Yritykset ennakoivat markkinoiden heikkenemistä

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne on vielä melko normaali, mutta loppuvuoden odotukset ovat selkeästi vaisut. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Nykytila on melko normaali, mutta alueemme yritykset ennakoivat markkinoiden heikkenemistä. Erityisesti rakennusteollisuuden näkymät ovat synkät. Lisäksi palvelualoilla hintojen nousu, inflaatio ja korkojen nousu vaikuttavat kulutukseen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Suhdannenäkymät ovat lähes samat kuin huhtikuussa. Heinäkuussa Hämeessä vastanneista yrityksistä 69 prosenttia odotti suhdanteiden pysyvän ennallaan tai paranevan, kun huhtikuussa vastaava osuus oli 70 prosenttia.

Yritysten tuotanto- ja myyntimäärät lisääntyivät hieman huhti-kesäkuun aikana, mutta tuotannon arvioidaan supistuvan lähikuukausien kuluessa. ”Heinäkuussa vastanneista 17 prosenttia arvioi tuotannon määrän olevan suurempi seuraavan kolmen kuukauden aikana, kun huhtikuussa vastaava osuus oli 23 prosenttia”, Eerikäinen kertoo.

Kannattavuuden arvioidaan kohonneen keskimäärin aavistuksen verrattuna vuodentakaiseen tilanteeseen. ”Hämeessä yritykset ovat reagoineet riittävän ripeästi ja yritysten kannattavuus on itse asiassa säilynyt keskimäärin paremmin kuin muualla Suomessa”, toteaa Eerikäinen.

Työvoiman saatavuus, riittämätön kysyntä ja materiaalipula kasvun esteinä

Pula ammattitaitoisesta työvoimasta ja tuotantomateriaaleista heikentävät hämäläisyritysten kasvunäkymiä.Lisäksi 28 prosenttia vastanneista yrityksistä kertoo riittämättömästä kysynnästä.

”Ammattitaitoisen työvoiman saatavuus on alueemme yritysten suurin tuotannon kasvun este ja työvoimapulaa on edelleen 30 prosentilla vastanneista, kun huhtikuussa osuus oli 39 prosenttia. Lisäksi heikko kysyntä ja materiaalipula ovat yritysten kasvun esteinä.Yhä 26 prosentilla yrityksistä on pulaa materiaaleista ja kapasiteetista, kun huhtikuussa osuus oli 28 prosenttia”, Eerikäinen toteaa.

Hämeessä yritysten henkilökunnan määrän ennakoidaan kohonneen hieman huhti-kesäkuun aikana ja henkilöstömäärän odotetaan pysyvän kausivaihtelu huomioon ottaen lähes ennallaan lähikuukausina. ”Vastanneista 10 prosenttia arvioi henkilökunnan määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana suurempi, kun huhtikuussa osuus oli 20 prosenttia”, sanoo Eerikäinen.

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Se on osa EU:n harmonisoitua suhdannekyselyjärjestelmää. Tuloksissa on laskettu yhteen teollisuus, rakentaminen ja palvelut. Aluekatsauksen tuloksia ei ole koko maan Suhdannebarometrituloksista poiketen painotettu, eli kaikki yritykset saavat yhtä suuren painoarvon. Kysely tehtiin heinäkuussa Hämeen kauppakamarin ja EK:n jäsenyrityksille. Vastaajayrityksiä oli Hämeestä 92 ja ne työllistävät yli 18 000 henkilöä.

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Hämeessä varovaisen toiveikkaat suhdannenäkymät21.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Työvoimapula ja kannattavuuden heikkeneminen vaikuttavat yritysten suhdannenäkymiin Hämeessä, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta talouskyselystä. ”Alueemme yritysten suhdannenäkymät ovat varovaisen positiivisia ja yritykset uskovat tilauskannan kasvuun. Pula osaavasta työvoimasta lisää kuitenkin haasteita yritysten toimintaan. Lisäksi tuotantokustannusten nousu vaikuttaa yritysten kannattavuuteen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yrityksillä patoutuneita hintapaineita17.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hämeessä yrityksillä on paineita nostaa myyntihintoja tuotantokustannusten kallistumisen takia, selviää kauppakamarin tuoreesta talouskyselystä. ”Alueemme yrityksillä on selkeästi patoutunut tarve siirtää tuotantokuluja myyntihintoihin, ja lähikuukausina yritykset arvioivatkin joutuvansa nostamaan hintoja keskimääräisesti enemmän kuin muualla Suomessa vastanneet yritykset”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille4.6.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 4.6.2022 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus päätti viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.