Yrittäjät sote-uudistuksesta: ”Parantunut viime näkemästä”

- Esitys on parantunut viime näkemästä. Yritysten rooli on noteerattu selkeämmin. Pitää kuitenkin nähdä pykälät, jotta voi arvioida muutosten vaikuttavuutta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen arvioi hallituksen sote-esitystä.

Pentikäisen mukaan pakettiin jää korjattavaa edelleen.

- Esimerkiksi tuottajan ja järjestäjän eriyttäminen olisi palveluiden kehittymisen kannalta todella tärkeää, Pentikäinen sanoo.

Varatoimitusjohtaja Anssi Kujala arvioi, että hallituksen neuvotteluissa on pyritty huomioimaan yksityisen sektorin mahdollisuuksia muun muassa joidenkin alihankintaan liittyvien ehtojen osalta.

- Tiedotustilaisuudessa ei kuitenkaan tullut esille sellaisia muutoksia, että iso kuva lausunnolla olleesta versiosta olisi muuttunut. Esimerkiksi lupaus palvelusetelin käyttömahdollisuudesta jatkossakin ei ole uusi. Me esitimme sitä velvoittavaksi, Kujala sanoo.

- Odotimme myös selkeää linjausta vertailukelpoisen kustannuslaskennan kehittämisestä.

Plussaa Yrittäjiltä saavat esimerkiksi se, että työvoimaksi hankittujen vuokralääkäreitten oikeutta hoidon tarpeen arviointiin ja hoitoratkaisuihin ei enää ilmeisesti tarpeettomasti rajata. Myös kirjaus siitä, että valmistelussa huomioidaan myös henkilökohtainen budjetti, on hyvä edistysaskel. Nämä voi arvioida tarkemmin tosin vasta kun lakiesitykset perusteluineen on julkistettu.

Lainsäädännön arviointineuvoston kiinnitettävä huomiota sote-yritysten asemaan

Yrittäjien mukaan esityksen vaikutukset sote-alan pk-yritysten toimintaedellytyksiin ja palvelumarkkinoiden kehittämiseen on huomioitu puutteellisesti.

- Uudistuksesta puuttuu yli 18 000 sote-yrityksen merkitys osana suomalaisten palveluntuottajaverkostoa. Yksityisissä sote-yrityksissä työskentelee 80 000 ihmistä. Lainsäädännön arviointineuvoston on kiinnitettävä tähän huomiota, Kujala vaatii.

- Toivomme edelleen, että lopullinen sote-lakiesitys olisi sellainen, että se ottaa huomioon eri palveluntuottajat ja palvelutuotantoon käytettävissä olevat kaikki julkisen ja yksityisen puolen resurssit.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät: Konkurssilain koronapoikkeusten jatko suuri helpotus monelle yrittäjälle30.10.2020 07:56:42 EETTiedote

Koronapykälien voimassaoloaikaa jatketaan tammikuun 2021 loppuun saakka. - Päätös antaa työrauhaa monelle yrittäjälle ja on siksi tärkeä. Koronakriisin hätäratkaisujen jälkeen konkurssilakia pitäisi muuttaa pysyvästi niin, että vasta pidempi maksuviive antaisi mahdollisuuden hakea yritystä konkurssiin, työmarkkinajohtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä esittää.

Yrittäjät: Hyvä, että kustannustukea uudistetaan – hallituksen esityksessä kuitenkin korjattavaa21.10.2020 13:14:33 EESTTiedote

Suomen Yrittäjät on tyytyväinen, että hallitus on aikeissa jakaa uudestaan kustannustukea koronakriisistä kärsiville yrityksille. Hallituksen esityksessä on muutamia kohtia, joita on korjattava. - On kohtuutonta, jos ei saa tukea ja mahdollisesti ajautuu konkurssiin siksi, että toimialaluokka on väärä, pääekonomisti Mika Kuismanen nostaa esimerkin.