Yrittäjät: Yritysten vuokria laskettava heti

Moni pk-yritys ei selviä tällä hetkellä koronakriisin vuoksi vuokristaan ja uhkaa ajautua tämän vuoksi konkurssiin. - Kaikkien vuokranantajien pitää tulla yrityksiä vastaan koronakriisin ajaksi. Konkurssiaalto ei ole vuokranantajienkaan etu, Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen vetoaa.

Hallituksen perjantaina julkistama koronakriisipaketti helpottaa lomautuksia ja nopeuttaa yt-prosessia. Se auttaa yrityksiä laskemaan henkilöstökuluja, ja on siksi tärkeä osa yritysten pelastuspakettia.

Tarvitaan myös muita keinoja. Vuokrat ovat monelle kaupan, ravintola-alan ja muiden palvelualojen yritysten keskeinen kustannuserä.

- Palvelualoja uhkaa koronan aiheuttama konkurssitsunami. Tuhansia yrityksiä uhkaa kaatua. Pitää käyttää kaikki keinot tuhon estämiseen, Pentikäinen sanoo.

- Vetoamme voimakkaasti kaikkiin vuokranantajiin, että vuokrissa tullaan heti vastaan. Valtion, kuntien, eläkeyhtiöiden ja muiden instituutioiden on näytettävä esimerkkiä. Moni on jo joustanut, mistä yrittäjät kiittävät.

Yrittäjät ja Kuntaliitto ovat antaneet asiasta myös yhteisen suosituksen.

- Vuokramarkkinoilla on paikoin käynnissä härski isomman kumppanin sanelu, jossa pienet jauhautuvat hengiltä, Pentikäinen sanoo

- On myös monia vuokranantajia, jotka eivät ole joustaneet tai jousto on ollut mitätön. Näitä on erityisesti kansainvälisten kiinteistösijoittajien joukossa.

Pentikäisen mukaan olisi tärkeää, että vuokria lasketaan kriisiajaksi todella reilusti. Julkiset toimijat ja instituutiot voisivat jättää ne jopa perimättä. Tämä voisi pelastaa monia yrityksiä pahimman yli.

Yrittäjät muistuttaa, että on myös paljon yrittäjiä, jotka toimivat vuokranantajia.

- Heidän asemansa pitää turvata pankkien ja Finnveran yhteistyöllä kriisin yli. He ovat olleet usein ensimmäisinä tulemassa vastaan asiakkaitaan, Pentikäinen muistuttaa.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjän oikeutta työttömyysturvaan laajennetaan - auttaa turvaamaan yrittäjien toimeentuloa ja pelastamaan yrityksiä2.4.2020 14:48:30 EESTTiedote

Hallitus esittää, että yrittäjä voisi saada työttömyysturvaa ilman, että lopettaa yrityksensä. - Tämä on erittäin tarpeellinen esitys. Monen yrittäjän taloustilanne on vaikeutunut dramaattisesti koronan vuoksi. Annamme hallitukselle tunnustuksen siitä, että se laati nopeasti hyvän esityksen, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.