Yrittäjät: Ulkonaliikkumiskielto olisi täyskatastrofi yrityksille

Hallitus suunnittelee ulkonaliikkumiskieltoa, joka käytännössä tarkoittaisi asiointi- ja kyläilykieltoa niillä alueilla, joita se koskisi. ”Tämä olisi täyskatastrofi pääkaupunkiseudun kaupan ja palvelualan yrityksille, joista moni on jo nyt henkitoreissaan”, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers. Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Yrittäjät vetoaa päättäjiin, että ulkonaliikkumiskiellon sijaan tutkitaan kaikki muut keinot taudin taltuttamiseen. Asiaa on käsitelty hallituksessa tällä viikolla.

- Maskipakkoa voidaan edelleen tiivistää ja laajentaa. On myös muita keinoja hillitä pandemiaa. Ulkonaliikkumiskieltoa olisi lisäksi hyvin vaikea, ellei mahdoton valvoa, Pentikäinen sanoo.

- Ymmärrämme tautitilanteen vakavuuden, mutta päättäjien pitää ymmärtää myös liikkumiskiellon hinta: työttömyys, konkurssit ja niiden aiheuttamat seuraukset. Politiikkaa ei voi tehdä vain pandemiaa ajatellen. Pitää nähdä kokonaisuus, hän lisää.

Jos asiointikielto tulee voimaan, se tarkoittaa erittäin suuria ongelmia niille kaupan ja palvelualojen yrityksille, jotka toimivat kiellon piirissä olevilla alueilla. Jo tällä hetkellä yritysten vaikeudet ovat suurimmat pääkaupunkiseudulla.

- Jos kielto kestää viikkoja, se voi tarkoittaa miljardiluokan liikevaihtomenetyksiä, Pentikäinen sanoo.

Jos hallitus edistää ulkonaliikkumiskieltoa, sen pitää ehdottomasti samalla aikaa linjata yritystuista ja lainsäädäntömuutoksista, jotka auttavat yrityksiä selviytymään.

- Tukilinjaukset pitää tehdä samalla, jotta yrityksillä on edes jonkinlainen näkymä eteenpäin. Lisäksi pitää nopeuttaa yhteistoiminta- ja lomautusprosesseja, jotta yrityksillä on edes mahdollisuus sopeutua uuteen tilanteeseen. Myös rokotuksia pitää keskittää välittömästi alueille, joilla tauti leviää pahimmin ja jotka uhataan sulkea, Pentikäinen vaatii.

- Jos asiointikielto tulee voimaan maaliskuussa, myös sopeuttamista tukevat lainsäädäntömuutokset ja tieto kompensaatiomalleista pitää olla tiedossa, hän edellyttää.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät: Lupaus yritysten auttamisesta kriisin yli lunastettava - 10 keinoa auttaa yrityksiä30.3.2021 09:23:39 EEST | Tiedote

Suomen Yrittäjät esittää 10 konkreettista keinoa, jotka tarvitaan, jotta yritykset selviytyvät pitkittyneestä koronakriisistä. - Hallitus on luvannut toistuvasti, että se auttaa yrityksiä kriisin yli eikä elinkelpoisia yrityksiä päästetä konkurssiin. Lupaus pitää lunastaa ja tukitoimia lisätä rajoitustoimien kiristyessä, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.