Yritykset varautuvat rahoitusjärjestelyihin, Finnvera valmiina joustoihin

Toimintaympäristön nopea muutos haastaa pk-yrityksiä, ja tämä näkyy Finnveraan tulevissa yhteydenotoissa. Etenkin pienemmät yritykset ovat tilanteesta huolissaan ja kysyvät jo ennakoivasti joustoja rahoitukselle.

Finnveran liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä

Kuluttajien luottamus on historiallisen alhaalla, mikä tulee vaikuttamaan kuluttajille suunnattujen tuotteiden ja palveluiden kysyntään. Myös yleinen kustannustason nousu sekä korkojen nousu vaikuttavat monen yrityksen talouteen. On todennäköistä, että joustoja tarvitaan, jotta pk-yritykset selviävät tulevasta monin tavoin haastavasta ajasta. Finnvera on varautunut joustoihin rahoituksessaan.

- Aihetta huoleen varmasti on, sillä joillakin yrityksillä on vaikeuksia edessä. Toisaalta esimerkiksi energiamurros on tuonut myös aivan uudenlaista kysyntää ja positiivisia mahdollisuuksia, joihin kannattaa tarttua. Me olemme osaltamme valmiita joustoihin ja tulemme myöntämään maksuvapaita yrityksille tilanteissa, joissa tämä käsillä oleva tilanne vaikuttaa tilapäisesti negatiivisesti maksukykyyn. Haluamme myös olla tukemassa rahoituksellamme uudistumista ja mahdollisuuksiin tarttumista, toteaa Finnveran liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä.

Joustoihin on varauduttu yritysten osalta, joilla kannattavan liiketoiminnan edellytykset

Finnveran 25 300 asiakkaasta valtaosa on mikro-, pk- ja midcap-yrityksiä. Koronapandemian alkuvaiheessa keväällä 2020 rahoitusten uudelleenjärjestelyt eli pääasiassa lyhennysvapaat olivat ensimmäinen keino, jolla yritykset pyrkivät varautumaan kassan kestävyyteen. Yritykset käyttivät lyhennysvapaita erittäin paljon, ja rahoitusten uudelleenjärjestelyjä tehtiin vuoden 2020 aikana lähes 14 000 kappaletta, mikä oli 170 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Jo vuonna 2021 uudelleenjärjestelyjen määrä normalisoitui reiluun 7 000 kappaleeseen, ja yritysten maksukyky pysyi pandemiasta huolimatta varsin hyvänä. Finnveran suosittua pk-takausta käytettiin poikkeusoloissa yritysten toiminnan uudelleensuuntaamiseen ja käyttöpääoman vahvistamiseen, ja tuote on yhä käytettävissä

Vaikka nyt ei ole odotettavissa pandemian kaltaista kriisitilannetta, poikkeustilanteet tuntuvat yritystoiminnassa.

- Finnvera toimii pankkien kanssa läheisessä yhteistyössä. Luotoissa, joissa Finnvera on takaajana, tarvitaan maksujärjestelyihin myös pankin suostumus. Joustoihin on varauduttu nimenomaan niiden yritysten osalta, joilla vaikeudet johtuvat toimintaympäristön muutoksesta mutta joilla on kannattavan liiketoiminnan edellytykset, sanoo Heinilä.

Lisätietoja:

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, pk- ja midcap-rahoitus, Finnvera, 029 460 2576

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, pk- ja midcap-rahoitus, Finnvera, 029 460 2576

Finnveran liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä

Finnveran vientiluotto paikkaa aukon viennin rahoituksessa – parantaa etenkin pienempien vientihankkeiden ja pk-yritysten mahdollisuuksia3.2.2023 14:59:56 EET | Tiedote

Finnvera-konserni käynnistää alle 20 miljoonan euron vientiluottojen myöntämisen suomalaisten vientiyritysten ulkomaisille asiakkaille suoraan ilman pankin osallistumista rahoitukseen. Suora vientiluotto on mahdollinen eduskunnan hyväksyttyä muutoksen julkisesti tuettuja vienti- ja alusluottoja sekä korontasausta koskevaan lakiin. Tasavallan presidentti vahvisti lain tänään. Tavoitteena on parantaa rahoituksen saatavuutta pienempiin vientihankkeisiin ja edistää pienten ja keskisuurten yritysten vientiä ja kasvua. Näiden vientiluottojen myöntäminen alkaa lakimuutoksen tultua voimaan 10.2.2023.

