Yrittäjät: Yksityinen sektori laajasti rokottamaan suomalaisia

Yksityiset terveysyritykset pitää ottaa laajalti mukaan toteuttamaan koronarokotuksia Suomessa, jotta rokotukset saadaan toteutettua nopeasti ja tehokkaasti, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen vaatii.
Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Sosiaali- ja terveysministeriö tiedotti tänään, että Suomi tavoittelee koronarokotusten aloittamista 27.12., mikäli myyntiluvat ja toimitukset ovat kunnossa.

- Pitää välttää virheitä, joita on tehty koronatestien ja jäljityksen kanssa, kun ei ole hyödynnetty tehokkaasti yksityisen sektorin resursseja, Pentikäinen sanoo.

- Mitä nopeammin rokotusoperaatio toteutuu, sitä pikemmin Suomi myös toipuu koronakriisistä. Se on olennaisen tärkeää paitsi terveydelle myös taloudelle ja työllisyydelle, Pentikäinen perustelee.

Rokotuksen pitää olla Yrittäjien mielestä maksuton myös yksityistä jakelukanavaa käyttäville.

- Suuri osa suomalaisia on hyvien työterveyspalveluiden piirissä. On erittäin tärkeää, että ne valjastetaan rokottamaan suomalaisia alusta alkaen, Pentikäinen toteaa.

- Koronarokotusten kustannukset kuuluvat valtiolle, eivät työnantajille, joille on tullut pandemian vuoksi ylimääräisiä kustannuksia jo valtavasti, hän sanoo.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin keskusjärjestö, joka ajaa yrittäjien sekä pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäseniä Yrittäjien paikallisyhdistyksissä on lähes 70 000 ja toimialajärjestöissä noin 36 000. Ne työllistävät Tilastokeskuksen (2023) mukaan yrittäjät mukaan lukien noin 590 000 henkilöä ja yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 171 miljardia euroa. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 372 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.