Yritykset: Oppisopimuskoulutuksissa otettava käyttöön palkkaporrastus

Yli 72 prosenttia Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista yritysjohtajista on sitä mieltä, että oppisopimuksissa tulee ottaa käyttöön palkkaporrastus eli mahdollistaa työehtosopimuksia alhaisemmat palkat. Kyselyyn vastasi lähes 950 Suomen kauppakamareiden jäsenyritystä. Kysely tehtiin maaliskuun lopussa.

Ann-Mari Kemell - STT Lehtikuva Anni Reenpää

Yhteensä 922 yritystä vastasi kysymykseen “mistä väittämistä olet samaa mieltä liittyen osaamiseen ja jatkuvaan oppimiseen”. Näistä 667 eli 72,3 prosenttia oli sitä mieltä, että oppisopimuksiin tulisi ottaa käyttöön palkkaporrastus.

Keskuskauppakamarin johtaja Ann-Mari Kemellin mukaan vastaukset osoittavat, että työvoimapulan helpottaminen ja tulevaisuuden osaamistarpeisiin vastaaminen vaativat jatkuvaa, elinikäistä oppimista sekä joustavuutta koulutusjärjestelmään.

“Keskuskauppakamari on hallitusohjelmatavoitteissaan vaatinut oppisopimusten käytettävyyden parantamista. Oppisopimus on nykyisellään liian kallis usealle yritykselle ja toimialalle. Olemme ehdottaneet palkkaporrastusta, jossa ensimmäistä tutkintoaan suorittavan lähtöpalkka voisi olla 30–50 prosenttia ammattityöntekijän tasosta. Palkan kehittyminen sidottaisiin opinnoissa etenemiseen”, hän sanoo.

Tällä hetkellä oppisopimuksella opiskelevalle on maksettava alusta alkaen vähintään työehtosopimuksen mukaista palkkaa, vaikka ammattitaidottoman opiskelijan tuottavuus ja taidot eivät ole vielä opintojen alkuvaiheessa ammattilaisen tasolla.

Oppisopimuksen palkkaporrastuksen lisäksi yli puolet (54,9 prosenttia) vastaajista oli yhtä mieltä siitä, että hyvin resursoitu, koulupudokkaille kohdennettu pakollinen kymppiluokka on tehokkaampi tapa ehkäistä syrjäytymistä kuin yleinen oppivelvollisuuden pidentäminen.

“Oppivelvollisuuden pidentäminen koskee koko ikäluokkaa, kun taas ongelmat koskevat suhteellisen pientä joukkoa. Kohdennetut toimet niitä erityisesti tarvitseville ovat luonnollisesti tehokkaampi tapa torjua eriarvoisuutta kuin kaikille suunnattu yleinen toimenpide”, Kemell sanoo.

Ann-Mari Kemellin mukaan työllisyysasteen nostamiseksi ja Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi tarvitaan useita eri tavoin vaikuttavia toimia – niin uusia kuin paranneltuja vanhojakin. Osaavan työvoiman saaminen edellyttää laajaa keinovalikoimaa sekä asennemuutosta.

“Pula osaavasta työvoimasta on muodostunut kasvun esteeksi jo nyt eri puolilla Suomea. Tulevina vuosina tämänkaltainen kehityskulku lisääntyy muun muassa väestön ikääntymisen ja osaamisvaatimusten muuttumisen vuoksi. Tutkintokokonaisuuksien sijaan meidän täytyy kehittää joustavampia opintokokonaisuuksia sekä myös oppimis- ja koulutuskäytäntöjä, jotta työelämän muutokseen voidaan nopeasti reagoida. Oppisopimusten nykyistä laajempi käyttö on yksi ratkaisu ongelmaan”, hän sanoo.

Ann-Mari Kemell - STT Lehtikuva Anni Reenpää

Suomella ainutlaatuinen paikka edistää Euroopan kasvua25.5.2019 07:55:00 EESTTiedote

Eurovaaleissa annetaan suuntaa Euroopan tulevaisuudelle, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Eurooppa voi kääntyä sisäänpäin, hajaantua ja menettää uskottavuuttaan. Yritysten toive kuitenkin on, että vaalien jälkeenkin Eurooppa uskaltaa vahvistaa vapaakaupassa sekä tieto- ja kiertotaloudessa edelläkävijyyttä, markkinoiden ennakoitavuutta sekä kansalaisille ja yrityksille EU:sta tulevia hyötyjä. Yhtenäinen ja viisaasti vahva EU kansainvälisessä toimintaympäristössä on yritysten toive halki Euroopan Suomi mukaan lukien, korostaa Vuori.

Major “IFCAI Biennial Conference” International Arbitration Event in Finland23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

The “IFCAI Biennial Conference” international arbitration event will assemble leading institutions and prominent figures from the field of international arbitration on Thursday, 23 May 2019 in Helsinki, Finland. The topic of the day “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution - Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” will focus on strategic and effective conflict management from the perspective of different stakeholders. The event is hosted by the Arbitration Institute of the Finland Chamber of Commerce (FAI).

Kansainvälisen välimiesmenettelyn suurtapahtuma IFCAI Biennial Conference Suomessa23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kansainvälinen välimiesmenettelytapahtuma “IFCAI Biennial Conference” kokoaa torstaina 23.5.2019 kansainvälisen välimiesmenettelyn keskeiset välitysinstituutit ja alan huippunimet Helsinkiin. Päivän teema “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution – Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” keskittyy strategiseen ja tehokkaaseen konfliktien hallintaan eri sidosryhmien näkökulmasta. Tilaisuutta isännöi Keskuskauppakamarin välimieslautakunta (FAI).