Yrityksillä ennätysvähän maksuviiveitä

Suomen talous on elpymässä, yritysten luotonkysynnässä näkyy kasvua ja elinkeinoelämän luottamus on kohonnut erityisesti rakentamisessa, vähittäiskaupassa sekä teollisuudessa. Pitkään jatkuneen talouden vähäisen aktiivisuuden seuraukset näkyvät toistaiseksi edelleen yritysten maksuviiveissä, joita on tällä hetkellä ennätysvähän. Konkurssit ovat kuitenkin nousussa ja koronan aiheuttama talouden heilahdus ilmenee myös tavanomaista suurempana lopettavien yritysten määrinä.

Intrumin myyntijohtaja Juha Iskalan mukaan loppuvuosi mennään maksuviiveiden kehityksessä todennäköisesti samalla, alhaisella tasolla. Käänne on kuitenkin jo näköpiirissä ja maksuviiveiden lasku on hidastunut.

- Maksuviiveiden määrät sekä maakuntia että toimialoja tarkasteltaessa ovat olleet pitkään laskussa ja ovat nyt varsin alhaisella tasolla. Osin tähän on vaikuttanut trattakielto, jonka päätyttyä trattojen määrä on noussut jälleen normaalille tasolle. Talouden aktiivisuuden lisääntyminen heijastuu kyllä myös maksuviiveisiin, mutta näillä näkymin vasta ensi vuoden alkupuolella.

Maksuviiveet ennätysalhaalla

Yritysten maksuviiveet ovat edelleen laskussa valtaosalla toimialoista sekä maakunnista.

• Suurimmassa osassa maakuntia maksuviiveellisten yritysten osuus on jatkanut laskuaan. Vähäistä kasvua on havaittavissa Keski-Suomessa, Pohjois-Pohjanmaalla, Kanta-Hämeessä, Kymenlaaksossa ja Varsinais-Suomessa. Näissä maakunnissa koronatilanne on ollut maltillinen ja rajoituksia on voitu purkaa ilman merkittäviä takapakkeja.
  • Valtaosalla toimialoista maksuviiveellisten yritysten osuus laski vuodentakaiseen verrattuna. Maksuviiveet ovat hivenen nousussa mm. rakentamisen, kuljetuksen ja varastoinnin ja viihteen sekä virkistyksen toimialoilla.
  • Maksuviiveiden lasku on hidastunut vuoden 2021 kolmannen kvartaalin aikana.

Trattamäärät palautuneet ennalleen, konkurssit ja lopettaneiden yritysten määrät nousussa

Trattojen protestikielto oli vuoden 2021 alusta syyskuuhun 2021. Lokakuusta tratan protestointiaika piteni 10 päivästä 21 päivään.

• Trattaperinnän protestikiellon päätyttyä trattamäärät ovat palautuneet ennalleen.
  • Vuonna 2020 henkilöyhtiöiden perintään siirtyneistä tapauksista keskimäärin joka kymmenes oli trattaperintää. Vuonna 2021 asetetun trattakiellon seurauksena sama luku oli alle prosentin. Luottotappioiden määrä on laskenut 4 prosenttiyksikköä samassa ajassa.
  • Konkurssit ovat lievässä kasvussa (6,1 % verrattuna vastaavaan ajankohtaan viime vuonna) ja koettelevat erityisesti rakennusalaa, jota vaivaa työvoimapula sekä rakentamisen kustannusten ja hintojen voimakas nousu.
  • Kuljetus ja varastointialan konkurssien määrä kasvoi selkeästi ja erityisesti heinäkuussa vuoden takaisiin lukuihin verrattuna.
  • Lopettaneiden yritysten määrä on normaalia korkeammalla tasolla.

Tietoa analyysista

• Analyysin pohjana on Intrumin asiakasdata. Data on kerätty ajalta 1.7. – 30.9.2021. Ajanjaksolla tutkimusaineistossa oli 339 313 yritystä. Maksuviiveitä oli 17 603 yrityksellä eli 5,19 %. Maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on laskenut 3,99 % vuodentakaiseen verrattuna.
  • Muut lähteet: Elinkeinoelämän keskusliiton luottamusindikaattori, lokakuu 2021. Finanssialan pankkibarometri, syyskuu 2021. Tilastokeskus, konkurssitilasto.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Suomalaisten säästäminen lisääntyi pandemian aikana - inflaation pelko kuitenkin varjostaa toipumista ja motivoi vahvistamaan taloustaitoja30.11.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Tänään julkaistun Eurooppalaisen kuluttajien maksutaparaportin mukaan suomalaiset kuluttajat uskovat eurooppalaisia todennäköisemmin oman taloutensa palaavan pandemiaa edeltäneeseen normaalitilaan. Suomalaisista 39 prosenttia sanoo, että koronapandemia on lakannut vaikuttamasta tai se ei ole koskaan vaikuttanutkaan negatiivisesti heidän talouteensa. Koko Euroopassa vastaava luku on 29 prosenttia. Silti huoli inflaatiosta varjostaa suomalaisten luottamusta omaan talouteen. Naisista yli 70 prosenttia pelkää hintojen nousun vaikuttavan taloudelliseen hyvinvointiinsa. Suomalaiset haluavatkin parantaa entisestään omia talouslukutaitojaan ja opettaa lapsilleen järkevää rahan käyttöä.

Black Friday lähestyy - eurooppalainen tutkimus osoittaa, että lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa edistääkseen kestävää elämäntapaa23.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Kasvava kiinnostus kestävään kehitykseen näkyy suomalaisten kuluttajien ostokäyttäytymisessä ja jo lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa. Vastuullisuus näkyy myös kuluttajien odotuksissa yrityksille; kolmasosa suomalaisista ja 41 prosenttia Z-sukupolvesta ei tuntisi syyllisyyttä maksaa epäeettisille yrityksille sovittua myöhemmin. Suomessa kestävän kuluttamisen trendin etunenässä ovat ostovoimaiset suuret ikäluokat, kun taas Euroopassa nuoret kuluttavat muita ikäluokkia vastuullisemmin.

Maailman säästöpäivää varjostavat koronakriisi ja kiihtyvä inflaatio - suomalaisten säästöhalut kuitenkin lähes huipussaan29.10.2021 15:35:45 EEST | Tiedote

Tuoreet uutiset koronapandemiasta, talouskasvun hidastumisesta ja inflaation kiihtymisestä varjostavat Maailman säästöpäivää, jota vietetään sunnuntaina, 31. lokakuuta. Suurin osa suomalaisista kuitenkin säästää säännöllisesti ja säästöhalut ovatkin tuoreimpien tietojen mukaan nyt lähes huipussaan. Säännöllisessä säästämisessä kunnostautuivat erityisesti nuoret, eläkeläiset ja miehet. Kiihtyvä inflaatio taas haastaa erityisesti asuntovelallisia varautumaan tilanteeseen.

Intrum AB - Osavuosikatsaus heinä-syyskuu 202121.10.2021 11:49:37 EEST | Tiedote

Koko neljänneksen ajan suotuisa taloudellinen ilmapiiri, jota tukivat asteittainen normalisoituminen, kulutuksen kasvaminen ja vahvat talouskasvunäkymät. Kausiluonteisesti maltillisempi vuoden 2021 kolmas vuosineljännes, erityisesti verrattuna poikkeuksellisen vahvaan, elpymiseen perustuvaan vuoden 2020 kolmanteen vuosineljännekseen. Korkea talouden aktiivisuus ja palveluidemme kasvava kysyntä, joka johtuu talouden elpymisestä ja kasvuodotuksista, mutta myös rahoituspalveluasiakkaiden tarpeesta hoitaa taseensa ennakoivasti. Muutosohjelma etenee suunnitellusti, kun globaalien toimipisteiden käyttöönotto on suunniteltua nopeampi ja toimeksiantojen siirtoja nopeutetaan.

Koronapandemian vaikutukset ikääntyneen talouteen keskimääräistä vähäisemmät1.10.2021 10:03:09 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset suomalaisiin ovat olleet epätasaiset. Yhteiskunnan kovimman taloudellisen paineen alla ovat olleet nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat. Skaalan toisessa päässä on joukko, joihin talouden myllerryksen vaikutus on ollut vähäinen - ikääntyvät suomalaiset.Yli 65-vuotiaiden suomalaisten taloudellinen tilanne onkin säilynyt koronapandemian aikana pääosin ennallaan.