Yrittäjät: Yritykset huolehtineet koronaturvallisuudesta hyvin - tiloja ei pidä sulkea varmuuden vuoksi

- Viranomaiselle ei tule antaa valtuuksia sulkea tiloja vain varmuuden vuoksi. Jos jotain suljetaan, siihen pitää olla näyttöjä ja perusteita, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi tartuntatautilakiesitystä.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers. Kuva median vapaasti käytettävissä.

Eduskunta käsittelee parhaillaan hallituksen esittämiä muutoksia tartuntatautilakiin. Tarkoitus on, että erilaisia palveluja voidaan koronavirusepidemian aikana tarjota asiakkaille sillä tavoin turvallisesti, että uusien tartuntojen leviämistä voitaisiin mahdollisimman tehokkaasti estää.

- Ymmärrämme hyvin lakiesityksen tarkoituksen. Pitää olla riittävän keinot pandemian hallintaan. Se on tärkeää myös yritysten kannalta, Pentikäinen sanoo.

- Esityksellä ollaan kuitenkin puuttumassa elinkeinovapauteen, joka tuo hyvinvoinnin yhteiskuntaan. Näin vietäisiin happea yhteiskunnasta, ja siihen pitää olla todella vahvat perustelut. Sitä ei voi tehdä kevyin perustein ilman kunnon näyttöjä.

“Pitää luottaa siihen, että jokaisen yrityksen intressi on välttää tartunnat”

Ensimmäisessä vaiheessa edellytettäisiin yleisiä hygieniatoimenpiteitä. Jos ne eivät riitä, voitaisiin velvoittaa toiminta järjestämään siten, että asiakkaiden on mahdollista välttää lähikontakti toisiinsa.

Viimesijaisena keinona ehdotetaan, että kunta tai aluehallintovirasto voisi sulkea tiettyjen erityisen tartuntariskin muodostavat liikunta- ja urheilutilat sekä huvi- ja virkistystilat enintään kahdeksi viikoksi.

Ehdotus on ongelmallinen, koska erityisen riskin toiminnot ja tilat on liian väljästi määritelty ja lueteltu myös sellaisia, joihin ei ole riittävää näyttöä tartuntojen leviämisestä.

- Eduskunnan kannattaa nyt muuttaa esitystä niin, että se ottaa huomioon jokaisen mahdollisen päätöksen kohteena olevan yrityksen tai tahon toteuttamat erityisjärjestelyt tai yksittäisen tilan erityispiirteet, jotka voivat lieventää erityisen tartuntariskin olemassaoloa tai poistaa sen kokonaan, asiantuntija Karoliina Katila Suomen Yrittäjistä huomauttaa.

- Yrityksissä on tehty paljon varotoimenpiteitä. On panostettu hygieniaan, rajoitettu kävijämääriä ja tehty muutoksia, joilla estetään lähikontakteja. Pitää luottaa siihen, että jokaisen yrityksen intressi on välttää tartunnat, Katila sanoo.

- Tilojen sulkeminen voi merkitä täydellistä elinkeinotoiminnan pysähtymistä ja merkittävää elinkeinovapauden rajoittamista, Katila muistuttaa.

Konkurssiaalto odotettavissa, sitä madallettava kaikin keinoin

- Monen yrityksen - esimerkiksi ravintola-, majoitus-, virkistys- ja viihdealoilla - on heikentynyt viime kuukausina. Lisäksi esimerkiksi konkurssilain väliaikainen muutos on loppumassa nyt tammikuun lopussa. Voi syntyä tilanne, jos uudet rajoitukset lisäävät konkurssiaaltoa. Siksi niiden rinnalla pitää olla myös tukitoimia, Pentikäinen sanoo.

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.

Suomen Yrittäjien asiantuntija Karoliina Katila. Kuva: Markus Sommers. Kuva median vapaasti käytettävissä.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät: Näin EU-rahat tulee käyttää tehokkaasti pk-yrityksien elvyttämiseen29.12.2020 11:04:38 EETTiedote

Yrittäjien aluekehitysohjelma tarjoaa ehdotuksia koronasta toipumiseen. Yrittäjät haluaa, että elpymisvarat on käytettävä pk-yrityksien uuden kasvun vahvistamiseen. Suomessa on lähivuosina käytössä ennätysmäärä varoja yrityksien ja alueiden kehittämiseen. – Sitä pitää käyttää nyt ensisijaisesti pk-yritysten elpymiseen, sanoo Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala.