Yrityksiä haetaan mukaan maksuttomiin kokeiluihin luomaan ilmastofiksua palvelutarjontaa asemanseuduille

Usean kaupungin ja julkisen sektorin toimijan yhteinen Fiksu Assa -tapahtuma avaa juna- ja metroasemat maksuttomiksi vähähiilisten ratkaisujen testikentiksi. Yritykset ovat tervetulleita markkinoimaan, myymään ja testaamaan tuotteitaan ja palvelujaan 13.–18.5.2019. Asemien palvelutarjonnan parantaminen sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa ilmastoystävälliseen liikkumiseen.

Kuva: Helsingin kaupunki / Matti Tirri

Laaja joukko kaupunkeja ja muita julkisen sektorin toimijoita kehittävät yhdessä asemanseutuja vähähiilisten matkaketjujen osina ja kasvattavat niiden elinvoimaisuutta. EAKR -rahoitteinen Fiksu Assa -hanke tukee uusia palvelu- ja tuotekokeiluja paitsi tapahtuman ajan, myös pidempiaikaisesti. Tapahtumapaikkoina toimivat Malmin asema Helsingissä, Myyrmäen asema Vantaalla, Aalto-yliopiston metroasema Espoon Otaniemessä, Riihimäen asema ja Hämeenlinnan asema. Yritykset voivat osallistua Fiksu Assa -tapahtumaan useammalla asemalla ja osallistuminen on yrityksille maksutonta.

- Raideliikenteen merkitys on kasvamassa, mikä tuo lisää matkustajia asemille. Asemien kasvavat ihmisvirrat synnyttävät potentiaalia erilaisille liiketoiminnan muodoille. Vähähiilisen liikkumisen solmukohtina asemilla on potentiaalia toimia ilmastofiksujen ratkaisujen testialustana, kuvaa projektipäällikkö Pia Tynys Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymästä.

Yritykset voivat ilmoittautua mukaan vastaamalla verkkokyselyyn 28.2. mennessä. Vastaaminen ei sido yritystä, vaan tarkempi osallistuminen neuvotellaan tarkemmin lähempänä tapahtumaa.

Arkea helpottavat ilmastofiksut palvelut ja tuotteet

Yritykset voivat esitellä olemassa olevia palvelujaan tai testata uusia palveluja. Yritykset vastaavat oman esittelypisteensä järjestelyistä.

- Toivomme tapahtumaan yrityksiä, joiden esittelemät tuotteet ja palvelut ovat uusia, ympäristöystävällisiä valintoja tukevia tai asukkaiden arkea helpottavia ratkaisuja. Asemalle sijoittuminen on yrityksille ilmastoteko, sillä se vähentää ihmisten liikkumisen tarvetta ja kannustaa kestävään liikkumiseen. Näin asukkaat voivat hoitaa arkiset asiansa sujuvasti matkan varrella, projektisuunnittelija Aino Hatakka HSY:stä kertoo.

Esimerkkejä ilmastofiksuista palveluista ja tuotteista:

• Matkaketjuja sujuvoittavat kestävän liikkumisen palvelut: pyöräpysäköinti ja -huolto, sähköpyöräkokeilut, yhteiskäyttöpalvelut, MaaS-ratkaisut (liikkuminen palveluna), kimppakyydit
  • Kestävät ja terveelliset ruokapalvelut: hävikkiruokakioski, lähiruokapalvelut, kauppakassi-palvelut
  • Fiksua kuluttamista ja jakamistaloutta tukevat palvelut: kierrätyspalvelut, vapaa-ajan ja kodintarvikkeiden jakamispalvelut, vaatelainaamot, tilojen jakamispalvelut, kestävä muoti, kirpputorit, drop box -keräyslaatikot
  • Fiksu ja energiatehokas asuminen: energiatehokkaat järjestelmät: aurinkoenergiaratkaisut, energiatehokas valaistus, pysäköintipaikkojen ja vinttien jakamispalvelut
  • Vapaa-aika-, kulttuuri- ja liikuntapalvelut

Fiksu Assa tukee ja vauhdittaa yritysten kokeiluja – kevään muut tapahtumat

Toukokuun tapahtumaa edeltää Asemanseutufoorumi Helsingissä 21.3.2019, jossa yritysten on mahdollisuus verkostoitua kaupunkien ja muiden yritysten kanssa sekä esitellä uusia vähähiilisiä palveluja ja tuotteita. Lisäksi tapahtumassa kuullaan laajemmin asemanseutukehittämisen ajankohtaisia suuntauksia.