Takana pandemia, Euroopassa sota, edessä taantuma – Talouden myllerryksessä hitaan kasvun vuosi tuntuisi lottovoitolta28.12.2022 09:15:00 EET | Tiedote

Parhaimmillaan vuosi 2023 on hitaan kasvun vuosi, ja vuonna 2024 talouden odotetaan taas kasvavan normaalisti tai jopa nopeammin. Vaikeasti ennustettavat ja äkilliset tapahtumat ovat kuitenkin mahdollisia. Esimerkiksi hitaamman talouskasvun Kiina on arvaamaton toimija, arvioi Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki. Yleisin ennuste on, että Suomi vajoaa taantumaan vuonna 2023. Talouden ennustaminen on ollut viime vuosina epäkiitollista puuhaa. Koronapandemian jälkeisen vahvan kasvuvuoden 2021 jälkeen odotettiin toista hyvää vuotta, mutta sen sijaan vuotta 2022 leimasi Venäjän hyökkäystä Ukrainaan seurannut epävarmuus, energiakriisi ja kiihtynyt inflaatio.

Interim Management Statement 1 January–30 September 202210.11.2022 10:30:14 EET | Press release

Finnvera Group, Stock Exchange Release 10 November 2022 Interim Management Statement 1 January–30 September 2022 Corporate investments and demand for financing declining – Finnvera Group's result in January–September showed a loss of EUR 19 million Finnvera Group, summary Jan–Sep/2022 (vs. Jan–Sep /2021 or 31 December 2021) Result -19 MEUR (106) – the loss provisions made at the beginning of the year due to the export credit guarantee exposure in Russia remained unchanged – as yet, there were no grounds for reversing loss provisions made in 2020. Result by segments: Result of the parent company Finnvera plc’s SME and midcap business 16 MEUR (19) and the result of Large Corporates business came to -64 MEUR (56). The subsidiary Finnish Export Credit Ltd had an impact of 29 MEUR (30) on the Group’s result. The separate result for export credit guarantee and special guarantee operations was -79 MEUR (58). Balance sheet total EUR 12.9 bn (12.2), increase 5%. Contingent liabilities stood at

Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–30.9.202210.11.2022 10:30:06 EET | Tiedote

Finnvera-konserni, pörssitiedote 10.11.2022 Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–30.9.2022 Yritysten investoinnit ja rahoituksen kysyntä kääntymässä laskuun – Finnvera-konsernin tammi–syyskuun tulos 19 miljoonaa euroa tappiollinen Finnvera-konserni, yhteenveto 1–9/2022 (vs. 1–9/2021 tai 31.12.2021) Tulos -19 Me (106) – alkuvuonna tehdyt Venäjän vientitakuuvastuiden tappiovaraukset ennallaan – perusteita vuonna 2020 tehtyjen tappiovarausten purkamiselle ei vielä ollut. Tulokset segmenteittäin: Finnvera Oyj:n pk- ja midcap-liiketoiminnan tulos 16 Me (19) ja suuryritykset-liiketoiminnan tulos -64 Me (56). Suomen Vientiluotto Oy:n vaikutus konsernitulokseen 29 Me (30). Vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan erillistulos -79 Me (58). Tase 12,9 Mrd. euroa (12,2) kasvoi 5 %. Taseen ulkopuoliset sitoumukset 16,3 Mrd. euroa (15,9) kasvoivat 2 %. Emoyhtiö Finnvera Oyj:n kokonaisvastuut 25,9 Mrd. euroa (25,6) kasvoivat 1 %. Vapaa oma pääoma ja valtiontakuurahaston varat eli puskurivarat yhteensä oliv