Yrittäjät: Syrjintä on jo kielletty, joustavat työjärjestelyt ovat jo arkipäivää

Ministeriön työryhmä ei pidä perusteltuna tehdä lakimuutoksia työ- ja perhe-elämän yhteensovittamiseksi. – Tämä on oikea johtopäätös. Työryhmässä käsiteltyjen tutkimusten ja selvitysten perusteella ei ole ilmennyt sellaisia ongelmia, joita nykyisellä sääntelyllä ei voitaisi ratkaista, asiantuntija Albert Mäkelä Suomen Yrittäjistä sanoo.

Asiantuntija Albert Mäkelä. Valokuvaaja Markus Sommers

Työ- ja elinkeinoministeriön työryhmä päätyi siihen, että selvitystyö ja laadittu muistio täyttävät hallitusohjelmakirjausten tarpeet.

Työryhmä ei pitänyt työsopimuslain muuttamista perusteltuna, koska raskaus- ja perhevapaasyrjintä on jo kielletty tasa-arvolaissa, ja kaksinkertainen sääntely aiheuttaisi soveltamisongelmia. Tasa-arvolain syrjinnän kielto kattaa myös määräaikaiset työntekijät.

- Syrjintä on aina kiellettyä, eikä sitä pidä hyväksyä. Perhevapaiden aikana tapahtuneet muutokset työpaikalla tai työtehtävissä eivät lähtökohtaisesti ole syrjintää, vaikka työntekijä kokisi ne epämieluisiksi, työryhmässä Suomen Yrittäjiä edustanut asiantuntija Albert Mäkelä sanoo.

Työryhmässä esitettiin, että perhevapaalta palaavien työntekijöiden tulisi olla erillisen irtisanomissuojan piirissä. Tällaisesta jälkisuojasta ei nykyisin ole erikseen säädetty.

- Tämä asettaisi työntekijät keskenään eri asemaan. Se olisi epäreilua eritoten niiden työntekijöiden kannalta, jotka eivät ole perhevapailla, Mäkelä jatkaa.

Joustavat työjärjestelyt ovat jo arkipäivää

Suomen Yrittäjät teetti työryhmän toimikauden aikana kyselyn, jossa tiedusteltiin työntekijöiltä ja yrityksiltä työn ja yksityiselämän yhteensovittamisesta ja työaikajoustoista.

Kyselyn mukaan 68 prosentilla työntekijöistä on tarvittaessa mahdollisuus sopia joustavista työjärjestelyistä työntekijän omista tarpeista johtuen.

Joustavista työjärjestelyistä voidaan aina sopia. Lisäksi lainsäädäntöön sisältyy jo nyt monia joustomahdollisuuksia työ- ja perhe-elämän yhteensovittamiseksi ja perhevapaauudistus lisää niitä entisestään, Mäkelä toteaa.

Osa-aikaisesta työstä voidaan sopia työpaikoilla

Työryhmän työn aikana on esitetty, että työntekijöillä pitäisi olla itsenäinen oikeus siirtyä osa-aikatyöhön ja päättää sen järjestelyistä.

- Tämä vaikeuttaisi töiden järjestelyä ja työnantajan toimintaa. Se myös lisäisi kauttaaltaan osa-aikatyötä, mikä ei olisi myöskään työntekijöiden etu. Osa-aikatyöstä voidaan jo nyt sopia työnantajan ja työntekijän välillä, ja tämä on hyvä malli, Mäkelä sanoo.

Asiantuntija Albert Mäkelä. Valokuvaaja Markus Sommers

Yrittäjät: Konkurssin tehnyt yrittäjä pääsee nopeammin jaloilleen – velkajärjestelylakiin useita parannuksia20.1.2022 14:16:04 EET | Tiedote

Hallitus esittää useita muutoksia velka-ahdingosta kärsiville yrittäjille. Ylivelkaantunut tai konkurssin kokenut yrittäjä pääsee jatkossa helpommin velkajärjestelyyn ja kohtuullisessa ajassa eroon vanhoista yritystoiminnan veloista. – Esityksellä tuetaan yrittäjyyttä ja yrittäjän pääsyä takaisin jaloilleen, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.