Hankkeessa avataan kevään aikana myös Asemanseutujen innovaatiokilpailu, jolla tuetaan pidempiaikaisia palvelukokeiluja asemaympäristössä.

Fiksu Assa – Asemanseudut uusien vähähiilisten liiketoimintakonseptien kehitysalustana -hanke kestää 31.8.2020 asti. Koordinoijana toimii Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja toteuttajina ovat Helsingin kaupunki, Espoon kaupunki, Vantaan kaupunki, Hämeenlinnan kaupunki ja Riihimäen Tilat ja Kehitys Oy. Hanke toimii tiiviissä yhteistyössä Suomen Kasvukäytävä -verkoston kanssa. Hanke toteutetaan yhteistyössä asemanseutujen kehittämisverkoston kanssa, johon kuuluu ympäristöministeriö, Liikennevirasto, MAL-verkosto, Sitra, HSL ja muita toimijoita. Hanke saa rahoitusta EAKR-ohjelmasta. Rahoittajana toimii Uudenmaan liitto. Hanke on osa HSY:n vähähiilisten asemanseutujen kehittämistä ja yhteiseurooppalaisen SMART-MR -hankkeen toteuttamista.

Fiksu Assa -tapahtumakonsepti ja tapahtumailme on levitettävissä myös muihin hankkeen ulkopuolisiin kaupunkeihin.

HSY:
Pia Tynys, projektipäällikkö, puh. 050 575 6432, pia.tynys@hsy.fi
Aino Hatakka, projektisuunnittelija, puh. 046 921 1737, aino.hatakka@hsy.fi

Helsingin kaupunki:
Laura Yrjänä, erityisasiantuntija, puh. 040 194 159, laura.yrjana@hel.fi

Espoon kaupunki:
Helena Kyrki, projektipäällikkö, puh. 043 824 8661, helena.kyrki@espoo.fi

Vantaan kaupunki:
Kalle Kekomäki, projektipäällikkö, puh. 040 537 3221, kalle.kekomaki@vantaa.fi

Hämeenlinnan kaupunki:
Ismo Hannula, vs. strategiapäällikkö, puh. (03) 621 2018, ismo.hannula@hameenlinna.fi

Riihimäen Tilat ja Kehitys Oy:
Mika Herpiö, toimitusjohtaja, kaupungin elinkeinojohtaja, puh. 040 5003 345, mika.herpio@riihimaki.fi

Suomen kasvukäytävä -verkosto:
Outi Myllymaa, viestintä- ja kehittämisasiantuntija, 050 5116 702, outi.myllymaa@hameenlinna.fi

Kuva: Helsingin kaupunki / Matti Tirri

Haku HSY:n toimitusjohtajan virkaan päättyi23.6.2021 11:10:50 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtajan virkaan on hakenut 36 henkilöä. Hakijat: Fred Tommi Hahtala Riitta-Liisa Herlevi Kari Hietala Kimmo Karjalainen Irma Kokkonen Kasper Kouvo Petri Kuokkanen Joni Kuusisto Kari Lievonen Kirsi-Marja Loppi-Hakamäki Tuija Martiskainen Timo Peltomaa Jouni Pääkkönen Satu Tanska Harri Tikkanen Niko Vahala Riku 19 hakijaa oli esittänyt toiveen, ettei nimeä julkisteta. Toimitusjohtajan valitsee HSY:n hallitus kokouksessaan 27.8.2021. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, puh. 0400 877 935, pekka.hanninen@hsy.fi.

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka