Yrittäjät: Vahva tuki työttömyysturvan uudistamiselle

- Kannatamme vahvasti eläkeputken poistamista, työssäoloehdon yksinkertaistamista ja ansiosidonnaisen työttömyysturvan uudistamista työllistymistä tukevaksi, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Yrittäjistä kommentoi valtiovarainministeriön virkamiesmuistiota. Muitakin toimia kuitenkin tarvitaan.

Valtiovarainministeriö julkisti perjantaina virkamiesmuistion uudistuksista, joilla voidaan sekä kasvattaa työllisyyttä että vahvistaa julkista taloutta.

Suomen Yrittäjien mukaan ministeriön virkamiesten esitys siitä, että eläkeputki poistettaisiin ja työttömyysturvajärjestelmä uudistettaisiin työllistymistä tukevaksi, ovat tehokkaita keinoja parantaa työllisyyttä.

- Raportti osoittaa, että nämä keinot ovat vaikuttavia. Työttömyysturvajärjestelmää on välttämätöntä uudistaa. Raportti antaa sille hyvät askelmerkit. Lisäksi on toteutettava oikeudenmukaisuutta lisäävä yleinen ansioturva siten, että kaikki, jotka maksavat vakuutusmaksuja, ovat myös ansiosidonnaiseen etuuteen oikeutettuja, Pentikäinen sanoo.

- Pitää myös helpottaa nuorten oppisopimuksia. Tällä hetkellä oppisopimusjärjestelmä ei palvele hyvin nuoria, koska se on ylihinnoiteltu yritysten ja nuorten ulottumattomiin.

Työllistämistä pitää helpottaa

Yrittäjien mukaan lisäksi tarvitaan uudistuksia, jotka helpottavat yritysten mahdollisuuksia tarjota ihmisille työtä.

- Koronakriisi on osoittanut, että samallakin toimialalla yritykset tarvitsevat hyvin erilaisia toimenpiteitä töiden ja työehtojen järjestelyyn. Tarvitaan lisää yrityskohtaisuutta työehtojen sopimiseen, Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula sanoo.

- Niin voidaan säilyttää työpaikkoja ja synnyttää niitä lisää. Tutkimukset osoittavat erityisesti sen, että paikallinen sopiminen parantaa tuottavuutta ja sitä kautta työllisyyttä, Makkula toteaa.

Lisäksi erityisesti nuorten työmarkkina-aseman parantamiseksi tarvitaan toimia.

- Työn tekemisen helpottamista opintojen ohella, kunhan opinnot etenevät, on erinomainen esitys. Ei ole mitään järkeä estää työntekoa, Makkula sanoo.

Rakenteet kuntoon

- Nyt on aika laittaa työmarkkinoiden rakenteet kuntoon. Se vahvistaa kriisinkestävyyttä niin koko yhteiskunnassa kuin yksilötasolla, Pentikäinen painottaa.

- Suomen ongelma on se, kuten virkamiehet toteavat, että työmarkkinoiden palautuminen kriiseistä kestää kovin kauan, mikä uhkaa nostaa rakenteellista työttömyyttä.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät tartuntatautilain muutoksista: Elinkeinovapautta ei tule rajoittaa enempää kuin on välttämätöntä25.9.2020 05:07:00 EESTTiedote

- On käytettävä tehokkaita keinoja tartuntojen leviämisen estämiseksi ja pyrittävä kaikin keinoin siihen, että yhteiskunta pysyy auki ja että yritykset voivat harjoittaa normaalia liiketoimintaa. Elinkeinovapautta ei kuitenkaan pidä rajoittaa enempää kuin on välttämätöntä, työmarkkinajohtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä kommentoi esitystä tartuntatautilain muuttamiseksi.