Yrittäjiltä sata ehdotusta Elvy Suomi -ohjelmassa kasvun vauhdittamiseksi

Suomen Yrittäjät esittää hallitusohjelman tarkistamista ja yhteiskuntaa uudistavaa laajaa Elvy Suomi -toimenpideohjelmaa. - Koronakriisi korostaa uudistusohjelman merkitystä. Talous on saatava vahvaan kasvuun ja työllisyys selvästi nykyistä korkeammalle tasolle. Se vaatii rohkeita uudistuksia yritysten toimintamahdollisuuksien parantamiseksi, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo.

Suomen Yrittäjien liittokokous hyväksyi lauantaina Elvy Suomi -ohjelmaan liittyvän kannanoton. Elvy Suomi -ohjelmassa on sata ehdotusta hallitusohjelmaan Suomen uudistamiseksi.

Elvy Suomi -ohjelma korostaa yrittäjyyden merkitystä ja rakenneuudistusten tärkeyttä.

- Suomi tarvitsee enemmän kuin koskaan yrityksiä ja kasvuhakuisia yrittäjiä. Se on olennaista, koska yrittäjät luovat työtä ja kasvua. Siksi tarvitsemme yrittäjyyttä tukevia rakenneuudistuksia, Mäkynen korostaa.

- Aivan erityisesti tarvitaan työmarkkinauudistuksia. Emme selviä, jos työllisyysaste ei olennaisesti nouse. Pitää lisätä voimakkaasti työpaikkasopimista, uudistaa työttömyysturvaa, joustavoittaa työelämän sääntelyä ja helpottaa nuorten työllistymistä, Mäkynen listaa.

- Korkeampi työllisyys on välttämätöntä myös julkisen talouden kannalta. Koronakriisi kasvattaa rajusti velkataakkaa. Suomella pitää olla uskottava polku julkisen talouden tervehdyttämiseksi. Yrittäjillä ja yrityksillä on siinä keskeisin rooli, hän muistuttaa.

Yrittäjät korostaa, että muuallakin kuin työmarkkinoilla tarvitaan rakennereuudistuksia: pitää lisätä kilpailua, yksityistää toimintoja, toteuttaa monituottajamalliin tukeutuva sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus, edistää ilmastonsuojelua sekä lisätä työperäistä maahanmuuttoa. Myös kasvua tukevalla veropolitiikalla on suuri merkitys.

- Verotuksen tulee kannustaa yrittäjyyteen ja riskinottoon. Jos niin ei käy, yrittäjät kaikkoavat. Yrittäjäriski on usein suuri ja poikkeaa sijoittajariskistä. Sen pitää näkyä verotuksessa, Mäkynen sanoo.

Liittokokous valitsee järjestölle myös uuden puheenjohtajan, kun Jyrki Mäkysen kausi päättyy. Valinnat tehdään myöhemmin lauantaina.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät: Hyvä, että kustannustukea uudistetaan – hallituksen esityksessä kuitenkin korjattavaa21.10.2020 13:14:33 EESTTiedote

Suomen Yrittäjät on tyytyväinen, että hallitus on aikeissa jakaa uudestaan kustannustukea koronakriisistä kärsiville yrityksille. Hallituksen esityksessä on muutamia kohtia, joita on korjattava. - On kohtuutonta, jos ei saa tukea ja mahdollisesti ajautuu konkurssiin siksi, että toimialaluokka on väärä, pääekonomisti Mika Kuismanen nostaa esimerkin.

Työelämägallup: Valtaosa työllisistä olisi tyytyväisiä, jos työnantaja maksaisi YTK:n jäsenmaksun12.10.2020 14:32:00 EESTTiedote

61 prosenttia työllisistä olisi tyytyväisiä, jos työnantaja maksaisi työsuhde-etuna heidän puolestaan jäsenmaksun Yleiseen työttömyyskassaan. - Liian moni on edelleen ilman ansiosidonnaista turvaa. Rohkaisemme työnantajia tarjoamaan tätä työsuhde-etua, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi Työelämägallupin tulosta.