Yritykset ja työpaikat vaarassa - Tärkeät asiantuntijat jäävät rajalle

Suomen rajojen sulkeminen uhkaa pysäyttää myös teollisuutta ja johtaa laajoihin lomautuksiin Suomessa, jos yrityksen tuotannon tai muun liiketoiminnan ylläpidon kannalta tärkeät kansainväliset asiantuntijat eivät pääse maahan koronaviruskriisin aikana.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Yritykset eri puolelta Suomea ovat ottaneet kauppakamariin yhteyttä ja kertoneet kohtaamistaan haasteista. Ensisijaisesti yritykset toivovat järkeviä ja selkeitä viranomaiskäytäntöjä asiassa, kommentoi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Tällä hetkellä yritykset eivät ole saaneet Rajavartiolaitokselta tai muulta viranomaiselta varmaa tietoa siitä, päästetäänkö heidän tarvitsevansa välttämätön kansainvälinen työvoima maahan. Lopullinen päätös on tehty vasta rajanylityspaikalla, mikä ymmärrettävästi on erittäin haastavaa yritysten näkökulmasta.

Keskuskauppakamarin asiantuntija Mikko Valtonen on tyytyväinen siihen, että työ- ja elinkeinoministeriön johdolla on perustettu työryhmä, joka yrittää mahdollisimman nopeasti selkeyttää välttämättömään työvoimaan liittyviä rajauksia. Jos linjauksista saadaan järkeviä, helpottuu monien yritysten tilanne ja työpaikat pystytään turvaamaan. Kauppakamarit ovat keränneet TEM:n työryhmän käyttöön yritysten kohtaamia haasteita ja toivovat, että ne huomioidaan työryhmän työssä.

”Odotamme, että TEM:n työryhmä ottaa huomioon huoltovarmuuden lisäksi myös muita toimialojen kannalta kriittisiä työsuorituksia, kuten huolto- ja asennustöitä, jotka eivät siedä viivästyksiä ja joilla olisi merkittävä vaikutus yrityksen toimintaan. Tässä on kyse myös siitä, että pystymme kriisin keskellä pitämään suomalaiset yritykset pystyssä ja turvaamaan ihmisten työpaikat”, toteaa Valtonen.

”Yritykset ymmärtävät kansanterveyden kannalta tiukat maahantulorajoitukset, mutta ovat valmiita huolehtimaan siitä, että nämä tuotannon ylläpitämisen kannalta kriittiset kansainväliset asennus- tai huoltoammattilaiset saadaan maahan tavalla, joka minimoi terveysriskit”, korostaa johtaja Vuori.

Suomalaisten vientiyritysten tuoreen palautteen mukaan asia on sekaisin myös muualla Euroopan unionissa. Jokainen jäsenmaa toimii omalla tavallaan. Tämä iskee myös suomalaisten teollisuusyritysten palveluliiketoimintaan. Vuoren mukaan myös EU:ssa pitäisi nopeasti löytää yhteinen linja. Komission pitäisi selkeyttää työvoiman liikkuvuutta kriisioloissa, kuten se on jo onnistunut tekemään tavaraliikenteen osalta.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Hallituksen lisätalousarvio on kaksiteräinen miekka3.6.2020 12:33:38 EESTTiedote

Hallitus päätti vuoden neljännestä lisätalousarvioesityksestä 2.6.2020. Hallituksen lisätalousarvio on poikkeuksellisen suuri. Lisätalousarvioesityksellä käynnistetään 5,5 miljardin euron toimenpidekokonaisuus, jolla pyritään tukemaan talouden elpymistä. Lisätalousarviossa esitetään sekä akuutteja kriisinhoidollisia, että taloutta elvyttäviä toimia. Esimerkiksi akuuttia tilannetta helpottamaan tarkoitettua kustannustukea koskevaan lakiesitykseen varataan 300 miljoonaa euroa.

Kauppakamarikysely: Paikallisen sopimisen lisääminen ja työvoimakustannusten alentaminen parasta lääkettä Suomen kilpailukyvylle3.6.2020 00:01:00 EESTTiedote

Paikallisen sopimisen laajempi mahdollistaminen sekä työvoimakustannusten alentaminen nousivat selkeästi parhaiksi keinoiksi, kun yritykset arvioivat, mitkä vaikuttaisivat myönteisesti Suomen kilpailukykyyn ja elinvoimaisuuteen. Kauppakamarien jäsenyrityksilleen tekemässä kyselyssä paikallista sopimista piti myönteisenä tai erittäin myönteisenä 92 prosenttia yrityksistä.

Keskuskauppakamari: EU-elvytyksen vauhditettava sisämarkkinoita27.5.2020 16:06:04 EESTTiedote

Komission tuore ehdotus Euroopan elvyttämisestä käynnistää rahanjaosta tiukan keskustelun, johon Suomikin joutuu valitsemaan kantansa, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Suomen on syytä varmistaa, että akuuttien elvytystoimien ohella Euroopan unionissa sovitaan samalla pidemmän aikavälin toimista Euroopan kansainvälinen kilpailukyky varmistaen ja tehostetaan Suomelle elintärkeiden EU:n sisämarkkinoiden toimivuutta.