät luota työeläkejärjestelmään - Suomen Yrittäjät vaatii joustavuutta ja vastinetta vakuutusmaksuille18.6.2018 09:00Tiedote

Yrittäjät eivät luota työeläkejärjestelmään ja pitävät sitä kalliina ja kankeana. Siksi he vakuuttavat itsensä matalalla työtulolla, mikä johtaa siihen, että heidän sosiaaliturvansa taso jää myös matalaksi. - Järjestelmää tulee joustavoittaa ja uudistaa niin, että siinä mukana olevien turva on kohtuullisella tasolla, Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula vaatii.