Yrittäjät: Yrityksille korvattava nopeasti vahingot, rokotuksia keskitettävä pahimmille pandemia-alueille

Hallitus ilmoitti torstaina uusista rajoitustoimista koronakriisin voittamiseksi. “Monen yrityksen selkäranka uhkaa murtua. Kun yrityksiä suljetaan, yrittäjille pitää korvata syntyvät vahingot nopeasti”, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

- Rokotuksiin pitää laittaa lisää vauhtia ja niitä pitää keskittää ensin alueille, joilla tauti on pahin, Mikael Pentikäinen korostaa.

- Pandemia pitää nujertaa. On myös yrittäjien ja yritysten etu, että tauti ei karkaa käsistä. Emme kyseenalaista terveysviranomaisten arvioita, hän sanoo.

- Hallituksen pitää kantaa täysi vastuu yritysten auttamisesta. Työkaluna kannattaa käyttää täysimääräisesti kustannustuki III:sta, koska uusien tukimuotojen valmistelu kestää väistämättä kauan.

Yrittäjien mukaan tukeen pitää riittää, että liikevaihto on laskenut 20 prosenttia. Tuen minimi pitää laskea tuhanteen euroon. Kustannusten omavastuuosuutta pitää laskea kymmeneen prosenttiin nykyisestä 30 prosentista. Toimialakohtaisesta liikevaihtokriteeristä pitää tässä tilanteessa luopua kokonaan. Myös uusia yrityksiä pitää auttaa.

- Tuki pitää saada jakoon mahdollisimman pian, viimeistään maaliskuun lopussa. Se on mahdollista, jos tukikausi päättyy tammikuun loppuun.

Yt- ja lomautusprosessia pitää nopeuttaa heti

Jos yrityksiä suljetaan, siihen pitää Yrittäjien mukaan kertoa perusteet julkisesti. Muuten päätösten hyväksyttävyys katoaa. Myös alueellinen harkinta on välttämätöntä.

- Tilanne on hyvin erilainen eri puolilla maata. Siksi myös toimien pitää olla alueellisia ja viestinnän kirkasta. Toistaiseksi viestintä on ollut liian epäselvää, Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät vaatii myös yt- ja lomautusaikojen nopeuttamista.

- Lainsäädäntöä pitää muuttaa ja järjestöjen pikaisesti sopia yt- ja lomautusprosessin nopeuttamisesta - kuten 2020 tehtiin. Ne ovat kohtuuttoman hitaat nykyoloihin ja vaikeuttavat työpaikkojen säilyttämistä ja yritysten pelastamista, Pentikäinen sanoo.

- Vetoan myös verottajaan ja työeläkeyhtiöihin, että ne tekevät maksuohjelmia eivätkä käynnistä konkurssiprosesseja tässä tilanteessa.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Markus Sommers

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjägallup: Määräaikaisten työsopimusten helpottaminen auttaisi työllistämään tehokkaimmin13.4.2021 11:16:24 EEST | Tiedote

Suurempi vapaus tehdä määräaikaisia työsopimuksia kannustaisi yrittäjiä eniten palkkaamaan lisää työntekijöitä, käy ilmi Yrittäjägallupista. – Koronakriisin exit-toimena kannattaisi ehdottomasti helpottaa määräaikaisia työsopimuksia. Se ei maksaisi mitään, mutta toisi todennäköisesti uusia työpaikkoja. Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen sanoo.

Yrittäjät: Lupaus yritysten auttamisesta kriisin yli lunastettava - 10 keinoa auttaa yrityksiä30.3.2021 09:23:39 EEST | Tiedote

Suomen Yrittäjät esittää 10 konkreettista keinoa, jotka tarvitaan, jotta yritykset selviytyvät pitkittyneestä koronakriisistä. - Hallitus on luvannut toistuvasti, että se auttaa yrityksiä kriisin yli eikä elinkelpoisia yrityksiä päästetä konkurssiin. Lupaus pitää lunastaa ja tukitoimia lisätä rajoitustoimien kiristyessä, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.