Yrittäjät: Yksityinen sektori laajasti rokottamaan suomalaisia

Yksityiset terveysyritykset pitää ottaa laajalti mukaan toteuttamaan koronarokotuksia Suomessa, jotta rokotukset saadaan toteutettua nopeasti ja tehokkaasti, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen vaatii.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Sosiaali- ja terveysministeriö tiedotti tänään, että Suomi tavoittelee koronarokotusten aloittamista 27.12., mikäli myyntiluvat ja toimitukset ovat kunnossa.

- Pitää välttää virheitä, joita on tehty koronatestien ja jäljityksen kanssa, kun ei ole hyödynnetty tehokkaasti yksityisen sektorin resursseja, Pentikäinen sanoo.

- Mitä nopeammin rokotusoperaatio toteutuu, sitä pikemmin Suomi myös toipuu koronakriisistä. Se on olennaisen tärkeää paitsi terveydelle myös taloudelle ja työllisyydelle, Pentikäinen perustelee.

Rokotuksen pitää olla Yrittäjien mielestä maksuton myös yksityistä jakelukanavaa käyttäville.

- Suuri osa suomalaisia on hyvien työterveyspalveluiden piirissä. On erittäin tärkeää, että ne valjastetaan rokottamaan suomalaisia alusta alkaen, Pentikäinen toteaa.

- Koronarokotusten kustannukset kuuluvat valtiolle, eivät työnantajille, joille on tullut pandemian vuoksi ylimääräisiä kustannuksia jo valtavasti, hän sanoo.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät: Näin EU-rahat tulee käyttää tehokkaasti pk-yrityksien elvyttämiseen29.12.2020 11:04:38 EETTiedote

Yrittäjien aluekehitysohjelma tarjoaa ehdotuksia koronasta toipumiseen. Yrittäjät haluaa, että elpymisvarat on käytettävä pk-yrityksien uuden kasvun vahvistamiseen. Suomessa on lähivuosina käytössä ennätysmäärä varoja yrityksien ja alueiden kehittämiseen. – Sitä pitää käyttää nyt ensisijaisesti pk-yritysten elpymiseen, sanoo Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala.