Yrittäjät: Yhteiskuntaa pitää avata asteittain

- Yhteiskuntaa ja taloutta pitää avata asteittain varovaisesti jo lähiviikkoina, jos tautitilanne sen mahdollistaa, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen esittää.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

- Hallitus purki Uudenmaan eristyksen etuajassa, koska se ei ollut välttämätön koronaviruksen leviämisen torjumiseksi. Hallituksen on syytä pohtia myös muiden rajoitusten asteittaista purkua - toki varoen, jotta vaarallinen ja arvaamaton tartuntatauti ei leviä, Pentikäinen sanoo.

Koronavirus on pysynyt rajoitustoimien vuoksi hallinnassa odotettua paremmin. Samalla on lisätty hoito-, suoja- ja testikapasiteettia eri puolilla. Tautitilanteessa on myös alueellisia eroja.

- Meillä on enemmän liikkumatilaa arvioida rajoituksia, muun muassa koulujen osalta. Harkintaa pitää tehdä huomioiden tautitilanne ja yhteiskunnan kokonaisetu, erityisesti hauraimmassa asemassa olevien tilanne, Pentikäinen sanoo.

- Jos rajoituksia ei päästä nopeasti purkamaan, hinta nousee kohtuuttomaksi sekä kansantalouden että kansanterveyden näkökulmasta. Talouden sulkeminen ruokkii työttömyyttä, millä on laajoja vaikutuksia, myös lapsiin.

Yrittäjägallupin mukaan noin kymmenes yrityksistä on menettänyt koko liikevaihtonsa ja noin kolmannes yli puolet. Viidennes on maksuvaikeuksissa. Suoria tukia on saanut toistaiseksi pieni osa hakeneista.

- Monen yrityksen, yrittäjän ja perheen tilanne on erittäin vaikea. Luvattu suora tuki päätyy yrityksiin liian hitaasti. Moni ajautuu syvään ahdinkoon ennen avun saapumista, hän toteaa.

Ravintola-alan asteittaista avaamista harkittava

Yrittäjät esittää harkittavaksi ravintola-alan asteittaista varovaista avaamista lähiviikkoina. Pentikäisen mielestä ravintola-alan sulkemisen ei tarvitse olla joko tai -asia. Vaihtoehtoja pohdittiin myös hallituksen esityksessä ja perustuslakivaliokunnan lausunnossa.

- Ravintoloita ja kahviloita voi avata harkitusti vähän kerrallaan tautitilanne huomioiden. Voi olla maantieteellisiä, aukioloaikoihin liittyviä, asiakasmääriin tai riskiryhmiin liittyviä rajoituksia, hän sanoo.

- Elinkeinovapautta ei pidä rajoittaa välttämätöntä enempää. Jos ravintola-ala pidetään lähes kokonaan kiinni noutotoimintaa lukuun ottamatta, se vaarantaa alan ja sen arvoketjun yritysten olemassaolon ja kymmeniä tuhansia työpaikkoja, Pentikäinen muistuttaa.

Suomessa on noin 10 000 ravintolayritystä. Ne työllistävät noin 50 000 ihmistä. Lisäksi on paljon yrityksiä alan arvoketjussa. Eduskunta on päättänyt, että ravintolat ovat suljettuna toukokuun loppuun koronan vuoksi.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Suomen Yrittäjät ei näe työ- ja elinkeinoministeriön kaavailemaa kansallista yritysvastuulakia tehokkaana ratkaisuna ongelmaan, joka pitää sisällään ihmisoikeuksien toteutumisen tai ympäristöön kohdistuvien haittavaikutusten arvioimista liiketoiminnassa. Mikäli yritysvastuun osalta halutaan luoda velvoittavaa sääntelyä, tulee se toteuttaa EU-tasolla. Vain suomalaisia yrityksiä koskeva sääntely heikentää suomalaisten yritysten kilpailuasemaa eurooppalaisiin verrokkeihin verrattuna.

Etelä-Karjala ja Varsinais-Suomi aktiivisimpia omistajanvaihdosten edistämisessä29.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Etelä-Karjalassa ja Varsinais-Suomessa omistajanvaihdospalvelut toimivat maakunnista parhaiten. Lisäksi omistajanvaihdospalvelut ovat viime vuosina kehittyneet koko maassa parempaan suuntaan. Sukupolvenvaihdosten ja yrityskauppojen edistäminen on kuitenkin yhä edelleen liian projektiluontoista, mikä estää toiminnan pitkäjänteisen kehittämisen. Tiedot käyvät ilmi evaluoinnista, jonka teki Seinäjoen ammattikorkeakoulu valtakunnallisen Omistajanvaihdosfoorumin toimeksiannosta.