Yrittäjät tarjoaa liikkumisrajoituslaille osuvampia vaihtoehtoja

Yrittäjät vastustaa hallituksen esitystä liikkumisrajoituksista. ”Vakava pandemia pitää nujertaa, mutta liikkumisrajoituslaki on siihen väärä, tehoton ja epäselvä keino. Se iskisi lujaa tuhansiin kaupan ja palvelualan yrityksiin sekä kaataisi niitä turhaan ja aiheuttaisi työttömyyttä”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Liikkumisrajoituksilla on Yrittäjien mielestä parempia vaihtoehtoja, jotka sisältyvät Yrittäjien tänään eduskunnalle antamaan lausuntoon. Suomen Yrittäjät esittää liikkumisrajoituslain sijaan, että:

1. Kohdistetaan rokotuksia nopeasti ongelma-alueille, erityisesti Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle, joissa on rokotettu suhteellisesti vähemmän kuin muualla maassa.

2. Otetaan käyttöön nykyistä tiukempia kokoontumisrajoituksia ja lisätään tuntuvasti viestintää ongelmaryhmille lähipiirikontaktien välttämiseksi.

3. Säädetään nykyistä tarkemmin kauppojen ja palveluyritysten sallitusta yhtäaikaisesta enimmäisasiakasmäärästä. Palveluyrityksissä voidaan hyödyntää ajanvarausjärjestelmiä asiakasmäärien hallinnassa ja terveysturvallisen asioinnin varmistamisessa.

4. Jos liikkumisrajoituksia säädetään, ne on kohdennettava esimerkiksi kello 22 - 06 väliselle ajalle. Näin voidaan vähentää yksityistilaisuuksien kontakteja. Samalla voidaan kieltää kotona tapahtuvat yksityiset juhlat, joihin osallistuu muita kuin saman perheen jäseniä.

5. Maskipakko säädetään yleisenä sisätiloihin ja liikennevälineisiin, eikä velvoitetta kytketä liikkumisrajoituksiin.

Elinkeinovapautta ei pidä rajoittaa, kun tartunnat leviävät eritysiesti perhepiirissä

Yrittäjien mielestä elinkeinovapauden voimakas rajoitus on tarpeetonta, kun tartunnat leviävät tällä hetkellä erityisesti lähi- ja perhepiirissä.

- Mahdolliset rajoitukset on ehdottomasti kohdistettava tarkasti näihin tilanteisiin, asiantuntija Karoliina Katila sanoo.

- Pääkaupunkiseudulle ja Turun alueelle pitää kohdistaa nopeampia rokotustoimia, ja kokoontumisrajoituksia pitää entisestään tiukentaa ja valvoa, Katila lisää.

Yrittäjät muistuttaa, että kaupat ja palveluntarjoajat ovat panostaneet merkittävästi asioinnin turvallisuuteen ja omavalvontaan. Yritykset ovat valmiita tarvittaessa lisäämään entisestään turvallisen asioinnin takaamia toimia.

- Virus ei ole levinnyt juurikaan kaupoista tai palveluntarjoajien tiloista, Katila muistuttaa.

Tulkinnanvarainen esitys voi murentaa luottamusta kaikkia rajoitustoimia kohtaan

Eduskunnalle annettu esitys on Yrittäjien mielestä monella tapaa huono.

- Esitys ei ole selvä, tarkkarajainen eikä oikeasuhtainen. Se on epätarkka ja tulkinnanvarainen. Se on epäselvä niin kansalaisille kuin yrityksille. Se voi murentaa luottamusta kaikkia rajoitustoimia kohtaan, Pentikäinen sanoo.

- Esitys kohtelee yrityksiä eriarvoisesti. Rajoitukset kohdistuvat yrityksiin eri tavalla esimerkiksi koon perusteella. Se suosii suuria marketteja ja sorsii pieniä erikoiskaupan ja palvelualan yrityksiä. Se aiheuttaa matkailurajoitusten vuoksi ongelmia myös muualla maassa, hän toteaa.

- Rokotuksia pitää kohdentaa pahimmille tautialueilla. Ei ole järkeä, että rokotamme suhteellisesti eniten siellä, missä tautia on vähiten, ja vähiten siellä, missä tautia on eniten, Pentikäinen sanoo.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjägallup: Määräaikaisten työsopimusten helpottaminen auttaisi työllistämään tehokkaimmin13.4.2021 11:16:24 EEST | Tiedote

Suurempi vapaus tehdä määräaikaisia työsopimuksia kannustaisi yrittäjiä eniten palkkaamaan lisää työntekijöitä, käy ilmi Yrittäjägallupista. – Koronakriisin exit-toimena kannattaisi ehdottomasti helpottaa määräaikaisia työsopimuksia. Se ei maksaisi mitään, mutta toisi todennäköisesti uusia työpaikkoja. Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen sanoo.