Yrittäjät: Rajanveto yrittäjän ja työntekijän välillä on jo laissa selkeä

- Lainsäädännössämme on erittäin selkeä jaottelu työntekijän ja yrittäjän välillä. Muutostarpeita ei ole. Jatkossa tulisi puuttua siihen, miksi rakenteemme eivät kannusta yrittäjiä palkkaamaan työsopimussuhteista henkilökuntaa, sanoo asiantuntija Atte Rytkönen-Sandberg Suomen Yrittäjistä.

Asiantuntija Atte Rytkönen-Sandberg Suomen Yrittäjistä. Kuva: Markus Sommers

Työ- ja elinkeinoministeriö lähetti tänään lausunnoille esitysluonnoksen työsopimuslain muuttamiseksi. Lain soveltamisalaan oltaisiin lisäämässä vaatimus kokonaisharkinnasta sellaisissa tilanteissa, joissa työnteon luonne jää edelleen epäselväksi eli onko kyseessä työsuhteinen työ vai yrittäjätyö.

- Voimassa olevassa työsopimuslaissa määritellään, millä edellytyksillä työntekijän ja työnantajan välille syntyy työsopimussuhde. Tämä rajaus on hyvä ja tarkka.Jo tällä hetkellä kaikki virkasuhteiden ulkopuolella tehtävä työ voidaan määritellä olemassa olevien rajausten perusteella joko työsuhteessa tai yrittäjänä tehtäväksi työksi. Viime kädessä ratkaisut tehdään jo nykyään tapauskohtaisesti kokonaisharkintaan perustuen.

- On totta, että lisääntynyt yrittäjämäinen tapa tehdä työtä työsopimussuhteessa voi haastaa rajanvedon työn tekijöiden arjessa. Juridisesti rajanvetokysymys ei kuitenkaan ole toistaiseksi aiheuttanut ongelmia, eikä työryhmän työn kuluessa ole tullut esille tilanteita, joissa tapauskohtaisesti ei olisi pystytty nykylainsäädännön pohjalta ratkaisemaan, tehdäänkö työtä työntekijänä vai yrittäjänä.

Suomen Yrittäjät jätti eriävän mielipiteen ministeriön työryhmän esitykseen.

Työryhmän tehtävänä oli Marinin hallitusohjelman mukaisesti selvittää lainsäädännön muutostarpeita työn murroksen näkökulmasta ja työelämän epävarmuuden vähentämiseksi täsmentää työsopimuslain työsopimuksen käsitettä siten, että työsopimussuhteen naamiointi muuksi kuin työsopimukseksi estetään.

-  Voimassa oleva työsopimuslaki pitää nykyiselläänkin sisällään lain kiertämisen kiellon. Tältä osin esityksessä on päädytty aivan oikeaan lopputulokseen, koska mitään muutostarvetta ei sääntelyn osalta ole.

-  Suomessa ongelmana on, että työmarkkinarakenteet eivät kannusta yrittäjiä palkkaamaan työsopimussuhteista henkilökuntaa. Työnantajayrittäjien määrä ei ole Suomessa kasvanut koko tällä vuosituhannella. Siksi työlainsäädäntöön pitäisi tehdä sellaisia muutoksia, jotka pienentävät työllistämisen riskiä.

Asiantuntija Atte Rytkönen-Sandberg Suomen Yrittäjistä. Kuva: Markus Sommers

Inbjudan till massmedia: Tusen kommunala beslutsfattare samlas i Vasa 18-19 maj10.5.2022 09:08:57 EEST | Kutsu

I vilka kommuner är verksamhetsförutsättningarna för företagande de bästa i landet? Varför är vissa kommuner mer framgångsrika än andra? Erbjuder Finland företagen en bra grogrund för tillväxt och internationalisering? Vilken kommun har det bästa företagsklimatet? Bland annat dessa frågor diskuteras på Kommunledningens seminarium som Företagarna i Finland ordnar i Vasa 18-19 maj 2022. Temat i år är tillväxt och livskraft.

Yrittäjägallup: Puolet pk-yrityksistä riippuvaisia alustapalveluista9.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Puolet pk-yrityksistä on riippuvaivaisia alustapalveluista, kuten hakukoneista ja pilvipalveluista. Riippumattomia on vain 15 prosenttia yrityksistä, osoittaa Yrittäjägallup. - Pk-yritysten markkinointi ja myynti sekä välttämättömät liiketoiminnot pyörivät yhä useammin alustapalveluiden varassa, jotka ovat tyypillisesti yritysjättien tarjoamia. Uusi sääntely tulee parantamaan yritysten asemaa alustojen käyttäjinä, sanoo digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä Suomen Yrittäjistä.

Suomen ja Ruotsin yrittäjäjärjestöt: Nato-jäsenyys tärkeä yrittäjille ja yrityksille5.5.2022 12:30:00 EEST | Tiedote

// Kirjoitus on julkaistu alun perin Kauppalehdessä ja Dagens Industrissa 5.5.2022. // Nyt on aika. Vuosien jahkailu ja jaarittelu ovat ohi. Ruotsin ja Suomen yrittäjäjärjestöt haluavat lähettää vahvan viestin molempien maiden johdolle puolustusliitto Nato-jäsenyyden hakemiseksi mahdollisimman pian. Se vahvistaisi turvallisuutta, vapautta ja vakautta Pohjoismaissa ja koko Itämeren alueella. Tämä on olennaista yritysten ja yrittäjien kannalta. Se myös selkeyttäisi Ruotsin ja Suomen asemaa sekä vähentäisi Venäjän aiheuttamaa maihin kohdistuvaa markkinariskiä, joka on kasvanut Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Jäsenyys vahvistaisi yritystoiminnan edellytyksiä koko Pohjolassa. Nato-jäsenyys on nyt erityisen perusteltua, koska Ruotsin ja Suomen turvallisuusympäristössä on tapahtunut Venäjän hyökättyä Ukrainaan suuri muutos. Venäjän aloittama sota vaarantaa koko Euroopan vakauden. Myös pohjoisen Euroopan turvallisuustilanne on vakavampi ja vaikeammin ennakoitava. On syytä olettaa, että tilanne ei